arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶

پاپ در میانمار از بکار بردن واژه روهینگیا خودداری کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

'پاپ فرانسیس' رهبر کاتولیک های جهان که در سفر چهار روزه خود در میانمار به سر می برد سخنان خود را به رعایت حقوق و عدالت محدود و از هر نوع اشاره ای به 'روهینگیا' و 'پاکسازی نژادی' اجتناب کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبر آسیا، 'پاپ فرانسیس' در سخنانی در 'نایپیدائو' پایتخت میانمار، گفت که صلح تنها می تواند از طریق عدالت و رعایت حقوق بشر به دست آید.
وی همچنین خواستار احترام برای همه گروههای نژادی و هویت آنها شد.
بر اساس این گزارش، واژه 'روهینگیا' به عنوان اصطلاحی که توسط بوداییان در قبال این گروه اقلیت نژادی که میانمار حقوق شهروندی آنها را انکار کرده و آنها را مهاجران 'بنگالی' غیرقانونی می داند که وارد این کشور شده اند، در سخنان پاپ مورد استفاده واقع نشد.
'پاپ فرانسیس' به طور مکرر از گروه 620 هزار نفره ای که از ماه اوت تاکنون مجبور به ترک خانه و کشانه خود شده و به بنگلادش پناه برده اند یاد کرد.
به رغم اینکه گروههای حقوق بشری تلاش کرده اند که 'پاپ فرانسیس' را متقاعد کنند که در این سفر چهار روزه خود به میانمار در مورد عملکرد دولت این کشور در قبال روهینگیا سخن بگوید، اما مقام های محلی کلیسای کاتولیک خواستار پرهیز او از پرداختن به این مساله شده اند.
روز گذشته همزمان با حضور پاپ در میانمار، شواری حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد که هفته آینده در جلسه ای ویژه، مشکلات روهینگیا و دیگر اقلیت های استان راخین را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد این نشست قرار است روز پنجم دسامبر (14 آذر ماه) بر اساس درخواست رسمی ارائه شده توسط بنگلادش و عربستان سعودی برگزار می شود.
'ریچارد هورسی' یک تحلیلگر سیاسی در میانمار معتقد است که سخنرانی پاپ در این سفر با دقت بالایی در بکارگیری واژه ها همراه بود و گمان می رود که وی در نشست خصوصی با رهبران میانمار صراحت بیشتری داشته باشد.
شبکه خبر آسیا همچنین به نقل از 'محمد زبیر' از اردوگاه آوارگان میانماری در 'کوتوپالونگ' نیز نوشت: ما از اینکه او به عنوان رهبری که پیشتر حتی برای روهینگیایی ها دعا کرده بود، به بحران روهینگیا اشاره ای نکرده است، ناامید شده ایم.
'پاپ فرانسیس' 80 ساله که قرار است روز پنجشنبه میانمار را به مقصد بنگلادش ترک کند، امروز صبح مورد استقبال کاتولیک های میانمار قرار می گیرد که از نقاط مختلف این کشور خود را به 'یانگون'، پایتخت تجاری این کشور رسانده اند.
بیش از یک درصد از جمعیت 51 میلیون نفری میانمار (659 هزار نفر) را کاتولیک ها تشکیل می دهند .

نظرات بینندگان