arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶

کاخ سفید متن گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با ترامپ را تحریف کرد

کاخ سفید متن گفتگوی تلفنی رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ روسای جمهور ترکیه و آمریکا در شب چهارشنبه را تحریف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاخ سفيد متن گفتگوي تلفني اردوغان و ترامپ را تحريف و حتي مسائلي را که مطرح نشده بود، در متن کتبي خود درج کرده و با واکنش مقامات ترکيه روبرو شد. در متن کتبي کاخ سفيد آمده است: رئيس ترامپ در اين گفتگوي تلفني گفت؛ افزايش خشونت در عفرين نگران کننده است و به اهداف مشترک ما در سوريه آسيب مي رساند.

منابع رياست جمهوري ترکيه اعلام کردند: ترامپ درباره عمليات عفرين عبارت «نگراني از افزايش خشونت» را بکار نبرده و طرفين صرفا درباره عمليات تبادل نظر کرده اند.
در متن کتبي کاخ سفيد آمده است: ترامپ گفته است؛ «گفتمان و پيامهاي مخرب و اشتباه از ترکيه ارسال شده است»
منابع رياست جمهوري ترکيه اعلام کرد: ترامپ؛ عبارت «گفتمان و پيامهاي مخرب و اشتباه از ترکيه ارسال شده است» را بکار نبرده است.

دربيانيه کاخ سفيد آمده است: دو رئيس جمهور درباره اعلام حالت فوق العاده در ترکيه تبادل نظر کردند.

منابع رياست جمهوري ترکيه اعلام کرد: درباره حالت فوق العاده در ترکيه تبادل نظر و گفتگو نشد.

ترامپ همچنين گفت؛ برخي از شهروندان آمريکا و پرسنل بومي نمايندگيهاي آمريکا در ترکيه بازداشت هستند و درخواست کرد آزاد شوند. اردوغان رئيس جمهور در پاسخ گفت؛ ترکيه کشوري متکي بر حاکميت قانون است و قوه قضائيه درباره آنها بعد از بررسي ادعانامه تصميم مي گيرد.

در بيانيه کاخ سفيد آمده است: ترامپ گفت؛ بايد مدت عمليات عفرين محدوديت زماني داشته باشد و نبايد اجازه داده شود با نيروهاي آمريکائي در منبج درگيري نظامي احتمالي بوجود آيد.

منابع رياست جمهوري ترکيه اعلام کرد: اردوغان گفته است؛ همان طور که آمريکا قول داده بود، بايد عناصر PYD/PKK به شرق فرات عقب نشيني و از منبج خارج شوند. در آن صورت ارتش آزاد سوريه تحت حمايت نيروهاي نظامي ترکيه در منبج با تهديدات احتمالي داعش مقابله و امنيت منطقه را حفظ خواهد کرد.

منابع رياست جمهوري ترکيه تاکيد کرد: در بيانيه کاخ سفيد، درخواست اردوغان براي «توقف ارسال کمکهاي تسليحاتي آمريکا به سازمان تروريستي PYD/PKK» درج نشده است.

نظرات بینندگان