arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۰

پيكر برهان‌الدين رباني در كابل تشييع و به خاك سپرده شد

مراسم تشييع جنازه و خاکسپاري برهان‌الدين رباني با تشريفات رسمي و تحت تدابير شديد امنيتي در کابل برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مراسم تشييع جنازه و خاکسپاري برهان‌الدين رباني با تشريفات رسمي و تحت تدابير شديد امنيتي در کابل برگزار شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، برهان‌الدين رباني، رئيس شوراي عالي صلح افغانستان، رئيس جمهوري پيشين و رهبر جمعيت اسلامي، شامگاه چهارشنبه گذشته در عمليات انتحاري مردي که يک بمب را در دستار خود پنهان کرده بود، در محل سکونت خود در کابل جان خود را از دست داد.

اين بمبگذار براي ملاقات با رباني، خود را حامل پيام صلح يکي از اعضاي شوراي رهبري گروه طالبان موسوم به "شوراي کويته" معرفي کرده بود.

به گزارش بي.بي.سي، عامل اين عمليات انتحاري که "عصمت‌الله" نام داشت، همراه با دو مقام ارشد شوراي عالي صلح افغانستان براي گفت‌وگو و به بهانه تسليم اين پيام به رباني، به خانه او در محله وزيراکبرخان کابل رفته بود.

گفته شده که بمب‌گذار در آغاز ملاقات و هنگامي که به علامت احترام، سر خود را در مقابل سينه رباني خم کرده بود بمب پنهان شده در دستارش را منفجر کرد تا به اين وسيله، از کشته شدن رئيس شوراي عالي صلح اطمينان يابد.

امروز براي برگزاري مراسم تشييع جنازه و خاکسپاري جنازه رئيس شوراي عالي صلح افغانستان، تدابير گسترده امنيتي در شهر کابل به اجرا گذاشته شد.

از جمله در محله‌هاي نزديک به محله وزير اکبرخان و خيابان فرودگاه کابل مقررات منع رفت و آمد براي مردم عادي به اجرا گذاشته شده و در مناطق ديگر هم در مقايسه با روزهاي عادي، شمار بيشتري ماموران پليس و ديگر نيروهاي امنيتي استقرار يافتند.

نهادهاي امنيتي از طريق رسانه‌هاي دولتي از مردم خواستند که مقررات منع رفت و آمد در محلات ياد شده را رعايت و با پليس همکاري کنند.

جسد برهان‌الدين رباني در تپه‌اي در نزديکي محله وزيراکبرخان به خاک سپرده ‌شد.

مقام‌هاي ارشد دولتي، رهبران جهادي و هواداران رباني در مراسم خاکسپاري پيکر او شرکت داشتند و شماري از مقام‌هاي کشورهاي خارجي هم براي شرکت در اين مراسم به کابل آمدند.

به مناسب ترور رئيس شوراي صلح، دولت افغانستان سه روز عزاي ملي در اين کشور اعلام کرد و دستور داده است پرچم ملي در روزهاي پنجشنبه، جمعه و شنبه در سراسر افغانستان و بر فراز دفاتر نمايندگي‌هاي رسمي اين کشور در خارج به حالت نيمه افراشته درآيد.

هنوز هيچ گروهي به طور رسمي مسئوليت ترور رئيس شوراي عالي صلح افغانستان را بر دوش نگرفته، اما اداره امنيت ملي اين کشور شوراي کويته را مسئول اين عمليات انتحاري دانسته است.

حامد کرزاي، رئيس جمهوري افغانستان برهان الدين رباني را "شهيد راه صلح" خوانده و گفته است که او در راه برقراري صلح در کشور جان خود را از دست داد.

افراد نزديک به رهبر پيشين جمعيت اسلامي نسبت به "سهل انگاري" و بي‌پاسخ ماندن سوالهايي در مورد ترور او انتقادهاي شديدي را مطرح کرده‌اند.

عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملي تغيير و اميد روز پنجشنبه در يک نشست خبري از مسئولان حفظ امنيت رباني و آنهايي که زمينه ساز گفت‌وگوي فرد بمبگذار با رباني بودند به شدت انتقاد کرد.

در همين حال، امرالله صالح، رئيس پيشين اداره امنيت ملي و از اعضاي جمعيت اسلامي خواستار تحقيقات رسمي تحت نظر سازمان ملل در اين مورد شده است.
نظرات بینندگان