arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۶۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۰
انتشار اسناد ویکی لیکس در "انتخاب" (13)

روایت ویکی لیکس از حمایت امام از بازرگان و انتقاداتی که او را نشانه گرفته بود

براساس یک سند منتشره در ویکی لیکس که در سفارت امریکا در تهران و در 17 سپتامبر 1979 تنظیم شده است، به حمایت امام خمینی (ره) از بازرگان اشاراتی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

براساس یک سند منتشره در ویکی لیکس که در سفارت امریکا در تهران و در 17 سپتامبر 1979 تنظیم شده است، به حمایت امام خمینی (ره) از بازرگان اشاراتی شده است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛ در این سند آمده است: در طول چند روز گذشته، مهدی بازرگان نخست وزیر ایران هدف انتقادات از جوانب مختلفی بوده است. او متهم به ضدیت با دین،  ناکارمدی و ناشیگری شده است.



وی به این حملات پاسخ داده است و گفته است که همین کسانی که از او انتقاد می کنند، اجازه نمی دهند دولت کار کند.

اولین کسی که از بازرگان انتقاد کرد ایت الله دکتر محمد بهشتی، معاون رئیس شورای  خبرگان، عضو شورای انقلاب و رئیس کمبته مرکزی حزب جمهوری بود که در مصاحبه ای با خبرگزاری پارس در قم و در روز 14 سپتامبر، دولت و نخست وزیر بازرگان را به دلیل "موفق نشدن در تکمیل لایجه ی تشکیل شورای ها محلی" مقصر دانست.

بر اساس گفته های [شهید آیت الله] بهشتی، شورای انقلاب  دو ماه قبل لایحه ی تشکیل شوراها را در استان ها، شهرها، مناطق و حتی روستاها تصویب کرده بود.

بهشتی گفت: دولت دکتر بازرگان موفق نشد که این مصوبه را به انجام رساند، که یا اقدامی عمدی بوده و یا به دلیل ضعف مدیریت است.

(معاون نخست وزیر، بنی اسدی به مسئول [نماینده آمریکا] در روز 17 سپتامبر گفت که دفتر بازرگان، فورا پس از دریافت مصوبه شورای انقلاب، نامه ای به شورا نوشته و گفته است که این مصوبه غیر واقعی است اما دولت یک مصوبه امکان پذیر مطابق با همان  ، طراحی می کند)

اواخر همان روز، حزب توحیدی بیانیه ای با 7 نکته صادر کرد و از دولت بازرگان به خاطر آنچه "بی تفاوتی و غفلت" خواند، انتقاد کرد.

براساس سندی ویکی لیکس؛ "در مورد حزب توحیدی ، اطلاعات زیادی در دست نیست جز اینکه حزب اسلامی سیاسی است که روابط احتمالی با ایت الله صادق روحانی دارند."

انتقاداتی که از بازرگان شد در زیر می اید:.

1. بی تفاوتی دولت به انتقاد از ایران در رسانه های خارجی اعم از غربی و غیر متعهدها

2. به دنبال کسب محبوبیت از طریق بازی با کلمات  و مقابله با نصیحت های رهبران مذهبی."شاید شما فراموش کرده اید که جنبش اسلامی ایران توسط روحانیت هدایت می شود"

3. تاخیر در پیاده سازی مصوبه شورای انقلاب در تشکیل شوراهای محلی

4. غفلت از پیروی از نصیحات ایت الله روحانی در مورد ضرورت خالی کردن دولت از عناصر ضذانقلاب

این حملات در روز شنبه 15 سپتامبر، با حمایت ابولحسن بنی صدر و شورای انقلاب ادامه یافت. بنی صدر که در یزد سخن می گفت به سیاست های اقتصادی بازگان حمله کرد و او را متهم به به تاخیر انداختن کار شورای انقلاب شد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛ در این سند آمده است: بنی صدر همچنین بازرگان را متهم کرد به :

1. عدم قبول انتقاد سازنده

2. ناشی گری در کردستان و سپس تلاش برای بدست اوردن اعتبار برای اقدامات دولت در انجا

3. مخالفت با ملی کردن بانک ها، یکی از برنامه های مورد علاقه ی بنی صدر.

4. غرق شدن بازرگان در مسائل بی اهمیت و عدم سازماندهی برنامه کاری اش

از سوی دیگر، در جمله ای که بر روی رسانه ای انگلیسی زبان و فارسی زبان در روز 16 سپتامبر ظاهر شد، دادستان انقلاب تهران آیت الله احمد اذری قمی  از بازرگان به اتهام سخنان ضد روحانیتش در مراسم بزگرداشت نخست وزیری برای ایت الله طابقانی در روز 11 سپتامبر ، انتقاد کرد.

اذری قمی که به دلیل شرایط جسمی اش ، استعفای خود را اعلام کرده و اظهار داشت که بازرگان گفته است "طالقانی بر عکس اکثر رهبران مذهبی با اشکارسازی تمدن مدرن مخالفت نمی کرده است.

وی بازرگان را متهم به ضعیف کردن وحدت انقلاب کرد.

وی گفت: خیلی عجیب است که یک شخصیت ی متمایز مثل اقای بازرگان اتهام غیرمنصفانه ای علیه روحانیت را مطرح کند.ایا این هدف طالقانی نبود که همه ی گروه ها را متحد کند؟ چطور و چگونه، بازرگان با شوراندن مردم علیه روحانیت و محکوم کردن این گروه های مترقی و قعال به عنوان ارتجاعی، از طالقانی تمجید می کند؟

گزارش رسانه های داخلی از سخنان بازرگان شامل این سخنان که اذری قمی را ناراحت کرده بود نمی شود.

اما بازرگان تا به حال تنها یک بار واکنش نشان داده است که آن هم در یک سخنرانی در یک سمینار اقتصادی (توسط روزنامه اطلاعات در روز 16 سپتامبر گزارش شد) بوده است.

این اولین باری نیست (اخرین بار هم نیست) که بازرگان زیر فشار انتقادات از سوی اعضای شورای انقلاب و رهبران مذهبی و حامیان انها قرار گرفته است.

البته، این حملات از جهات مختلف و از سوی شخصیت های مختلف صورت می گیرد و لزوما قسمتی از یک کمپین علیه بازرگان نیست.

شایان ذکر است که در هیچ کدام از این حملات به ایت الله خمینی با نام اشاره نمی شود و هیچدام ازمنتقدان ادعا نمی کنند که از طرف او صحبت می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب"؛ ویکی لیکس در پایان، توضیح داده است که "در اختلافات پیش از این و در قبال درخواست بسیاری از گروه ها برای برکناری بازرگان، امام از او حمایت کرده است"

کاملاً قطعی است که تا زمانی که بازرگان از حمایت {امام} خمینی برخوردار است ( هیچ نشانه ای مبنی بر از دست دادن این حمایت وجود ندارد) او قادر خواهد بود که از این حملات و انتقادات جان سالم به در برد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کوروش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
0
17
درود بر مهندس بازرگان
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
0
1
انتخاب چرا نظر من رو چاپ نکردی نه توهین به کسی بود نه منافع اشخاصی به خطر می افتاد؟ بعضی وقت ها یک کارایی میکنی ها!
نظرات بینندگان