arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶

داریوش شایگان در حالت نیمه‌کما به سر می‌برد

رئیس گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران و از اعضای تیم معالج دکتر داریوش شایگان گفت: بر اثر سکته مغزی سطح هوشیاری ایشان پایین آمده است و در حالت نیمه کما به سر می‌برند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر محمد رضا معتمد در پاسخ به این پرسش که وضعیت عمومی دکتر شایگان چگونه است؟ با اعلام این که سطح خونریزی بسیاروسیع بوده است، گفت: سکته مغزی براثر لخته‌شدن خون در شریان مربوط به قسمت اصلی ساقه مغز رخ داده و خوشبختانه چون به موقع تحت درمان قرار گرفته است، با تزریق دارو، خونریزی متوقف وبخشی از لخته خون هم برطرف شده است.
دکتر معتمد اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت عمومی ایشان ثابت است و در آ‌ی‌سی‌یو بستری هستند .
پزشک عضو تیم معالجه‌کننده دکتر شایگان با اعلام این‌که پایین بودن سطح هوشیاری ایشان به علت خونریزی وسیعی که رخ داده، طبیعی است، افزود: کارهای درمانی به خوبی انجام می‌شوند و یک تیم پزشکی شامل متخصصان مختلف برای درمان ایشان دارند کار می‌کنند و خوشبختانه تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز هم در بیمارستان وجود دارد.
دکتر معتمد درخصوص وضعیت آینده دکتر شایگان هم گفت: معمولا کسانی که با این حجم از خونریزی دچار سکته مغزی می‌شوند احتمال دارد تا مدتی دچار تورم مغزی یا خونریزی مجدد بشوند که در صورت خونریزی مجدد با همفکری سایر پزشکان و متخصصان تیم درمان، اگر نیاز به عمل جراحی باشد، مورد عمل جراحی قرار خواهند گرفت.
وی در پایان درخصوص میزان هوشیاری دکتر شایگان گفت: درجه هوشیاری ایشان بین ۹ و ۱۰ است و شرایط آینده ایشان فعلا قابل پیش‌بینی نیست.
دکتر داریوش شایگان از اندیشمندان روزگار ماست. او هرچند اکنون شهرت و اعتباری فراتر از مرزهای ایران دارد و به عرصۀ اندیشه در جهان راه برده‌است، ریشه‌های فکری عمیقی در فرهنگ شرق به طور عام و فرهنگ ایران به طور خاص دارد و در واقع با همین ریشه‌ها و اصالت‌هاست که توانسته اندیشمندی ایرانی در سطح جهان باشد. داریوش شایگان، هندشناس و اندیشمند معاصر ایرانی است. او در سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. پدرش بازرگان ایرانی و مادرش از اهالی گرجستان بود. در تهران به مدرسه کاتولیک «سن‌لویی» که دروسش به زبان فرانسه تدریس می‌شد رفت و بعد از آن برای تحصیل به خارج از کشور رفت و با اخذ درجه دکترا در رشته هندشناسی در سال ۱۳۴۷به ایران بازگشت و به تحقیقات خود پیرامون ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد. خواهر وی یگانه شایگان نیز استاد فلسفه بود که در ۱۷خرداد ۱۳۸۶درگذشت. داریوش شایگان از جمله فیلسوفانی است که نثر فرانسه وی در کتاب‌های درسی فرانسه چاپ می‌شود. از جمله آثار وی می توان به آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب‌های فلسفی هند در ۲جلد، تصوف و هندوئیسم (آیین هندو و عرفان اسلامی بر مبنای کتاب مجمع البحرین نوشته داراشکوه ترجمه به فارسی توسط جمشید ارجمند)، افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار، زیر آسمان‌های جهان، گفتگوی رامین جهانبگلو و شایگان، بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی، سرزمین سراب‌ها، انقلاب دینی چیست؟، آمیزش افق‌ها، پنج اقلیم حضور، در جستجوی فضاهای گمشده، نگاه شکسته، جنون هشیاری و فانوس جادویی زمان اشاره کرد.

 

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات بینندگان