arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶

پنتاگون: موشک کره شمالی قاره پیما بود

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد موشکی که کره شمالی بامداد روز چهارشنبه (به وقت محلی) در سواحل شرقی خود آزمایش کرد، یک موشک قاره پیما بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شد موشکی که کره شمالی بامداد روز چهارشنبه (به وقت محلی) در سواحل شرقی خود آزمایش کرد، یک موشک قاره پیما بوده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «رابرت منینگ» سخنگوی پنتاگون در این خصوص گفت که بر اساس ارزیابی‌های اولیه، این موشک از نزدیکی شهر پیونگ سانگ در کره شمالی شلیک و پیش از سقوط در دریای ژاپن، مسافتی به طول یکهزار کیلومتر را طی کرده است.
دولت ژاپن تخمین زده است که موشک به مدت 50 دقیقه پرواز کرده و در آب‌های منطقه ویژه اقتصادی این کشور در فاصله 210 کیلومتری نزدیک‌ترین سواحل شمالی ژاپن فرود آمده است.
وزیر دفاع ژاپن هم با بیان اینکه موشک کره شمالی به ارتفاع چهار هزار کیلومتری رسیده است، احتمال قاره پیما بودن آن را تایید کرد.
کره شمالی در ماه اوت (شهریور) موشکی را شلیک کرده بود که از حریم هوایی ژاپن گذشت و موجی از وحشت را در میان مردم این کشور ایجاد کرد. به همین سبب فعالیت‌های پیونگ یانگ در مرکز توجه توکیو و نیز دیگر دولت‌های منطقه قرار گرفته است.
کره جنوبی تنها چند دقیقه پس از آزمایش موشکی روز چهارشنبه، در قالب یک رزمایش اقدام به شلیک چند موشک کرد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از جمله نخستین مقام‌های غربی بود که به آزمایش کره شمالی واکنش نشان داد. وی در جریان یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در این رابطه گفت: به این وضعیت رسیدگی خواهیم کرد.
یک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم این آزمایش را به شدت محکوم کرد و آن را«نقض غیرقابل‌پذیرش تعهدات بین‌الملی» دانست.
وی در همین رابطه افزود: این آزمایش یک اقدام عمیقا تحریک‌آمیز دیگر و تهدیدی جدی برای امنیت بین‌المللی است.
پیونگ یانگ در ماه‌های گذشته ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و موشک‌هایی را از سواحل شرقی این کشور شلیک کرد که برای نخستین بار پس از سال‌ها، از حریم هوایی ژاپن گذشت.
این کشور سالیان طولانی است که به موجب فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود هدف تحریم‌های کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است. دامنه تحریم‌های پیونگ یانگ در آخرین قطعنامه شورای امنیت به منع واردات منسوجات از آن و بکارگیری کارگران این کشور رسید و سقفی هم برای صادرات نفت به آن در نظر گرفته شد.

نظرات بینندگان