arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

هک و سرقت اطلاعات سیستم‌های اتحادیه آفریقا

اتحادیه آفریقا شرکت‌های تکنولوژی چینی را به هک و سرقت اطلاعات محرمانه سرورهای رایانه‌ای خود متهم کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتحادیه آفریقا شرکت‌های تکنولوژی چینی را به هک و سرقت اطلاعات محرمانه سرورهای رایانه‌ای خود متهم کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت فایننشال تایمز، بر اساس اخبار منتشر شده، آمار حملات سایبری و هک در سال جاری میلادی ۲۰۱۷، به اوج خود رسیده است و با توجه به افزایش روزافزون حملات سایبری از سوی هکرها، کشورهای زیادی در سراسر جهان هدف این گونه حملات قرار گرفته‌اند و آسیب‌ها، خسارات جبران ناپذیری را متحمل شده‌اند.

سازمان اتحادیه آفریقا به تازگی اعلام کرده است که در طول پنج سال گذشته هکرها و مجرمان سایبری به طور شبانه‌روزی سرورها و سیستم‌های رایانه‌ای این سازمان را هک کرده و اطلاعات محرمانه موجود و ذخیره شده برروی آنها را به سرقت برده‌اند. این سازمان که در شهر آدیس آبابا در کشور اتیوپی مستقر شده است، شرکت‌های تکنولوژی چینی را در این مساله متهم کرده است و مسئولان مربوطه این سازمان بر این باورند که شرکت‌های چینی‌ای که خود این سایت و سیستم‌های تکنولوژی را ایجاد کرده و ساخته‌اند، مسئول هک و نفوذ به سازمان اتحادیه آفریقا هستند.

تحلیلگران معتقدند که این حمله سایبری تا یک سال پس از آنکه توسط رسانه‌ها فاش شد، ناگفته باقی مانده بود و اتحادیه آفریقا نیز در این خصوص هیچ بیانیه، پاسخ و واکنشی نشان نداده بوده است که همین امر گمانه‌زنی‌هایی را درباره احتمال همکاری این سازمان با شرکت‌های چینی افزایش می‌دهد.

نخستین بار این هک و حمله سایبری توسط روزنامه فرانسوی لو موند آفریقا (Le Monde Afrique ) رسانه‌ای و افشا شد. این در حالیست که چین و شرکت‌های چینی چنین اتهامی را رد کرده و ادعای مربوطه را بی‌اساس خوانده‌اند. غول‌های تکنولوژی چینی همچون هوآوی و زد تی ای در زیرساخت‌های مخابراتی و رایانه‌ای اتحادیه آفریقا سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را انجام داده و در سال‌های اخیر مسئولیت ساخت و ایجاد سرورها و سیستم‌های رایانه‌ای این سازمان را برعهده داشته‌اند.

تقریبا می‌توان گفت هر روزه خبرهای آن از گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد. انگلستان و اسپانیا جزو نخستین کشورهایی بودند که رسما به عنوان قربانی این حملات شناسایی شدند.

از بزرگترین قربانیان حملات این بدافزار می‌توان به سازمان ملی تامین بهداشت و درمان (NHS) انگلستان، فدکس، دویچه بان، وزارت کشور، وزارت بحران و شرکت مخابراتی مگافون روسیه و همچنین بزرگترین شرکت مخابراتی تلفنی اسپانیا به نام تلفنیکا اشاره کرد.

اخبار و گزارش‌هایی که طی سالهای اخیر از حملات سایبری و هک به بانک‌ها و موسسات بزرگ تجاری و اقتصادی شنیده‌ایم، همگی حاکی از یک اتفاق بسیار ناخوشایند و وحشتناک در حال وقوع هستند. بدیهی است که دیگر نمی‌توان گفت هیچ فرد و یا هیچ سازمانی از گزند خطرات و تهدیدهای حملات سایبری در امان است و معلوم نیست این تهدید رو به رشد، تا چه زمانی قرار است به طول بیانجامد.

در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی بود که بانک مرکزی کشور بنگلادش مبلغ ۸۱ میلیون دلار را در یک حمله سایبری و هک از دست داد و متحمل خسارات بزرگ و جبران ناپذیری شد. همچنین حملات مشابه دیگری نیز در تایوان و روسیه و بسیاری از کشورهای جهان رخ داده است که هرکدام از این اخبار نگرانی‌های بزرگی را درباره امنیت سایبری در جهان ایجاد می‌کند. مجرمان سایبری در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۲ میلیون دلار را از یک بانک اکووادور به سرقت بردند.

نظرات بینندگان