arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶
النشره:

میانجی گری کویت نتیجه داد؟ / بازگشت قطر به نشست شورای همکاری خلیج فارس چه معنایی دارد؟ / با محاسبه سود و زیان، عربستان ترجیح می دهد با قطر به تفاهم برسد / دوحه قطعا روابط خوب خود با ایران و ترکیه را از دست نخواهد داد

پس از گذشت حدود شش ماه از قطع رابطه چهار دولت عربی به رهبری عربستان سعودی، با قطر، و إعمال تحریمهای سخت علیه این کشور، اکنون این حکومت عربی به جلسه شورای همکاریهای خلیج، با حضور سه دولت تحریم کننده اش، و البته با وساطت کویت، بازگشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا عربستان در بحران قطر، سیلی خورد؟ / تاثیر ایران و ترکیه در باگشت قطر به نشستت شورای همکاری خلیج فارس

النشره نوشت: پس از گذشت حدود شش ماه از قطع رابطه چهار دولت عربی به رهبری عربستان سعودی، با قطر، و إعمال تحریمهای سخت علیه این کشور، اکنون این حکومت عربی به جلسه شورای همکاریهای خلیج، با حضور سه دولت تحریم کننده اش، و البته با وساطت کویت، بازگشته است. کویت به منظور مشارکت قطر در این جلسه، دعوتنامه ای برای آن فرستاده است و به نظر می رسد این اقدام به معنای ایجاد شکافی در دیوار عزلت ایجاد شده بین دوحه و دولت های تحریم کننده آن است.

به گزارش «انتخاب»، کاملا بدیهی و منطقی است که بگوییم اگر موافقت سعودی در کار نبود، کویت دست به چنین کاری نمی زد. این بحران به جایی رسیده است که جای بازگشت ندارد، یا باید قطع کامل روابط صورت گیرد و یا گامی به عقب برداشته شود. بر این اساس، می توان عقب نشینی سعودیها به همراه سه دولت دیگر عربی از شروط 13 گانه خود برای پذیرش مذاکره با قطری ها را دریافت؛ شروطی که دوحه اجرای هیچ یک از آنها را نپذیرفت و همچنان بر سر موضع خود است، پس چه چیزی تغییر کرده که دولتهای خلیج فارس با نشستن قطر سر میز جلسه شورای همکاریها موافقت کرده اند؟

ریاض و دیگر دولتها نمی توانستند اهمیت شورای همکاریهای خلیج فارس را نادیده بگیرند، نه در سطح سیاست خارجی خود و نه در خصوص مسائلی که به امور دولتهای خلیج مربوط است.

برخی عدم اجرای شروط وضع شده توسط قطر و دعوت شدن آن به نشست دولتهای شورای همکاری خلیج فارس را سیلی به چهار دولت عربی (عربستان، مصر، بحرین و امارات) می دانند، اما براساس محاسبه های سود و زیان، باید گفت عربستان، امارات و بحرین ترجیح می دهند با قطر به تفاهم برسند، تا اینکه درهای دوحه به روی دخالت ایران و ترکیه در مسائل خلیج فارس، گشوده شود.

هنوز زود است که در مورد بازگشت آبها به مسیر خود، بین دولتهای عربی مذکور صحبت کنیم،اما می توان گفت پذیرش خسارت در رابطه با قطر، قطعا برای این دولتها از مقابله با ایران و ترکیه در خانه، بهتر است؛ همانطور که کویت هرگز عربستان، امارات و بحرین را به حال خود رها نمی کند و وساطت آن بدون شک برای حفظ جایگاه این دولتها و حفظ ظرفیتها و توانایی های آنها برای محافظت از کیان و موجودیت دولتهای خلیج فارس است.

در مقابل، قطر هرگز نمی تواند از روابطش با ایران و ترکیه به این سادگی چشم پوشی کند؛ چرا که این دو دولت در اوج بحران در کنار قطر ایستادند و قطعا دوحه روابط خوب خود با ایران و ترکیه را از دست نخواهد داد.

حال همه چشمها به نشست هفته آینده دولتهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است؛ جایی که قرار است گامی به سوی نزدیکی مواضع بین قطر و دیگر دولتهای حاضر برداشته شود.

نظرات بینندگان