arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶

ابطحی: پیش‌بینی رقم بالای اوراق مالی، بودجه را بادکنکی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیش‌بینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان برای اوراق مالی در بودجه ۹۷، گفت که این میزان اوراق مالی،‌ بودجه را بادکنکی می‌کند.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد جواد ابطحی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: شورای نگهبان باید پاسدار قانون اساسی باشد لذا باید بگویند بودجه چطور طبق اصل ۵۲ تنظیم شده است. متاسفانه بودجه خلاف اصل ۵۲ تنظیم شده و سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان تذکر نمی‌دهد که اصل ۵۲ رعایت شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی درآمدها در بودجه ۹۷ باید به شکل کارشناسانه انجام شود، گفت: متاسفانه درآمدها شفاف نیست و ما منابع پوچ و پوک زیادی در لایحه بودجه داریم. گفته می‌شود برای واگذاری باید رقمی پیش‌بینی شود، مگر این رقم در سال ۹۶ محقق شده است؟ از چه منبعی می‌خواهید آن را تامین کنید. آیا می‌خواهید با کلمات بازی کنید و مردم را سرگرم کنید؟

ابطحی اضافه کرد: برای تامین کسری بودجه از استقراض، مالیات و اوراق مشارکت استفاده می‌شود اما آیا این کار درستی است و به کسری پنهان دامن نمی‌زند؟ ما می‌خواهیم کسری‌ها را با واگذاری اوراق جبران کنیم که داستان غم‌انگیزی است.

وی با بیان اینکه در بودجه ۹۷ به هزینه‌های جاری بیش از هزینه‌های عمرانی توجه شده، خاطرنشان کرد: تخمین هزینه‌ها در بودجه متناسب نیست. همچنین دولت گفته بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را در پیش گرفتیم اما ۲۰ درصد به آن اضافه کردند در حالیکه باید پیش‌بینی‌ها بر اساس بهای تمام شده باشد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با طرح این سوال که با چه مبنایی قرار است ۹۸۰ هزار شغل ایجاد شود، گفت: پیش‌بینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان اوراق مالی در بودجه ۹۷، بودجه را بادکنکی می‌کند و این در حالی است که کل بودجه عمرانی ۶۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین کشور با این اوراق، اوراق می‌شود!

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت با کمبود منابع متوقف می‌ماند، خاطرنشان کرد: استانی شدن آموزش و پرورش و بنیاد شهید هم به معنی کشاندن مردم در استانداری‌هاست.

برچسب ها: بودجه
نظرات بینندگان