arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

بررسی آلودگی هوای تهران در در ۱۰ روز گذشته / ۳ روز سالم، ۷ روز ناسالم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شاخص کیفیت هوای تهران در ۱۰ روز گذشته (۷ الی ۱۶ بهمن ۱۳۹۶) متأثر از استقرار جو آرام و پایدار در منطقه بوده است.

به گزارش ایسنا مریم نادری افزود: شاخص کیفیت هوای تهران در ۱۰ روز گذشته (۷ الی ۱۶ بهمن ۹۶) متأثر از استقرار جو آرام و پایدار در منطقه بوده است. با توجه به شرایط حاکم بر شهر طی ۱۰ روز گذشته ۳ روز در شرایط سالم، ۶ روز در شرایط ناسالم برای گروه­های حساس و ۱ روز در شرایط ناسالم قرار داشته است.

وی در ادامه گفت: شرایط پایداری جوی از عوامل تأثیر­گذار بر تجمع و ازدیاد آلاینده‌ها در محیط های شهری است. در جو پایدار شرایط برای حرکت هوا هم به صورت افقی (وزش باد) و هم در راستای قائم وجود ندارد و در چنین شرایطی آلاینده‌ها قادر به پخش و اختلاط نیستند و به حالت سکون قرار می­‌گیرند. همچنین پایداری جو در ایجاد و ماندگاری پدیده وارونگی بسیار موثر است.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: بدیهی است که کاهش درجه حرارت هوا با افزایش ارتفاع در جو رابطه‌ای مستقیم دارد. هنگامی که دمای هوا از دمای لایه زیرین خود بیشتر و مانع از صعود هوای زیرین خود شود، وارونگی دمایی رخ می­‌دهد که منجر به تجمع آلاینده‌ها در لایه زیرین می­‌شود. در صورتی­‌که ارتفاع لایه وارونگی کم باشد، این وضعیت باعث تراکم بیشتر آلاینده‌ها و افزایش آلودگی هوا در نزدیکی سطح زمین می­‌شود.

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نادری در پایان گفت: طی این دوره، کیفیت هوای تهران برای چندین روز متوالی در شرایط نامطلوب قرار داشت؛ به‎گونه­‌ای که بیشترین غلظت روزانه آلاینده­ PM۲.۵ در این بازه زمانی ۵/۵ برابر استاندارد میانگین روزانه و مربوط به ایستگاه شهرری با شاخص ساعتی ۱۹۱ در روز ۱۵ بهمن ماه بوده است. در تاریخ ۷ و ۸ بهمن شاهد بارش برف و باران بودیم و شاخص در این روزها کاهش یافته است.

برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات بینندگان