arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶

خبرگزاری عراقی: زنان بوتانی به جای ترکیه از کردستان عراق سر در آوردند؛ برده‌داری جدید

خبرگزاری المعلومه عراق روز یکشنبه به نقل از منابع خبری بوتان گزارشی درخصوص زنانی منتشر کرده است که توسط باندهای قاچاق انسان به جای ترکیه از اربیل در کردستان عراق سردرآورده اند و شرایطی مانند برده ها را تجربه می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 خبرگزاری المعلومه عراق روز یکشنبه به نقل از منابع خبری بوتان گزارشی درخصوص زنانی منتشر کرده است که توسط باندهای قاچاق انسان به جای ترکیه از اربیل در کردستان عراق سردرآورده اند و شرایطی مانند برده ها را تجربه می کنند.

به گزارش ایرنا، یک وب سایت خبری در بوتان از سرگذشت زنانی روایت کرده است که در معرض فریب باندهای قاچاق انسان قرار گرفتند و بجای این که برای یافتن کار به ترکیه برده شوند، در اقلیم کردستان عراق به طرف ثالث فروخته شدند و اکنون بازگشتشان به خانه منوط به پرداخت 5000 دلار به کارفرمایانی است که طبق قرارداد باید دو سال برای آنها رایگان کار کنند.
بوتان یک کشور پادشاهی در جنوب آسیا است که با جمعیت حدود 700هزار نفر در شرق کوه های هیمالیا در همسایگی هند و چین واقع است.
این گزارش سرگذشت چندین زن و دختر بوتانی است که به باندهای قاچاق انسان پول دادند تا آنها را برای کار به ترکیه ببرند اما این باندها با فریب کاری آنها را به اقلیم کردستان عراق آوردند.
یکی از این زنان اسمش بیلمو است به همراه چهار تن دیگر در 11 ژوئن 2017 بجای ترکیه در یکی از فرودگاه های بین المللی کردستان عراق از هواپیما پیاده شدند.
بیلمو می گوید: 'بوهایی برده بودم اما بدرستی نمی دانستیم چه اتفاقی دارد می افتد'
اندکی بعد پس از نشستن هواپیما، مدارک، تلفن همراه، پول و زیورالات آنها ضبط شد و آنها را در اتاقی بدون تهویه قرار دادند، روزی که به گفته او از سرنوشت شوم خود به گریه افتادند.
این زن بوتانی می گوید بعد از مدتی آنها را به عنوان کارگر خانگی به کار گرفتند.
نماینده شرکت اعزام کننده ما نیز در پاسخ به اعتراض ما گفت که کردستان عراق نزدیک به ترکیه است و مشکلی نیست.
بر اساس اظهارات این زنان، درحال حاضر 12 زن بوتانی به عنوان خدمتکار خانگی در کردستان عراق کار می کنند، سه نفر دیگرشان به کمک پلیس محلی اکتبر گذشته به کشورشان باز گشتند.
این زنان، شرکتی به نام 'مالی کرد' فعال در زمینه کاریابی در اقلیم کردستان عراق که دفاتری نیز در بوتان دارد را متهم می کنند که 15 زن بوتانی را تحت پوشش کاریابی در ترکیه و حقوق ماهانه 300 دلار آمریکا به کردستان عراق آورده است و آنها را فریب داده است.
گزارش می گوید به نظر می رسد این شرکت این زنان را به طرف ثالثی بعنوان خدمتکار به مدت دو سال فروخته است.
بیملو می گوید از شرکت خواستیم تا ما را به کشور بازگرداند اما شرکت نپذیرفت، سه نفر از ما را چندین روز در اتاق های تاریک نگهداری کردند تا این که پلیس به محل حمله کرد و نجات یافتیم و توانستیم به کشور بازگردیم.
این گزارش به نقل از یکی دیگر از این زنان که 22 سال سن دارد آورده است: او در این مدت مجبور بود کفش ارباباش را هر روز دوبار تمیز کند و لباس های تمام اعضای خانواده را بشورد.
شرکت بسته شد و از آن زمان این زنان امکان پیگیری های قانونی خود در کردستان عراق از دست دادند و بدلیل نبود حمایت قانونی، طرف ثالث نیز در قبال اقدام به بازگرداندن هر کدام از آنها پنج هزار دلار طلب می کرد.
این زنان توان بازگشت به دیار خود را ندارند زیرا برای دو سال قرارداد دارند و یک سال بیشتر از زمان کارشان نگذشته است بنابر این بخاطر عدم پایبندی به زمان قرارداد باید هر کدام پنج هزار دلار به کارفرما پرداخت کنند.
یکی از زنان گفت کارفرمایش به او هشدار داده است که اگر بدون پرداخت این مبلغ بخواهد کارش را ترک کند او را به زندان خواهد انداخت.
اکنون و در چارچوب فرهنگ برده داری مدرن هر کدام از این زنان را باید به مبلغ پنج هزار
'خرید' و 'آزاد' کرد تا بتوانند به خانه برگردند. آزادی فروخته شده آنان دوباره باید خریداری شود.

نظرات بینندگان