arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۶

ایران قید دریافت وثیقه از اتباع افغان را برای صدور روادید حذف کرد

جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهیل روابط دو ملت همسایه و در پاسخ به درخواست وزارت امور خارجه افغانستان قید دریافت وثیقه و ارایه ضمانت نقدی را از فهرست مدارک مورد نیاز برای صدور روادید اتباع افغان حذف کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در جریان دیدار روز دوشنبه «محمد رضا بهرامی» سفیر کشورمان در کابل با « صلاح الدین ربانی » وزیر امور خارجه افغانستان موافقت با لغو این مدرک اعلام و زمان اجرای آن نیز از روز سه شنبه 10 بهمن ماه جاری تعیین شد.
در این دیدار پیرامون آخرین تحولات مربوط به روابط دو جانبه و منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر شد و سفیر کشورمان بیان داشت که در خواست های قبلی وزارت امور خارجه افغانستان مبنی بر مساعدت ایران برای لغو دریافت ضمانت نقدی از مدارک مورد نیاز برای اخذ روادید توسط اتباع افغان که قصد سفر به ایران دارند را با مراجع ذیربط در کشورمان مطرح کرده و موافقت آن مراجع با انجام این خواسته موافقت شده است.
در همین ارتباط ربانی وزیر امورخارجه افغانستان نیز مراتب قدردانی خود را در مورد اجرای این تصمیم به سفیر کشورمان اعلام کرد.
پیش از این نیز ایران برای تسهیل روند اخذ روادید کشورمان برای اتباع افغان اقدامات موثری انجام داده است که مهمترین آن راه اندازی سامانه درخواست و نوبت دهی روادید در بستر اینترنت بود که از ازدحام و سوء استفاده های احتمالی در فرآیند دریافت روادید به شکل چشم گیری کاست .
در اوایل خرداد امسال نیز سفارت ایران در کابل قید داشتن بلیت هوایی رفت و برگشت را از سر جمع مدارک لازم برای درخواست روادید را حذف کرد.
پیش از آن کنسولگری‌های ایران در افغانستان، تنها در صورتی به متقاضیان افغان روادید می‌دادند که از قبل بلیت رفت و برگشت هوایی را خریداری کرده باشند و روادید ورود از گذرگاههای زمینی به ایران را به علت نا امنی های مرزی و جاده ها برای افغان‌ها به صورت محدود صادر می‌شد.
همچنین اتباع افغان برای دریافت روادید مبایست گواهی سلامت پزشکی ارایه می کردن که دریافت این گواهی برای متقاضیان نیازمند صرف هزینه و وقت بود و ایران این قید را نیز در آبان ماه امسال از فهرست مدارک لازم برای درخواست روادید حذف شد .
ایران در استان های هرات، بلخ، قندهار و ننگرهار کنسولگری دارد و گفته می‌شود روزانه هزار روادید برای اتباع افغانستان در این کنسولگری‌ها صادر می‌شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان