arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶

رهامی: اصلاح‌طلبان و اصولگراها به جای کار حزبی مدرن، به دور اشخاص حلقه زده‌اند

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان این که پارلمان اصلاحات، چهار سال قبل، پیش از این که شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل شود، مطرح شده بود، تاکید کرد: چتر اصلاحات باید به استان ها و شهرستان ها گسترش یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان این که پارلمان اصلاحات، چهار سال قبل، پیش از این که شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل شود، مطرح شده بود، تاکید کرد: چتر اصلاحات باید به استان ها و شهرستان ها گسترش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی در گفت و گو با ایرنا در خصوص ساز و کار پارلمان اصلاحات اظهار داشت: با نزدیک شدن به انتخابات و این که زمان کمی داشتیم موقتا طرح پارلمان اصلاحات کنار گذاشته شد. اخیرا که طرح شده در واقع راه حلی برای حضور بیشتر نیرو های اصلاح طلب استان ها و شهرستان هاست و تلاش می کند مرکزیتی ایجاد کند تا مشارکت بیشتری بین کلیه نیروهای فعال سیاسی ایجاد و احزاب اصلاح طلب استان ها را در تهران جمع و از حضور آنها استفاده کند.
وی ادامه داد: این ایده در پاسخ به اعتراض هایی است که از طرف استان ها و شهرستان ها به عمل می آید و آن این که در مسائل مهمی مانند انتخابات ریاست جمهوری اخیر، نیروهای سیاسی تهران و شهرستانی های مستقر در تهران تصمیم گرفتند و طبیعی است که استان ها و شهرستان ها حمایت کردند و در آن مرحله در خصوص حکمیت آقای خاتمی به جمع بندی رسیدیم و موفق شدیم.
رهامی گفت: در سیاست های کلی انتخابات ، پس از تصمیم گیری در تهران اصولا در بخشنامه هایی به شهرستان ها ابلاغ می شود و برای این که اختلاف و چند دستگی ایجاد نشود در شهرستان ها هم حمایت و همراهی می کنند اما اشکال اصلی رفع نمی شود.

**شورای سیاستگذاری نتوانست پاسخ مناسبی به خواسته های استان ها و شهرستان بدهد
وی افزود: مسائل کلان مانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و تصمیمات کلان اصلاحات باید با حضور نخبگان و سران اصلاحات شهرستان ها صورت بگیرد که در این جریان نتوانستیم به یک راهکار قطعی برسیم و به هیچ وجه شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان که از اول تشکیل در آن حضور داشتم و مسوول کمیته رایزنی و اتخابت شورا هم بودم نتوانست پاسخ مناسبی به خواسته های استان ها و شهرستان بدهد.
این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: مثلا در تبریز، مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان، زاهدان و سایر شهرها می گویند که چرا در تصمیمات کلان نباید حضور داشته باشیم؟ یعنی در این پروسه ای که نهایتا منجر به یک تصمیم کلان در تصمیم گیری سراسری می شود.
وی افزود: یکی از راه ها این است که یک مجمع عمومی به نام پارلمان یا کنگره اصلاحات داشته باشیم که از تمام استان ها و شهرستان ها که تعداد آنها هنوز مشخص نشده حضور یابند تا در پروسه ای که منجر به تصمیم گیری نهایی می شود حضور داشته باشند؛ این خواسته کاملا منطقی است و می گویند در پروسه رسیدن به یک تصمیم مشارکت و حضور نداشته باشیم چرا باید در اجرای آن تصمیم با شما همکاری کنیم؟

** ممکن است شورا وظایف خود را به پارلمان منتقل کند
رهامی با بیان این که چتر اصلاحات باید به استان ها و شهرستان ها گسترش یابد گفت: این که تصمیمات در تهران اتخاذ شود و به شهرستان ها ابلاغ کنند و مانند پادگان در شهرستان ها از سیاست های کلان تبعیت کنند این کار به تکامل و پروسه و توسعه سیاسی کشور کمکی نمی کند.
وی افزود: اگر این ساز و کار راه بیفتد و بتوانیم به اجماع قطعی برسیم که هنوز نرسیده ایم، ممکن است شورا وظایف خود را به پارلمان منتقل کند چون شورا برای همین هماهنگی ایجاد شده و قرار نیست جای احزاب کار کند.
این عضو شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان ادامه داد: مشکل ما در نبود احزاب قدرتمند است اگر احزاب سراسری داشتیم و قانون حمایت می کرد تا انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در قالب احزاب صورت گیرد برای آنها امتیاز محسوب می شود و اگر درصدی از کرسی های مجلس را به احزاب اختصاص می دادند، از تمام شهرستان ها و استان ها می آمدند و ثبت نام می کردند.
وی افزود: در شرایط فعلی که احزاب فراگیر نداریم راهی جز این نداریم که مدل هایی از تجمیع نیروهای اصلاح طلب را داشته باشیم که یکی از این ها پارلمان یا کنگره اصلاحات است که علاوه بر نیروهای فعلی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و سیاستگذاری اصلاحات که در آن حضور دارند می توانیم نمایندگانی از استان ها و شهرستان ها را هم داشته باشیم.
رهامی اظهار داشت: هدف این است که از استان ها و شهرستان ها و شخصیت های متنفذ حضور داشته باشند؛ مثلا در قضایای اخیر مجلس و ریاست جمهوری، از اهل تسنن 7 تا 10 میلیون نفر در سیستان و بلوچستان، کردستان و ترکمن صحرا ، بندرعباس و سایر استان ها در شورای عالی سیاستگذاری حتی یک نفر از این جمع نماینده ندارد؛ این عیب بزرگی است که در تهران به نتیجه می رسیم و بعد مثلا پیش مولوی عبدالحمید می رویم و خواهش می کنیم که از کاندیدایی که در تهران در خصوص آن به اجماع رسیده ایم حمایت کند.
وی با اذعان به ایجاد شکاف بزرگ در جریان اصلاح طلب در جریان انتخابات گفت: شکاف عمیق داشتیم و این شکاف قوی هم بوده است. حمایت و هماهنگی دوستان این شکاف را پر کرده است اما در استان ها و شهرستان ها به صورت موثر از حضور این افراد دخالت نداده ایم.
رهامی ادامه داد: تصمیم اصلی در مشارکت دادن استان ها و شهرستان ها در این راستاست این که از ابتدای کار حضور و در این پروسه مشارکت داشته باشند؛ مثلا در تهران در انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات 92 بین کاندیداهای موجود جمع بندی کردیم و به آقای روحانی رسیدیم و در استان ها و شهرستان ها حمایت و همکاری کردند به گونه ای که آرای روحانی در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و کردستان به لحاظ نسبت آرا بیشتر از تهران شد و این همکاری خیلی خوبی بود اما در پروسه ای که به روحانی رسیدیم هیچ نیروی از استان ها و شهرستان ها حضور نداشت.
وی افزود: در تهران هم به همین نسبت جمعیت کشوری از حدود یک هشتم تا یک دهم اهل سنت هستند و به علت مشارکت ندادن استان ها و نیروهای خارج از این حلقه های بسته تهران در شورای شهر تهران حتی یک نفر هم از اهل سنت نمی بینید؛ این اشکال خیلی بزرگی است که به جریان اصلاحات وارد است که دمکراسی را به معنای واقعی رعایت نمی کند.
رهامی افزود: دولتی که ستون هایش روی آرای اصلاح طلبان بنا شده است به این دلیل که در پروسه رسیدن به روحانی از شهرستان ها حضور نداشتند، از نیروهای فعال شهرستان ها حتی یک نفر در هیات دولت حضور ندارد. اگر اینها در پروسه مشارکت داشتند ، حرف های خود را می زدند و شرط و شروط خود را داشتند.

** اصلاح طلبان و اصولگراها به دور اشخاص حلقه زده اند
وی تصریح کرد: در بلند مدت به نفع اصلاحات است که دامنه مشارکت را بیشتر کند؛ حلقه هایی در تهران تشکیل شده است که حزبی هم نیستند و بیشتر شخصی اند و هم اصلاح طلبان و هم نیروهای اصولگرا به دور اشخاص حلقه زده اند و فاقد یک ساز و کار مدرن به معنای امروز کلمه حزبی هستند.
رهامی گفت: در جریان های موجود اصلاح طلب و میانه رو ساز و کار حزبی و سازمانی مطابق با قانون احزاب وجود ندارد و تشکیل پارلمان اصلاحات در جهت حل این معضل است و این که چقدر موفق شود و جریان های شخص محور اجازه دهند باید دید.
شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان متشکل از نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب و برخی شخصیت‌های حقیقی تشکیل شده و ریاست آن را محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس به‌عهده دارد.

نظرات بینندگان