arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۶۱۶
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶

مدیر سیا: با روسیه همکاری نکنیم خطرات بزرگتری آمریکا را تهدید می کند

«مایک پومپئو» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ضمن دفاع از دیدارش با مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) گفت که اگر واشنگتن و مسکو با یکدیگر همکاری نکنند، جان بسیاری از آمریکایی ها در معرض خطرات بزرگ تری قرار می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«مایک پومپئو» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ضمن دفاع از دیدارش با مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) گفت که اگر واشنگتن و مسکو با یکدیگر همکاری نکنند، جان بسیاری از آمریکایی ها در معرض خطرات بزرگ تری قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه واشنگتن تایمز، پومپئو در نامه ای به «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا تلاش های این سناتور برای ایجاد تردید در مورد دیدارش با «سرگئی ناریشکین» را رد کرد.
پومپئو گفت، دیدارش با ناریشکین که در واشنگتن انجام شد، بخشی از برنامه گفت و گوهای دوره ای مقام های آمریکا و روسیه در مورد مبارزه با تروریسم و سایر موضوعات و نگرانی های دوجانبه بوده است.
مدیر سیا در نامه خود نوشت: ما هم مثل اسلاف خود به منظور امن نگه داشتن آمریکا با همتایان اطلاعاتی خود در روسیه دیدارهای دوره ای برگزار می کنیم.
شومر در نامه ای به «دن کوتس» مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا از وی خواسته بود تا توضیح دهد که چرا ناریشکین با آنکه در فهرست تحریم های ایالات متحده قرار دارد، به این کشور سفر کرده است. طبق این تحریم ها، سفر ناریشکین به آمریکا ممنوع است.
این سناتور ایالت نیویورک در نامه خود این احتمال را مطرح کرده بود که این دیدار در امتناع دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از اعمال تحریم های جدید علیه روسیه بی تاثیر نبوده است.
شومر در این نامه نوشته بود: این دیدار یک سال پس از آن انجام شد که نهادهای اطلاعاتی ما به اتفاق آرا اعلام کردند که روسیه در انتخابات 2016 آمریکا دخالت کرده است. چنین دیداری سوال های مهمی را ایجاد می کند.
ارتباطات دولت ترامپ با روسیه یکی از موضوعات مهمی است که «رابرت مولر» بازپرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا درباره آن تحقیق می کند. گفته می شود که مقام های ستاد انتخاباتی ترامپ با روس ها ارتباطی داشته و با هم تبانی کرده بودند.
این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست روز چهارشنبه گزارش داد که پومپئو هفته گذشته با ناریشکین و «الکساندر بورتنیکوف» رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) دیدار و درباره مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم گفت و گو کردند.
واشنگتن پست نوشت، برخی مقام های آمریکایی نگران هستند که مسکو از این دیدار چنین برداشت کند که دولت ترامپ مشتاق است تا از مساله دخالت در انتخابات آمریکا عبور کند.
پومپئو در نامه خود نوشت: روسیه همچنان یک دشمن به شمار می آید اما اگر در مبارزه با تروریسم فرصت همکاری با روس ها را نادیده بگیریم، جان آمریکایی ها در معرض خطرات بزرگ تری قرار می گیرد.
وی افزود: ما به کارهای ضدتروریستی خود افتخار می کنیم، از جمله به نقش سیا در همکاری با همتایان روسی خود که باعث شد تا اخیرا یک توطئه تروریستی در سنت پترزبورگ روسیه خنثی شود. این توطئه ممکن بود باعث کشته شدن اتباع آمریکایی هم بشود.
مدیر سیا گفت: ما در چنین میدان هایی با تمام توان از آمریکا دفع می کنیم و هرگز مشت نمی خوریم.

نظرات بینندگان