arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶

دستگیری دو نفر در چین به جرم جاسوسی برای تایوان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اداره امور تایوان در دولت چین امروز اعلام کرد 2 تبعه چینی در روزهای اخیر به جرم جاسوسی برای تایوان و در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه دستگیر شده اند.

به گزارش ایرنا از تارنمای یی سی چین، 'ما شیایو گوانگ' سخنگوی این اداره در مصاحبه ای در پکن به سوالات خبرنگاران در باره این دو نفر به طور مختصر و با خودداری از ذکر جزییات پاسخ داد.
او خاطر نشان کرد در روزهای اخیر دو نفر از شهروندان چینی در استان جیانگ سو در شرق این کشور در ارتباط با پرونده جاسوسی برای تایوان دستگیر شده اند.
او گفت هر کسی که بخواهد علیه منافع ملی و امنیت ملی چین اقدام کند مورد مجازات قرار خواهد گرفت و در باره این پرونده نیز متخلفان به مجازات خواهند رسید.
سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین بدون اشاره به مشخصات این دو نفر گفت آنها در ارتباط با پرونده جاسوسی نظامی برای تایوان دستگیر شده اند و اکنون در اختیار پلیس شهر سوجو در شرق چین هستند.
وی در باره 'لی مینگ چه' یک تبعه دیگر تایوان که سال گذشته میلادی به جرم جاسوسی برای این جزیره در چین محاکمه و به پنج سال حبس محکوم شد نیز گفت: در باره ملاقات وی با خانواده اش هنوز زندان در جریان امر قرار نگرفته است.
این در شرایطی است که قرار بود خانواده وی از تایوان به چین سفر کنند تا با لی ملاقات کنند اما روزنامه تایپه تایمز تایوان نوشته است که چین از صدور مجوز برای این ملاقات خودداری کرده و اجازه سفر به این خانواده را نداده است.
با این حال، چین، تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

برچسب ها: تایوان
نظرات بینندگان