arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶

سنای لهستان قانون «ضد هولوکاست» را تایید کرد

سنای لهستان لایحه‌ای را که هرگونه اشاره به مشارکت این کشور در جرائمی که نازی‌ها حین جنگ جهانی دوم مرتکب شدند را منع می‌کند و استفاده از عبارت «کمپ‌های مرگ لهستان» را نیز غیرقانونی می‌داند، تصویب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سنای لهستان لایحه‌ای را که هرگونه اشاره به مشارکت این کشور در جرائمی که نازی‌ها حین جنگ جهانی دوم مرتکب شدند را منع می‌کند و استفاده از عبارت «کمپ‌های مرگ لهستان» را نیز غیرقانونی می‌داند، تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی راشا تودی، سنای لهستان این لایحه را با ۵۷ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و دو رای ممتنع تصویب کرد. برای این‌که این لایحه به قانون تصویب شود در حال حاضر تنها نیازمند امضای آندژی دودا، رییس جمهور لهستان است.

براساس این قانون جدید هرگونه اشاره به مشارکت لهستان در جرائمی که نازی‌ها حین جنگ جهانی دوم مرتکب شده‌اند منع می‌شود و استفاده از عبارت «کمپ‌های مرگ لهستان» نیز غیرقانونی اعلام می‌شود، چرا که اتباع این کشور هیچ‌گونه ارتباطی با کشتارهای موسوم به هولوکاست نداشتند و ناقضان این لایحه به سه سال حبس محکوم می‌شوند. همچنین تکذیب قتل حدود ۱۰۰ هزار لهستانی توسط ارتش شورشی اوکراین (UPA) حین جنگ جهانی دوم ممنوع می‌شود.

این لایحه که تحت حمایت حزب حاکم و جناح راست «قانون و عدالت » قرار دارد از سوی دولت تل آویو، سیاستمداران و حقوق بشری یهودی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. منتقدان این لایحه تاکید دارند که هدف از این قانون «ضد هولوکاست» تحریف تاریخ و محدود کردن تحقیقات علمی در خصوص این موضوع است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این لایحه را به عنوان تحریف حقیقت، بازنویسی تاریخ و انکار هولوکاست محکوم کرده است. این در حالی است که لهستان مقامات اسرائیلی را به مداخله نادرست در امور داخلی کشورشان متهم کرده‌اند.

واشنگتن نیز اگرچه تاکنون در خصوص این مساله سکوت اختیار کرده بود اما بالاخره نگرانی خود را اعلام داشت. هدرنائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اگر این لایحه به قانون تبدیل شود آمریکا نگران است که این قانون آزادی بیان و انجام تحقیقات علمی را متزلزل کند. با این حال آمریکا تاکید دارد که اشاره به کمپ‌های مرگی که توسط نازی‌ها در لهستان اداره می‌شد، تحت عنوان «کمپ‌های مرگ لهستان» اقدامی نادرست و گمراه‌کننده است.

وزارت امور خارجه اوکراین نیز لهستان را به سیاسی کردن تاریخ مشترک و ترویج تفسیر یک جانبه رویدادهای تاریخی متهم کرده است.

وزارت امور خارجه اوکراین گفت: اوکراینی‌ها همانند لهستانی‌ها قربانیان رژیم‌های خودکامه بوده‌اند و این اقدام لهستان تلاشی برای به تصویر کشیدن اوکراینی‌ها به عنوان ناسوسیالیست‌های جنایتکار و همدستان رایش سوم است.

برچسب ها: لهستان
نظرات بینندگان