arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۲۴ دی ۱۳۹۶

ایجاد بازار سیاه خودروهای وارداتی/ افزایش ۵۰۰ میلیونی متوسط قیمت!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از ایجاد بازار سیاه خودروهای وارداتی و و افزایش ۵۰۰ میلیون تومانی متوسط قیمت آنها خبر داد و اعلام کرد: قیمت خودروهای وارداتی بنزینی ۳۸.۵ درصد و قیمت خودروهای هیبریدی ۴۲ درصد افزایش یافته است، این درحالی است که سهم بخش خصوصی از بازار واردات خودرو فقط پنج درصد است.

به گزارش ایسنا، فرهاد احتشام‌زاد امروز (یکشنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت واردات خودرو در ماه های اخیر اظهار کرد: در مرداد و اسفند ماه سال گذشته تقاضا برای خودرو وجود داشت اما میزان تقاضا در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ با افزایش همراه شد و به حداکثر میزان خود رسید.

وی ادامه داد: در دی ماه سال گذشته به از غیر نمایندگی ها، دیگر مراکز اجازه واردات خودرو را نداشتند و این امر موجب نابسامانی در موضوع واردات و نیز افزایش آن شد، پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگی ها در تیرماه ممنوع شد و ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در انبارها ماند و مشکلات بسیاری را برای واردکنندگان ایجاد کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: در دی‌ماه پارسال ابلاغیه ساماندهی ارز توسط معاون اول رئیس جمهور مطرح شد و در آنجا تصمیم‌گیری در مورد واردات خودرو به وزارت صنعت تنفیذ شد و وزارت صنعت تصمیم گرفت تا اجازه واردات خودرو را از نمایندگان غیررسمی سلب کند.

احتشام زاد اظهار کرد: پس از این اقدام بسیاری از شرکت های واردکننده خودرو تعطیل شدند و پیگیری های بسیاری از طرف ما به عنوان بخش خصوصی صورت گرفت. در نهایت در ۹ دی ماه سال جاری به جایگاه سال گذشته رسیدیم، با این شرایط که ضوابط واردات خودرو تغییر کرد و قفلی بر واردات زده شد. بنابراین نمایندگان غیررسمی واردکننده‌های خودرو به‌ عنوان آخرین فرصت از ۱۰۰ درصد توان خود برای ثبت سفارش خودرو استفاده کردند. پس‌ از آن وزارت صنعت با آمار افزایش ثبت سفارش واردات خودرو روبرو شد و پس از آن اعلام کرد که ثبت سفارش حتی برای نمایندگان رسمی هم ممنوع است.

رییس انجمن واردکنندگان درباره واردات هشت ماهه توضیح داد: ۵۵ هزار دستگاه خودرو در این مدت به کشور وارد شد که بیش از ۶۰۰۰ دستگاه مربوط به خودرو سازان و مجوزهای خاص بوده است. در این بین سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی تنها پنج درصد از بازار است. این تصمیمات موجب شد که در خودروهای بنزینی ۳۸.۵ و در خودروهای هیبریدی ۴۲ درصد افزایش قیمت و بازار سیاه ایجاد شود.

به گفته وی، به طور متوسط ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافت.

احتشام زاد با اشاره به رانت ایجاد شده به دلیل بسته شدن سایت ثبت سفارش گفت: در این مدت ۴۷۰۰ دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شد. واردات خودرو های هیبریدی قبلا معافیت واردات داشتند اما در حال حاضر گران‌تر شده اند و جذابیت خود را در بازار از دست داده است. سرمایه گذاران خارجی که در بخش خودرو در حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند در کشور شما شبانه قوانین تغییر می کند، به همین دلیل از ادامه همکاری منصرف شدند.

نظرات بینندگان