arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶

کنترل اپیدمی ایدز تا سال 2030 از اهداف سازمان بهداشت جهانی

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: تاکنون بیش از 36 هزار نفر بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: تاکنون بیش از 36 هزار نفر بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده است.

«محمدرضا صائینی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که یکی از اهداف مهم سازمان جهانی بهداشت، کنترل اپیدمی بیماری ایدز تا سال 2030 است، گفت: یکی از اهداف مهم سازمان جهانی بهداشت، کنترل اپیدمی بیماری ایدز تا سال 2030 است که در همین راستا اهداف جهانی 909090 تا سال 2020 تعیین شده است. یعنی اینکه تا سال 2020، به میزان 90 درصد افراد مبتلا به ویروس HIV باید شناسایی شوند، 90 درصد موارد شناسایی شده باید تحت مراقبت و درمان قرار گیرند و در 90 درصد بیماران تحت درمان نیز باید درمان موفقیت‌آمیز باشد.

وی ادامه داد: در صورت تشخیص و شناسایی به موقع بیماران مبتلا به HIV و آغاز درمان برای آن‌ها، احتمال انتقال بیماری به دیگران کاهش یافته و بیماران مبتلا به HIV طول عمر طبیعی خواهند داشت.

صائینی خاطرنشان کرد: با انجام درمان‌های ضدویروسی در بیماران شناسایی شده، شمار مرگ‌های مرتبط با ایدز در جهان در سال 2016 نسبت به سال 2005، حدود 45 درصد کاهش یافته است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت شناسایی و درمان به موقع بیماران است.

وی، استفاده از سرنگ مشترک، تماس‌های جنسی محافظت نشده و انتقال از مادر به کودک (در دوران بارداری، در هنگام زایمان و بعد از زایمان در دوران شیردهی) را از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس HIV عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان افزود: تاکنون بیش از 36 هزار نفر بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده است که 83 درصد آنان را مردان و 17 درصد را زنان تشکیل می‌دهند و این در حالی است که در بیماران شناسایی شده در شش ماهه نخست امسال، درصد زنان به 33 درصد افزایش یافته است که این موضوع خطر انتقال بیماری از مادر به کودک را به دنبال دارد.

صائینی خاطرنشان کرد: 52 درصد بیماران در گروه سنی 21 تا 35 سال قرار دارند و علی‌رغم این‌که تاکنون بیشترین موارد شناسایی شده از طریق استفاده از سرنگ مشترک بوده است، اما در سال‌های اخیر الگوی انتقال بیماری تغییر یافته و در بیماران شناسایی شده در سال گذشته، بیشترین موارد انتقال، از طریق تماس جنسی بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان، شمار بیماران شناسایی شده در استان زنجان تا ابتدای آذرماه امسال‌ را 208 نفر برشمرد و افزود: همانند آمار کشوری، حدود 83 درصد این موارد مرد و 17 درصد زن هستند و بیشترین درصد راه انتقال از طریق استفاده از سرنگ آلوده به صورت مشترک بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم استان می‌توانند برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری ایدز با شماره تلفن 1802 تماس حاصل کنند.

نظرات بینندگان