arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۰۹۲۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶

امروز باب رقابت بر سر ریاست‌جمهوری مصر بسته می‌شود/سیسی یکه تاز میدان

هیئت ملی انتخابات مصر امروز (دوشنبه) باب رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری را که قرار است پایان مارس آتی برگزار شود، می‌بندد، در حالی که عبدالفتاح سیسی تنها نامزدی است که اسناد نامزدی خود را به کمیته مربوطه ارائه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیئت ملی انتخابات مصر امروز (دوشنبه) باب رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری را که قرار است پایان مارس آتی برگزار شود، می‌بندد، در حالی که عبدالفتاح سیسی تنها نامزدی است که اسناد نامزدی خود را به کمیته مربوطه ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رای الیوم، در ساعات گذشته نزدیکان نظام مصر از جمله مصطفی بکری عضو پارلمان اسامی را مطرح کرده‌اند که مورد تایید عبدالفتاح سیسی،‌رئیس‌جمهوری مصر در رقابت‌های انتخاباتی است.

از جمله این چهره‌ها می‌توان به موسی مصطفی موسی، رئیس حزب لیبرال "الغد"، اکمل قرطام، رئیس حزب محافظه‌کاران و احمد الفضالی، رئیس حزب دموکراتیک "صلح" که همگی پیش از این حمایت خود را از سیسی در انتخابات آتی اعلام کرده بودند، اشاره کرد.

با گذشت دو روز از اینکه حزب لیبرال "الوفد" از معرفی کاندیدایی برای انتخابات آتی مصر خودداری کرد و نیز پس از تاکید احزاب مخالف و موافق بر عدم ورود به انتخابات، مصطفی بکری اعلام کرد که یک کاندیدا از یکی از احزاب سیاسی را امروز معرفی خواهد کرد.

بکری توئیت کرد، سیسی هرگز تنها کاندیدای دور آتی رقابت‌های ریاست جمهوری نخواهد بود بلکه یک کاندیدا در برابر او قرار خواهد داشت.

بکری اشاره‌ای به نام کاندیدای رقیب سیسی نکرد و تنها گفت: این کاندیدا دوشنبه که آخرین مهلت مقرر برای کاندیداتوری است، مدارک خود را ارائه خواهد کرد، او یک کاندیدای حزبی غافلگیرکننده است.

این پیشنهاد بکری مورد اول نیست، پیش از این نیز او اعلام کرده بود که حزب الوفد سید البدوی، رئیس خود را به عنوان کاندیدا معرفی می‌کند اما حزب مذکور پس از نشست هیئت عالی خود از معرفی سید البدوی خودداری کرد.

احمد الفضالی، رئیس حزب دموکراتیک "صلح" نیز عصر یکشنبه گفت، ظرف چند ساعت آتی موضعگیری خود را در مورد انتخابات اعلام می‌کند.

در برخی گزارش‌های مطبوعاتی نام موسی مصطفی موسی، رئیس حزب الغد به عنوان کاندیدای احتمالی انتخابات پس از دریافت تاییدیه پارلمان مطرح شد.

هیئت عالی حزب الغد عصر یکشنبه نشستی را برای تشویق رئیس خود برای ورود به رقابت انتخاباتی با سیسی برگزار کرد اما مصطفی موسی چند روز قبل حمایت خود را از دور دوم ریاست جمهوری سیسی اعلام کرده بود.

علاوه بر مصطفی موسی نام اکمل قرطام، رئیس حزب محافظه‌کاران و نماینده پارلمان مصر نیز به عنوان کاندیدا مطرح شد اما او در مصاحبه‌هایی مطبوعاتی این مساله را تکذیب کرد.

در پی این تحولات لمیس الحدیدی، چهره مطبوعاتی مصر در گفت‌وگویی تلویزیونی با انتقاد از معرفی چهره‌های نزدیک به دولت فعلی به عنوان رقیب سیسی در انتخابات آتی گفت: من این کاندیداهایی که در کمتر از ۲۴ ساعت برای ورود به رقابت‌های مهم انتخابات ریاست جمهوری آماده و معرفی می‌شوند را نمی‌شناسم.

الحدیدی در ادامه با لحنی تمسخر آمیز گفت: این کاندیداها در یخچال بودند و آماده شدند؟

عمرو ادیب، چهره رسانه‌ای نزدیک به دولت قاهره نیز با انتقاد از این شیوه معرفی کاندیداها خواستار توقف آن شد و گفت: ما اشتباهاتی داشتیم و شما با این شیوه چهره شخصی که از او حمایت می‌کنید (سیسی) را تخریب می‌کنید، روند سیاسی در مصر وجود ندارد.

ایمن نور، رئیس حزب مخالف "غد الثورة" نیز از اعلام اسامی حامی دولت فعلی مصر به عنوان رقبای سیسی در انتخابات ابراز تعجب کرد.

محمود الشریف، سخنگوی هیئت ملی و مستقل انتخابات نیز تاکید کرد که امروز آخرین مهلت برای انجام آزمایش‌های پزشکی کاندیداها است و این مهلت تمدید نخواهد شد.

سیسی چهارشنبه گذشته کاندیداتوری خود را برای انتخابات آتی اعلام کرد و در پی انصراف چهار کاندیدا سیسی تنها کاندیدای احتمالی انتخابات است.

طبق قانون اساسی مصر در صورت ورود سیسی به انتخابات به صورت منفردانه او باید ۵ درصد آراء یعنی حدود سه میلیون رای را از کل آراء رای‌دهندگان به دست آورد.

درصورتی که او این تعداد رای را به دست نیاورد، کمیته انتخابات ۱۵ روز پس از اعلام نتیجه، بار دیگر فرصتی را برای معرفی کاندیداها اعلام می‌کند.

نظرات بینندگان