arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶

ترکیه: قصد رویارویی با آمریکا در عملیات عفرین را نداریم

بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه گفت: ترکیه قصد رویارویی با آمریکا در منطقه عفرین را ندارد بلکه آماده هر گونه همکاری با ایالات متحده در خصوص بازگشت آرامش به سوریه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه گفت: ترکیه قصد رویارویی با آمریکا در منطقه عفرین را ندارد بلکه آماده هر گونه همکاری با ایالات متحده در خصوص بازگشت آرامش به سوریه است.

به گزارش ایرنا و به نقل از وبسایت خبری روزنامه ینی گاج، بوزداغ در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اظهار کرد: ترکیه آمادگی دارد تا در زمینه بازگشت صلح و آرامش به منطقه به ویژه در سوریه هر گونه همکاری را با روسیه و آمریکا انجام دهد.
وی بیان کرد: ما هیچ فکر و تصمیمی برای رویارویی با آمریکا در منطقه نداریم و در عملیات عفرین نیز آمریکایی ها مخالفتی از خود بروز نداده اند و تنها از وضعیت غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده اند.
وی احتمال رویارویی نیروهای ترکیه با آمریکا در منطقه منبج را بسیار ضعیف دانست و افزود: ترکیه در همه حال قصد همکاری با آمریکا برای بازگرداندن آرامش به سوریه دارد و هیچ وقت در میدان عمل خلاف وعده عمل نکرده و ایالات متحده را فریب نداده است.
به گزارش ایرنا، عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه عفرین در شمال غربی سوریه از روز شنبه 20 ژانویه آغاز شده در ششمین روز نیز ادامه یافت و بنا به اعلام رسانه های ترکیه در جریان این عملیات بیش از 6 هزار نیروی نظامی مشارکت کرده اند.
بنا بر اعلام خبرگزاری آناتولی، ارتش ترکیه به حملات خود در روزهای گذشته شدت بخشیده و تاکنون کنترل مناطق حساسی از جمله کوه استراتژیک به نام برصایا در حومه عفرین و یک روستا به نام عمر اوشاقی و روستای شینکال را به دست گرفته است.
بنا به اعلام رسانه های ترکیه، در عملیات شاخه زیتون در هشت نفر از نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه کشته یا مجروح شده اند و تاکنون بیش از 303 نفر از تروریست ها نیز به هلاکت رسیده اند.
دولت ترکیه مدعی است نیروهای آمریکایی با ارسال سلاح به معارضان کرد سوری به ویژه ی.پ.گ به واقع از گروه های تروریستی در سوریه حمایت و علیه ترکیه به طور غیر مستقیم اقدام می کند.
روز گذشته اردوغان و ترامپ به صورت تلفنی گفتگو کرده که بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی ریاست جمهوری ترکیه، دستور کار اصلی این گفت و گو عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه در منطقه عفرین و مسائل مرتبط با سوریه بوده است.
اردوغان در این گفت و گوی تلفنی در خصوص تحولات سوریه و عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه در عفرین تبادل نظر کرده و بر هدف ترکیه مبنی بر تامین امنیت ملی خود با پاکسازی گروه های تروریستی در منطقه عفرین تاکید کرده است.
اردوغان همچنین در این گفت و گوی تلفنی بر لزوم پایان یافتن حمایت تسلیحاتی آمریکا از گروه های تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک خلق سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در چارچوب مبارزه با تروریسم تاکید کرده است.
دولت ترکیه هدف از این عملیات را نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها اعلام کرده است.
دولت ترکیه همچنین این عملیات را با استناد به حق دفاع مشروع بین المللی و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده 51 منشور سازمان ملل حق خود می داند.
مقامات ترکیه اعلام کرده اند که خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه سوریه هستند و نیروهای نظامی این کشور، پس از سرکوب تروریست ها، منطقه را ترک خواهند کرد.

نظرات بینندگان