arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶

کشمکش تازه لندن و بروکسل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نخست وزیر انگلیس در موضعی که می‌تواند به تنش میان لندن و بروکسل منجر شود، گفته است در دوره گذار بعد از خروج از اتحادیه اروپا، شهروندان اروپایی تازه وارد حقوق مشابه شهروندان پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی را نخواهند داشت.

به گزارش  فارس، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در تضادی تازه با موضع اتحادیه اروپا گفته است شهروندان این اتحادیه که در دوره بعد از همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به این کشور آمده‌اند، نباید حقوق مشابهی مانند شهروندانی داشته باشند که پیش از برگزیت به انگلیس وارد شدند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، این اظهارات خانم می می‌تواند به مشاجره تازه میان مقامات لندن و بروکسل تبدیل شود.

ترزا می که در سفر سه روزه به چین به سر می‌برد، در جمع خبرنگاران گفت درباره جزییات شرایط شهروندان اروپایی حاضر در انگلیس فعلا چیزی نمی‌گوید اما واضح است که در دوره گذار بعد از برگزیت، فرقی میان افراد تازه وارد و شهروندان اروپایی که پیش از آنان وارد انگلیس شدند، وجود خواهد داشت.

نخست وزیر انگلیس تاکید کرد: «وقتی مردم بریتانیا رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند هدفشان این نبود که چیزی تغییر نکند بلکه برای تغییراتی رای به این خروج دادند.»

از سوی دیگر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مساله برگزیت به گاردین گفت، حفظ حق شهروندان اتحادیه اروپا در دوره گذار برگزیت، مساله غیرقابل مذاکره‌ای است.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) سال 2016 با شرکت در یک همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند. مذاکرات دوساله خروج ماه مارس 2017 آغاز و ماه مارس 2019 طبق زمان‌بندی اولیه، پایان خواهد یافت.

بعد از آن که مذاکرات به پایان برسد، دوره گذاری برای جدایی کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده تا شکاف‌ها را در مسایلی چون تجارت و مسایل مالی، همچنین مسایل امنیتی و حقوق شهروندان، برای دو طرف کاهش دهد.

از سوی دیگر در دوره گذار، زمان بیشتری برای دو طرف فراهم می‌شود تا درباره شرایط پسابرگزیت در روابط دوجانبه گفت‌وگو کنند.

اتحادیه اروپا در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده که دوره گذار باید از مارس 2019 تا دسامبر 2020 ادامه یابد. در این دوره تمامی قواعد اتحادیه اروپا باید از سوی بریتانیا اجرا شود و آمد و شد آزاد شهروندان هم ادامه یابد.

اتحادیه اروپا قویا خواستار آزادی آمد و شد برای شهروندان اروپایی است، اما برخی مقامات بریتانیا از این مساله راضی نیستند.

نظرات بینندگان