arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۰

احمدی نژاد: اوباما می‌تواند به راحتی برای دور دوم رای بیاورد

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی خود از انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا گفت: مردم آمریکا باید در این زمینه تصمیم بگیرند اما فکر نمی‌کنم اوباما برای دور دوم مانع جدی پیش رو داشته باشد و چنین به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط موجود می‌تواند به راحتی برای دور دوم نیز رای بیاورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی خود از انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا گفت: مردم آمریکا باید در این زمینه تصمیم بگیرند اما فکر نمی‌کنم اوباما برای دور دوم مانع جدی پیش رو داشته باشد و چنین به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط موجود می‌تواند به راحتی برای دور دوم نیز رای بیاورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با مدیران و اعضای شورای سردبیری خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاسخ به سوالی درباره اشکالات تمدن غربی اظهار داشت : تمدن ها برآمده از خواسته ها و ارزشهای مشترک و قابل احترام انسانی هستند و اگر انتقادی انجام می شود از رفتار بعضی از دولت های غربی است و این ارتباطی به ملت ها ندارد .

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره حادثه 11 سپتامبر خاطر نشان کرد : در موضوع 11 سپتامبر صرفاً چند سوال در خصوص عوامل ایجاد آن مطرح کردیم؛ در این حادثه 3 هزار نفر از مردم آمریکا کشته و عده زیادی از مردم منطقه ما متهم به تروریست پروری شدند؛ این حادثه موجب حمله نظامی به دو کشور در منطقه خاورمیانه شد و به واسطه آن تاکنون بیش از 1 میلیون نفر کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند. با توجه به ابعاد این حادثه آیا اشکال دارد که سوال شود بالاخره علت اصلی و عوامل آن چه کسانی بودند؟

احمدی‌نژاد با طرح این سوال که آیا اشکال دارد که کمیته حقیقت یابی تشکیل شده و ابعاد این حادثه را بررسی و عوامل آن را شناسایی و همان ها را مجازات کند؟ افزود: سال گذشته خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب در رابطه با این حادثه شدیم اما دولت آمریکا به جای استقبال از این پیشنهاد، ایران را تهدید کرد در حالی که این سوال به نفع دولت آمریکا است .

رئیس ‌جمهور خاطر نشان کرد : چندی پیش اعلام کردند که عامل اصلی حادثه 11 سپتامبر دستگیر شده و سپس جنازه آن را به دریا انداخته اند و این در حالی است که عاقلانه ترین برخورد با این فرد که به عنوان عامل حادثه 11 سپتامبر به جهان معرفی شد این بود که وی را محاکمه کرده و تمامی عوامل این حادثه را شناسایی می کردند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه با روی کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا چنین تصوری به وجود آمد که وی اشتباهات دولت های قبلی آمریکا را جبران خواهد کرد، گفت: این تصور روز به روز در حال رنگ باختن است، اما هنوز فرصت به طور کامل از دست نرفته است.

وی اضافه کرد: ایران از شعار تغییر رییس جمهور آمریکا استقبال کرد و حتی ما در این خصوص برای او پیام ارسال کردیم؛ آقای اوباما می‌توانست در موضوع هسته ای اقدامات زشتی که دولت های قبلی شروع کرده بودند را ادامه ندهد.

رئیس جمهور گفت : اگر ابعاد حادثه 11 سپتامبر بررسی شود، مشخص خواهد شد که ملت های منطقه نقشی در آن نداشتند و دولت آمریکا با برخی ادعاها علیه خود کینه درست می کنند؛ این در حالی است که باید در کنار ملت ها و دوست ملت ها بود .
دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: پاسخ به برخی سوالات به نفع دولت آمریکاست اما ظاهرا در آمریکا عده ای هستند که پاسخ دادن برای آنها خوشایند نیست و وقتی سوال می شود ناراحت و نگران می شوند.

رئیس ‌جمهور در پاسخ به اینکه آیا سند و مدرکی در اختیار دارید که ایالات متحده خودش برای حمله به برج های دوقلو زمینه چینی کرده است ، گفت : عده ای در کشور آمریکا با انتشار کتابهای متعدد و بررسی برخی گزاره ها چنین ادعایی را مطرح کردند؛ اما اگر بنابر پیشنهاد ایران کمیته حقیقت یابی برای بررسی این حادثه تشکیل شود ، درستی و نادرستی آن برای همگان روشن خواهد شد و معتقدیم هر کس که چنین اقدامی را انجام داده است باید شناسایی و محاکمه شود .

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی دیگر از اعضای شورای سردبیری خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره تحولات منطقه اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران ، آزادی ، عدالت و انتخاب آزاد را حق همه ملت ها می داند و از هر حرکتی که در جهت احقاق این حقوق صورت بگیرد حمایت می کند. تمام نتایج نظرسنجی های انجام شده در بین ملت های منطقه حاکی از این است که ملت ها از دو موضوع رفتار تحقیرآمیز غرب با آنها و حضور دیکتاتورهای مورد حمایت غرب در منطقه رنج می برند؛ از این‌رو هر فرصتی که به دست بیاورند با خیزش‌های گروهی علیه آنان اعتراض می‌کنند.

وی گفت: امروز ملت‌ها خواهان حقوق و برقراری عدالت هستند و اگر فرصت مناسبی پیدا شود حتماً شخصیت‌های انقلابی در منطقه و حتی جهان روی کار خواهند آمد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از حضور ناتو در لیبی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بین حرکت‌های مردمی و حضور ناتو تفکیک قائل است؛ بدیهی است که ناتو به دنبال تسلط بر منابع لیبی است و تجربه تاریخی نیز نشان داده که ناتو در خدمت سرمایه‌داران قرار دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه با قذافی و حسنی مبارک چگونه باید برخورد شود؟ اظهار داشت: اختیار با مردم کشورهای لیبی و مصر است؛ ما معتقدیم ملت‌ها خودشان باید در امور داخلی خود تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سه نفر از اتباع آمریکایی که به طور غیرقانونی وارد مرزهای ایران شده بودند، گفت : جمهوری اسلامی ایران این افراد را در یک اقدام انسانی و البته یک طرفه آزاد کرد، که تاکنون عمل متقابلی مشاهده نشده است. البته امیدواریم رییس‌جمهور آمریکا به قول خود مبنی بر تغییر سیاست دولت آمریکا در قبال ایران عمل کند؛ اما همگان باید توجه داشته باشند که فرصت‌ها همیشه در اختیار نیست.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: ایران در حالی این افراد را که به طور غیرقانونی وارد مرزهای ایران شده بودند آزاد کرد که امروز تعداد زیادی ایرانی در شرایط نامناسبی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند و متاسفانه کسانی که همواره از حقوق بشر صحبت می‌کنند، هیچ اقدامی در خصوص آزادی آنها انجام نمی‌دهند.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که ارزیابی ایران از تصمیم ایالات متحده برای نگهداری تعدادی از نیروهای نظامی خود را در عراق چیست؟ گفت: تشخیص این موضوع نیز با دولت و ملت عراق است. البته دولت عراق هم رسماً اعلام کرده که مخالف حضور نیروهای آمریکایی در کشورش است؛ باید توجه داشت که حضور نیروهای بیگانه در منطقه تاکنون هیچ دستاورد مثبتی نداشته است و تعجب‌آور است که چطور سیاستمداران آمریکا و ناتو دریافتشان از محیط سیاسی جهان تا این حد اشتباه است؛ امروز توده‌های مردم با دخالت نظامی سلطه‌گران کاملاً مخالف هستند.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: سیاست تصرف نظامی ملت‌ها و کشورها دیگر شکست خورده است و حتماً نیروهای ناتو با خفت از افغانستان خارج خواهند شد چرا که ملت‌ها بیدار شده و تحمیل و تهدید را نمی‌پذیرند و به آنها نصیحت می‌کنیم قبل از اینکه دیر شود نیروهای خود را از منطقه خارج کنند و این یک توصیه دلسوزانه است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره طرح تشکیل دولت فلسطین و واکنش ایران در صورت وتو شدن آن توسط ایالات متحده آمریکا، با بیان اینکه ملت فلسطین 70 سال قبل نیز حضور داشته و از حق حاکمیت برخوردار بوده است و با طراحی قبلی این حق از ملت فلسطین سلب شد، گفت: ملت فلسطین حق دارد که حاکمیت خود را داشته باشد و سازمان ملل نیز ایجاد شده که حاکمیت ملت‌ها را به رسمیت بشناسد. چطور می‌شود که یک سازمان بین‌المللی برای حاکمیت ملت‌ها تشکیل شود اما یک دولت بتواند تصمیم همه ملت‌ها را وتو کند؟ این نشان می‌دهد که دموکراسی در این سازمان وجود ندارد.

رئیس جمهور افزود: دو سوم اعضای سازمان ملل از تشکیل دولت فلسطین استقبال کردند. اما دولت آمریکا با آن مخالفت می‌کند یعنی نظر یک دولت بر دو سوم کشورها غلبه دارد و این عادلانه نیست و از جمله موضوعاتی است که باید اصلاح شود.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: البته تصور ما این است که دولت آمریکا با اساس تشکیل دولت فلسطین مخالفت نخواهد کرد ولی طبق معمول آن را در مسیر مذاکره و گفتگوهای طولانی مدت خواهد انداخت تا برای صهیونیست‌ها امتیاز بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: معتقدیم بالاخره دولت فلسطین تشکیل خواهد شد چرا که ملتی را که در طول تاریخ وجود داشته است، نمی‌توان از جریان تاریخی جهان حذف کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و احتمال آغاز مذاکرات در این خصوص اظهار داشت: ایران همواره آماده گفتگو و مذاکره بوده و از تعامل و همکاری استقبال می‌کند. منتها موضوع هسته‌ای ایران که یک موضوع حقوقی است، از طرف برخی دولت‌های غربی به موضوع سیاسی تبدیل شده است؛ ملت ایران بیش از تعهدات قانونی با آژانس بین‌المللی هسته‌ای همکاری داشته اما متاسفانه آژانس تحت فشار دولت‌های غربی قرار دارد و برخورد حقوقی نمی‌‌کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز ایران دیگر هسته‌ای شده و همه باید آن را بپذیرند و این در حالی است که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی خود از انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا گفت: مردم آمریکا باید در این زمینه تصمیم بگیرند و ایران علاقه ندارد در این موضوعات دخالت کند، اما فکر نمی‌کنم آقای اوباما برای دور دوم مانع جدی پیش رو داشته باشد و نیازی ندارد که برای کسب رای به صهیونیست‌ها امتیاز داده و دست به لشکرکشی بزند؛ چنین به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط موجود می‌تواند به راحتی برای دور دوم نیز رای بیاورد.

رئیس جمهور گفت: اگر واقعاً تغییری در سیاست‌های دولت آمریکا اتفاق بیفتد جمهوری اسلامی ایران از آن استقبال می‌کند و علاقمند هستیم که این تغییرات اتفاق بیفتد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص تظاهرات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت: ایران 75 میلیون نفر جمعیت دارد و 40 میلیون نفر یعنی 85 درصد مردم واجد شرایط، در انتخابات شرکت کردند و در تهران رقیب بنده 3 میلیون و در کل کشور 13 میلیون رای آورد. حتی اگر 17 میلیون نفر در این تظاهرات شرکت می‌کردند موضوعی طبیعی بود ضمن اینکه تعداد قابل توجهی از افراد که در این تظاهرات شرکت کردند مطالبات خود را مطرح و مراجع قانونی نیز آنها را مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: اما در این میان تعداد معدودی که ارتباطی به تظاهرکنندگان نداشتند، تلاش کردند ناامنی و تنش ایجاد کنند و طبیعی است که دستگاه قضایی با چنین افرادی برخورد می‌کند. اما نکته قابل تأسف اینجاست که دولت‌های غربی همواره از اقدامات خشونت‌بار این عده قلیل حمایت کردند در حالی که ادعای دموکراسی و حکومت اکثریت را دارند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران نیز گفت: هر کسی را که مردم انتخاب کنند همان فرد رییس‌جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و هیچ کس نمی‌تواند اراده و تصمیم خود را بر ملت بزرگ ایران تحمیل کند. در انتخابات گذشته اکثر رسانه‌های آمریکا و انگلیس به شدت از رقیب من حمایت می‌کردند اما مردم تصمیم دیگری گرفتند که این موضوع در انتخابات قبل از آن نیز اینچنین بود.

گفتنی است ؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس از بزرگترین خبرگزاری‌های جهان است که هیات مدیره و سهام‌داران اصلی آن صاحبان رسانه‌های اصلی آمریکا؛ شامل روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی می‌باشند که در این مصاحبه 6 نفر از مسئولین اصلی این خبرگزاری شرکت داشتند
نظرات بینندگان