arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۹۷۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

۱۲ راهکار برای یافتن مشکل اتصال اینترنتی در لپتاپ یا کامپیوتر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گسترش دستگاه های هوشمند خانگی، پلت فرم های گیمینگ و سروبس های پخش ویدئو، داشتن یک اتصال اینترنتی قوی در محیط خانه بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. اگر در حال بازی کردن League of Legends با تأخیر مواجه هستید یا دانلود کردن آهنگ برای شما بیش از حد طول می کشد، به احتمال زیاد مشکل از اتصال اینترنتی شما است و به شرکت ارائه کننده ی سرویس اینترنتی ISP ارتباطی ندارد. در ادامه به معرفی راهکارهایی برای حل مشکل اتصال به اینترنت در سیستم شما می پردازیم.

اگر در اتصال کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود با مشکلاتی مواجه هستید، پیش از آنکه با شرکت ارائه کننده ی اینترنت خود تماس بگیرید، این نکات را برای یافتن مشکل اتصال اینترنتی مرور کنید.

 

آیا با Ping می توانید مشکل را پیدا کنید

سعی کنید یک تست Ping انجام دهید تا ببینید آیا امکان اتصال به دنیای خارج را دارید. سرویس های خدماتی متعددی برای Ping وجود دارد، اما آسان ترین روش برای پینگ کردنِ یک وبسایت، استفاده از ویندوز برای باز کردن Command Prompt و تایپ کردن واژه ی “Ping” و به دنبال آن IP وبسایتی است که می خواید آن را پینگ کنید. اگر آدرس IP وبسایت را نمی دانید، می توانید آدرس کامل را تایپ کنید. برای مثال برای پینگ کردن گوگل، باید تایپ کنید: Ping google.com. این کار بسته هایی داده ای را به سایت هدف ارسال می کند و سرعت اتصال شما را بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می کند. اگر این تست موفقیت آمیز باشد، شما نتایج را بر حسب زمان مشاهده خواهید کرد. اما اگر انجام این تست به طور پیوسته ناموفق باشد، باید سایت های دیگری را امتحان کنید. توجه داشته باشید که همه ی وب سایت ها پینگ ها را نمی پذیرند. اگر با امتحان کردن چندین سایت هنوز هم موفق به دریافت نتایج نمی شوید، ممکن است مودم شما دچار مشکل شده باشد و یا مشکل از سوی شرکت ارائه کننده ی اینترنت شما باشد.

آیا پاور مودم شما وصل است؟

اگر به طور کل نمی توانید به اینترنت متصل شوید، نگاهی به چراغ های شاخص وضعیت مودم خود بیندازید. اگر هیچ یک از چراغ ها روشن نیستند، مودم احتمالا به برق متصل نشده و یا خاموش است. کابل برق را در آورده و پس از یکی دو دقیقه مجددا آن را متصل کنید. مطمئن شوید که دکمه ی خاموش و روشن دستگاه در حالت روشن قرار دارد. اگر مودم هنوز هم روشن نمی شود ممکن است مشکل در آداپتور دستگاه، یا سیم سیار بوده و یا مودم سوخته باشد. اگر از خط اشتراک دیجیتال یا DSL نیز استفاده می کنید باید بررسی کنید که آیا مودم شما به برق متصل است یا خیر.

وضعیت دستگاه را بررسی کنید

 اگر به طور همزمان از یک مودم و یک روتر استفاده می کنید، مطئمن شوید که هردوی آن ها سالم بوده و به خوبی کار می کنند. ابتدا مودم را چک کنید و ببینید که آیا چراغ LED مربوط به پاور روشن است یا خیر. علاوه بر آن، چراغ های مربوط به Link یا وضعیت آنلاین بودن، و هم چنین LED فعال بودن مودم (activity) را نیز بررسی کنید. اگر چراغ های پاور یا Activity خاموش هستند، مودم و روتر را خاموش کرده و پس از چند دقیقه مودم را روشن کنید. صبر کنید تا مودم به حالت آنلاین باز گردد و سپس روتر را روشن کنید. اگر چراغ پاور شما روشن است، چراغ های مربوط به اینترنت یا WAN را چک کنید. در بیشتر روترها این چراغ باید سبز رنگ بوده و چشمک زدن باشد. اگر روتر شما چراغ های نشان دادن وضعیت اتصال را ندارد، بررسی کنید که آیا چراغ های پورت ایترنت (Ethernet) چشمک زدن هستند یا خیر. اگر چراغ Activity خاموش است، روتر را خاموش کنید. تمام کابل ها را از پریز خارج کرده و مجددا آن را به پریز بزنید، و کنترل کنید که تمامی کابل ها به خوبی در پورت مناسب خود متصل شده اند. یک دقیقه صبر کرده و مجددا روتر را ریبوت کنید.

کانال اتصال را تغییر دهید

 روترها می توانند یکی از ۱۴ فرکانس مختلف یا کانال ها را برای ارسال و دریافت داده ها در پهنای باند پر مصرف ۲٫۴ گیگا هرتز استفاده کنند. بیشتر این کانال ها با یکدیگر هم پوشانی دارند،اما کانال های ۱، ۶ و ۱۱ کاملا مجزا هستند و اغلب از همین کانال ها استفاده می شود. اگر اتصال وای-فای شما قطع و وصل می شود، ممکن است با مشکل تداخل کانال ها مواجه باشید. سعی کنید با استفاده از کنسول مدیریت روتر، کانال وای-فای خود را عوض کنید. اگر کانال در حالت اتوماتیک (Auto) تنظیم شده است، آن را روی کانال دیگری قرار دهید و تأثیر آن را بر اتصال خود ببینید.

آیا اتصال کابل ها مشکلی ندارد؟

پیش از آنکه بخواهید روتر خود را ریست کرده و یا تعویض کنید، اتصال ورودی به خانه را کنترل کنید. این کابل معمولا در خارج از خانه ی شما قرار دارد و ممکن است در یک محفظه ی بسته قرار داده شده باشد و یا ممکن است چنین نباشد. مطمئن شوید کابل اصلی توسط یک سنجاب جویده نشده و در اثر وقوع یک طوفان قطع نشده باشد. اگر از یک جدا کننده ی کابل (cable Splitter) استفاده می کنید، کنترل کنید که اتصالات فیش ها محکم بوده و به خوبی در جایگاه خود متصل شده باشند. اگر این جداکننده مشکوک به نظر می رسد (مثلا ظاهری کثیف یا زنگ زده دارد)، آن را تعویض کنید.

مودم را ریست کنید

اگر ریبوت کردن روتر مشکلی را حل نمی کند، آن را به تنظیمات اولیه ی کارخانه بازگردانید و مجددا آن را نصب کنید. در بیشتر روترها، این کار با فشردن دکمه ی ریست در پشت دستگاه و نگاه داشتن آن برای چند ثانیه، تا زمانی که چراغ های LED به وضعیت چشمک زدن درآیند انجام می شود. پس از ریست کردن، از سی-دی همراه یا خدمات ارائه شده در وبسایت دستگاه برای نصب مجدد آن استفاده کنید

مطمئن شوید که میان افزار (Firmware) شما به روز است

سفت افزار یا میان افزار یک نرم افزار درون ساخت است که در کارخانه ی سازنده روی یک تراشه ی رام (ROM) نصب می شود و اجازه می دهد که سخت افزار روتر پروتکل های شبکه ای و امنیتی را پیاده سازی کند. بیشتر شرکت های سازنده آپدیت های متعددی از این میان افزارها را ارائه می کنند که قابل دانلود بوده و مشکلات عملکردی را برطرف کرده، امکانات جدیدی به دستگاه می افزایند و به طور کلی عملکرد آن را بهبود می بخشند. شما می توانید در بخش سیستم کنسول مدیریت روتر خود به دنبال ابزار به روز رسانی این میان افزار بگردید و دستورالعمل های ارائه شده را با دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که آخرین نسخه از میان افزار روی دستگاه شما نصب است. هرگز یک میان افزار را از سایت دیگری جز سایت اصلی سازنده ی دستگاه دانلود نکنید.

به روز رسانی میان افزار

اگر شما می توانید به راحتی در اتاقی که مودم و روتر قرار دارند به اینترنت متصل شوید، اما با خارج از شدن شما از اتاق این اتصال قطع می شود، قدرت سیگنال وای-فای روتر را کنترل کنید. برای این کار می توانید به آیکون اتصال شبکه در لپ تاپ یا گوشی خود نگاه کرده و بررسی کنید که چه تعداد از مستطیل های نشان دهنده ی قدرت سیگنال پر شده اند. اگر تنها یک یا دو مستطیل را مشاهده می کنید، ممکن است ضعیف بودن سیگنال وای-فای شما مانع از ایجاد یک اتصال اینترنتی قوی باشد. اگر از یک روتر دو بانده استفاده می کنید، سعی کنید که به باند دیگری متصل شوید. تنظیم کردن آنتن روتر یا تغییر موقعیت روتر (در صورت امکان) می تواند به بهبود محدوده ی برد سیگنال کمک کند. اگر امکان تغییر موقعیت دستگاه وجود ندارد، ممکن است لازم باشد تا از یک دستگاه افزایش دهنده ی برد وای-فای برای تقویت سیگنال استفاده کنید. ما استفاده از آداپتور Tenda P1002P و افزایش دهنده ی برد وای-فای Titan-EX را به شما پیشنهاد می کنیم

آیا تنظیمات کامپیوتر/گوشی/ تبلت شما درست است؟

اگر می توانید در لپ تاپ خود به اینترنت متصل شوید و صفحات وب را باز کنید، اما در اتصال گوشی تلفن یا دستگاه دیگری با مشکل مواجه هستید، تنظیمات دستگاه مشکل ساز را بررسی کنید. برای این کار در گوشی های هوشمند به تنظیمات وای-فای دستگاه رفته و مطمئن شوید که وای-فای آن فعال است و شما با استفاده از رمز عبور به SSID مناسب متصل شده اید. مطمئن شوید که حالت هواپیما (Airplane Mode) روی دستگاه غیر فعال است و زمان و تاریخ دستگاه نیز به درستی تنظیم شده است. اگر از کاربران ویندوز هستید مطمئن شوید که سوئیچ وای-فای روشن است و دستگاه در حالت Airplane Mode قرار ندارد. روی آیکون شبکه در سیستم کلیک راست کرده و گزینه ی Troubleshoot Problems را برای اجرای سرویس Windows Network Diagnostics انتخاب کنید. در بسیاری از موارد، مشکلات معمول با ریست کردن تطبیق دهنده ی شبکه حل خواهد شد. علاوه بر آن با بررسی network adapter settings مطمئن شوید که این تطبیق دهنده به خوبی کار می کند و از آخرین نسخه از درایور استفاده می کند.


اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر شما سالم است.

کامپیوتر خود را از نظر وجود جاسوس‌افزار، ویروس و بدافزار بررسی کنید. ممکن است زمانی که شما در حال گردش در صفحات وب هستید، این برنامه ها، حتی بدون آگاهی شما دانلود و نصب شوند. آن ها می توانند بدون هیچ نشانه ای اجرا شده و تأثیر قابل ملاحظه ای بر سرعت اتصال اینترنتی و عملکرد کلی سیستم شما داشته باشند. نرم افزارهای متعدد رایگانی وجود دارد که وجود این عوامل مخرب را تشخیص داده و این برنامه را پاک می کنند، و حتی از دانلود و نصب شدن آن ها جلوگیری به عمل می آورند.

شاید زمان آن رسیده که مودم خود را با یک نسخه ی جدیدتر تعویض کنید.

روتر خود را تعویض کنید

اگر شما از یک مدل قدیمی ۸۰۲٫۱۱b یا ۸۰۲٫۱۱g از روتر ها استفاده می کنید، ممکن است نیاز باشد که آن را با یک روتر جدیدتر و قدرتمند تر تعویض کنید، به ویژه اگر در خانه یا محل کار شما، کاربران متعددی در استفاده از پهنای باند اینترنت با یکدیگر رقابت می کنند. یک روتر دو بانده دو باند رادیویی را در اختیار شما قرار می دهد تا بین آن ها یکی را انتخاب کنید و این امکان را به شما می دهد تا به کاربرانی که پهنای باند زیادی نیاز دارند، از جمله افرادی که ازدستگاه های پخش ویدئویی یا کنسول های گیمنگ استفاده می کنند، باند مشخص را اختصاص دهید. بعلاوه روترهای جدیدتر از آخرین فناوری ها برای ایجاد یک اتصال پرسرعت و محدوده ی وای-فای بهتر استفاده می کنند.

آخرین گزینه، تماس گرفتن با شرکت ارائه کننده ی خدمات اینترنت است

اگر شما تمام راهکارها را امتحان کرده و هنوز هم با مشکلاتی در اتصال اینترنت مواجه هستید، زمان آن فرا رسیده است که با ارائه کننده ی اینترنت خود تماس بگیرید.ممکن است مشکل از سوی آن ها باشد و به یک اتصال جدید در قطب ورودی به خانه ی شما، و یا یک دستگاه جدید مانند مودم یا تقویت کننده نیاز باشد. اگر در ساعاتی مشخص از روز با کاهش سرعت اینترنت مواجه می شوید (مثلا در ساعات پس از تعطیلی مدارس) ممکن است که شرکت ارائه کننده ی اینترنت شما توانایی مدیریت افزایش کاربران در این ساعت ها را نداشته باشد، که در این صورت ممکن است مایل باشید سرویس اینترنت خود را از جای دیگری خریداری کنید.

نظرات بینندگان