arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶
با اعلام وزیر کشور؛

دولت توقف کولبری را تصویب کرد

وزیر کشور از احداث و راه اندازی 15 بازارچه مرزی خبر داد و گفت: دولت تصمیم گرفته است که کولبری بطور کامل متوقف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر کشور: دولت توقف کولبری را تصویب کرد/ پیشنهاد واردات کالا از بازارچه های مرزی با کارت پیله‌وری

وزیر کشور از احداث و راه اندازی 15 بازارچه مرزی خبر داد و گفت: دولت تصمیم گرفته است که کولبری بطور کامل متوقف شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه در نشست نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه عدم توازن و تعادل یک زخم بسیار عمیقی بر پیکر کشور نه تنها در حوزه اقتصاد، بلکه در حوزه اجتماعی و امنیتی است، اظهار داشت: مشکل اصلی کشور، در نظام برنامه ریزی، بودجه ریزی و بانکی است و هیچ کشور توسعه یافته ای در دنیا، نظام برنامه ریزی بخشی و کلان ندارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ کجای دنیا نظام بودجه ریزی مانند ایران وجود ندارد، خاطر نشان کرد: این در حالی است که در دیوان محاسبات کل کشور طرحی با حضور تمامی افرادی که اکنون در دولت حضور دارند و آن زمان در استراحت بودند، نوشت که در آن بحث عملکرد، توزیع مطلوب، مناسب، بهره وری و مواردی از این دست را در بودجه ریزی دنبال می کرد، اما در مجلس این طرح مسکوت ماند.

وزیر کشور ادامه داد: اختیار استانداران در دست وزارت کشور نیست، یعنی اختیاراتی که بخش خصوصی طلب می کند، در اختیار وزیر نیست، این در حالی است که نظام صنعت و بانک ایران مسائل خود را پیگیری می کند و استانداران نیز علیرغم اختیاراتی که دارند، با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی با تاکید براینکه باید نظام مالیاتی، بانکی و بودجه ریزی کشور تغییر کند، اظهار داشت: البته تغییر این موارد براساس تجربیات دنیا کار ساده ای است، بنابراین باید روی مباحث اجرایی تمرکز کرد که بخشی از آن در اختیار وزارت کشور است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه استانداران مانع از اجرای قانون رفع موانع تولید نشده اند، گفت: دهها مورد وجود دارد که وقتی بخش خصوصی به استانداران برای رفع موانع تولید مراجعه کرده است، مشکل حل شده است، اما نباید تابع احساسات شویم و کشور را با سوت و کف پیش ببریم، یعنی سوت می زنیم به یک طرف می رویم و کف می زنند به طرف دیگر متمایل می شویم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در بحث کولبری تصمیمات خوبی گرفته شده است، خاطر نشان کرد: از اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی می خواهم تا گروهی شش نفره را برای ادامه رایزنی ها و حل مشکلات به وزارت کشور معرفی کند.

وی با بیان اینکه در دولت مصوب شده که کولبری بطور کامل متوقف شود، اظهار داشت: البته ممکن است این کار آثار امنیتی و اجتماعی داشته باشد، اما تدبیر کرده ایم که به جای اینکه افراد کوله بر شده و کرامت انسانی آنها دچار مشکل شود، 15 بازارچه مرزی تعبیه شود و کالاهایی که در آن مناطق وارد کشور می‌شود، در این بازارچه ها به فروش برسد.

رحمانی فضلی افزود: این در حالی است که بیش از 85 درصد از کالاهایی که کولبران وارد کشور می کنند، از ایران به کشورهای دیگر صادر شده و از آنجا دوباره به وسیله کولبری وارد کشورمان می شود، البته می توان افرادی با حداقل سه سال سکونت در روستاها، کارت پیله وری دریافت کنند و از بازارچه های مرزی، کالا را وارد کشور کنند.

وی با بیان اینکه مرزها را برای قاچاق و کولبری خواهیم بست، گفت: مرز تمرچین و باشماق از صبح امروز بازگشایی شده ولی تصمیم گیری در رابطه با مرزها به استانداران سپرده شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه، جلساتی با حضور سفرا، استانداران و بخش خصوصی به زودی برگزار خواهد شد، گفت: در شرایط و مشکلات کنونی باید در همه فراز و نشیب وحدت داشته باشیم و اقتدار کشور را از یاد نبریم که اگر امنیت نباشد، اقتصاد کشور تحت الشعاع قرار می گیرد؛ ولی جامعه امروز و سیاست داخلی کشور دارای وحدت و همگرایی بسیار عالی است.

نظرات بینندگان