arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶

مخالفت فرانسه با تصمیم آمریکا / ماکرون: بیت المقدس پایتخت دو دولت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، 'بیت المقدس' را 'پایتخت دو دولت' (capitale des deux États)خواند و تاکید کرد که کشورش از راه حل دو دولت حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، مکرون ساعاتی پیش در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی توییتر با بیان این مطلب، تصریح کرد: فرانسه ضمن مخالفت با این تصمیم آمریکا، از راه حل دو دولت حمایت کرده و خواستار تقویت صلح و امنیت مبتنی بر همین راه حل است.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه ضمن مخالفت دوباره با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: دولت فرانسه بر آرامش و گفت و گو تمرکز خواهد کرد.

ترامپ چهارشنبه اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.

وی در سخنانی در کاخ سفید گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند.

تصمیم ترامپ با مخالفت های گسترده جهانی و منطقه ای روبرو شده است. شهر بیت المقدس که مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.

بیت المقدس از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می شود و اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.

کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را تصویب کرد.

دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.

روسای جمهوری سابق آمریکا همواره اجرای این مصوبه را هر شش ماه یکبار به تاخیر انداخته بودند.

نظرات بینندگان