arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۸۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۰

آخرین اخبار از لیبی

يك سخنگوي وزارت دادگستري تونس اعلام كرد كه "بغدادي علي المحمودي"، نخست وزير حكومت معمر قذافي كه چندي پيش به اين كشور گريخته بود به جرم ورود غيرقانوني به اين كشور به شش ماه زندان محكوم شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاه تونس نخست وزير سابق ليبي را به جرم ورود غيرقانوني به اين كشور بازداشت كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، يك سخنگوي وزارت دادگستري تونس اعلام كرد كه "بغدادي علي المحمودي"، نخست وزير حكومت معمر قذافي كه چندي پيش به اين كشور گريخته بود به جرم ورود غيرقانوني به اين كشور به شش ماه زندان محكوم شده بود.

مقامات تونسي چهارشنبه شب المحمودي را در شهري در منطقه "توزر" در 450 كيلومتري غرب پايتخت تونس و در نزديكي مرزهاي الجزاير دستگير كردند.

اين مسئول وزارت دادگستري تونس هم‌چنين تصريح كرد كه المحمودي و دو تن ديگر از همراهان وي هنگامي كه قصد داشتند به الجزاير بگريزند، دستگير شدند. مقامات تونسي هم‌چنين اعلام كردند كه المحمودي در تاريخ 13 سپتامبر در دادگاهي در تونس به اتهام ورود غيرقانوني به خاك تونس محاكمه شده بود.

از سوي ديگر انقلابيون ليبي توانستند بخش‌هاي زيادي از مناطق جنوبي ليبي از جمله شهر سبها را به طور كامل به تصرف خود در آورند و درگيري‌هاي شديد در اين منطقه براي تصرف شهرهاي ديگر از جمله بني‌وليد و سرت هم‌چنان ادامه دارد.

نيروهاي دولت انتقالي ليبي پس از چند روز درگيري با نيروهاي وفادار به سرهنگ قذافي، توانستند شهر استراتژيک سبها را به تصرف خود درآورند.

سبها از پايگاه‌هاي سنتي "قذافه"، قبيله سرهنگ قذافي و بزرگ‌ترين شهر ليبي در ناحيه "صحرا" است و جاده منتهي به نيجر از آن مي‌گذرد.

انقلابيون هم‌چنين اعلام كردند كه توانسته‌اند راه مواصلاتي بين سبها و سرت را قطع كنند و كماكان به درگيرهاي شديد خود اطراف اين دو شهر ادامه مي‌دهند.

احمد باني، سخنگوي نظامي شوراي انتقلاي ليبي نيز در اين خصوص اعلام كرد كه تعداد زيادي از سران نظام قذافي پس از تصرف شهر سبها به سمت نيجر در حال فرار هستند.

وي كه در يك كنفرانس خبري در طرابلس سخن مي‌گفت، تصريح كرد اشخاص مهمي از نزديكان قذافي از سبها به سمت نيجر گريخته‌اند و انقلابيون به طور كامل بر اين شهر تسلط دارند و تنها تعداد كمي تك تيرانداز در اين شهر باقي‌ مانده‌اند كه آنها هم براي نجات جان خود مبارزه مي‌كنند.

در شهر سرت نيز انقلابيون اعلام كردند كه به دليل كمبود مهمات به مدت يك هفته نبرد را در اين جبهه تعطيل خواهند كرد. يكي از فرماندهان جبهه سرت با تاكيد بر اينكه انقلابيون در حال بازسازي قدرت خود هستند، تصريح كرد:

ما از گروه‌هاي ديگر انقلابيون كه در حال نبرد هستند خواسته‌ايم تا مدتي آتش بس اعلام كنند تا بتوانيم پس از مدتي به شكل بهتر و موثرتري به نبرد خود عليه گردان‌هاي قذافي ادامه دهيم.

در شهر بني‌وليد نيز درگيري‌ها به شدت ادامه دارد و انقلابيون در خارج اين شهر جمع شده‌اند و مورد حمله موشكي گردان‌هاي قذافي قرار مي‌گيرند. انقلابيون هم اكنون با مشكلات زيادي براي تسلط بر بني‌وليد مواجه هستند و در ميان خود نيز دو دستگي‌ها و تفرقه‌هايي را شاهد هستند.

از سوي ديگر ناتو اعلام كرد كه كارشناسان اين ائتلاف كاملا مطمئن هستند كه در 90 روز آينده كه ماموريت آنها در ليبي تمديد شده‌ است، مي‌توانند ماموريت خود را با موفقيت به پايان برسانند.

كشورهاي عضو ناتو روز چهارشنبه توافق كرده بودند تا به مدت 90 روز ديگر به ماموريت خود در ليبي ادامه دهند.

در همين حال الجزاير نيز كه تاكنون شوراي انتقالي ليبي را به رسميت نشناخته بود اعلام كرد كه اين شورا را به عنوان نماينده قانوني ليبي به رسميت مي‌شناسد.

وزارت خارجه الجزاير در بيانيه‌اي با بيان اين موضوع اعلام كرد دولت الجزاير به ايجاد رابطه و گسترش همكاري با مقامات جديد ليبي تمايل دارد و مي‌خواهد كه اين كه موضوع باعث منفعت دو ملت شود.

از سوي ديگر منابعي از موسسه ملي نفت ليبي اعلام كردند كه با شروع ماه اكتبر استخراج نفت ليبي به يك سوم ظرفيت خود خواهد رسيد. اين منابع گفتند تا تاريخ مذكور استخراج نفت به 500 هزار بشكه خواهد رسيد و كمك اقتصادي بزرگي براي عمليات عمراني و بازسازي ليبي خواهد بود.

بنا به گفته اين منابع ميدان نفتي "الجرف" كه يك ميداني نفتي دريايي است و شركت توتال فرانسه مسئوليت استخراج نفت از آن را بر عهده دارد در حال راه اندازي است و به زودي استخراج از آن آغاز خواهد شد و ميدان نفتي "الشراره" كه شركت اسپانيايي رپسول اداره آن را بر عهده دارد و ظرفيت استخراج آن 200 هزار بشكه در روز است، به زودي كار خود را آغاز خواهد كرد.

هم‌چنين دولت آمريکا روز پنجشنبه رسما سفارت خود در طرابلس را بازگشايي کرد.

نظرات بینندگان