arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶

دوستِ پوتین بار دیگر رئیس‌جمهور فنلاند شد

سولی نینیستو ۶۹ ساله که روابط حسنه‌ای با ولادیمیر پوتین دارد، برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری فنلاند انتخاب شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سولی نینیستو ۶۹ ساله که روابط حسنه‌ای با ولادیمیر پوتین دارد، برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری فنلاند انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نینیستو میانه‌رو توانست در انتخابات یکشنبه با کسب اکثریت قاطع ۶۲.۷ درصد آراء در همان دور اول رقبایش را شکست دهد و در مقام ریاست جمهوری بماند. او با وعده متعادل‌سازی روابط با روسیه و ائتلاف نظامی ناتو نظر رای‌دهندگان را جلب کرد. پس از او پکا هاویستو، رقیب او از حزب سبزهای فنلاند توانست تنها ۱۲.۴ درصد رای بگیرد.

سولی نینیستو، رئیس‌جمهوری منتخب و کنونی فنلاند به خبرنگاران گفت: از این همه حمایت شگفت‌زده شدم. باید آنقدر برای مردمم زحمت بکشم که ارزش این حمایت را نشان دهد. نمی‌خواهم وعده بدهم که تغییراتی ایجاد می‌کنم تا فقط حرفی زده باشم. ما دقیقا اتفاقاتی که خارج از فنلاند رخ می‌دهد، در عرصه جهانی پیگیری می‌کنیم و اگر لازم شد قطعا واکنش نشان خواهیم داد.

این اولین بار از زمان تغییر سیستم انتخاباتی در ۱۹۹۴ به آرای مستقیم مردمی است که نینیستوی حامی اتحادیه اروپا می‌تواند در همان دور اول انتخابات پیروز شود. همچنین لائورا هوهتساری، از سیاستمداران مردد به اروپا از حزب ناسیونالیست فنلاندی‌ها و پاوو ویرینن، نامزد مستقل به ترتیب ۶.۹ و ۶.۲ درصد رای آوردند. مشارکت مردمی هم ۶۹.۹ درصد بود.

نینیستو در دور اول ریاست جمهوری خود توانست روابط با مسکو را حفظ کند و این در حالی بود که این کشور از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه به بر سر الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ حمایت کرد.

فنلاند با ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک و تاریخی پر فراز و نشیبی با روسیه، روابط نزدیک با ناتو را هم حفظ کرد اما کاملا عضو آن نیست تا به سنت دیرینه خود که عدم رویارویی با روسیه باشد، پایبند بماند. رئیس‌جمهوری فنلاند مسوول سیاست خارجی و دفاعی به همراه دولت است اما این سمت در چند دهه گذشته عمدتا به سمتی نمادین است.

برچسب ها: فنلاند
نظرات بینندگان