arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۰

شمارش معکوس برای خداحافظی با بنزین 100 تومانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با واریز سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای مهر ماه خودروها، ترمز فروش بنزین آزاد در سطح جایگاهها کشیده شده، ضمن اینکه شمارش معکوس برای خداحافظی با عرضه بنزین 100 تومانی آغاز شده است.

به گزارش انتخاب  به نقل از مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 60 میلیون لیتر بنزین با سه نرخ 100، 400 و 700 تومانی در سطح جایگاههای سوخت کشور عرضه شده که فروش این فرآورده نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 3.5 میلیون لیتر در روز و معادل پنج درصد کاهش یافته است.

در 6 ماهه نخست سالجاری به طور متوسط روزانه حدود 47 میلیون لیتر بنزین با نرخ نیمه یارانه ای 400 تومانی، 2.5 میلیون لیتر بنزین یارانه ای با نرخ 100 تومان و 11 میلیون لیتر بنزین با قیمت آزاد 700 تومانی در سطح جایگاههای عرضه شده است.

پس از به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش سفرهای تابستانی مردم، متوسط فروش بنزین در سطح بیش از سه هزار جایگاه کشور افزایش قابل توجه ای یافته است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان مصرف روزانه بنزین کشور حتی تا سطح 47 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.
این در حالی است که با آغاز دور جدید سفرهای تابستانی فروش این فرآورده استراتژیک نفتی در سطح جایگاهها از مرز 70 میلیون لیتر در روز عبور کرده است به طوری که هشتم شهریورماه امسال مصرف بنزین به 71 میلیون لیتر در روز رسید که یک رکورد جدید پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به شمار می رود.
همزمان با افزایش فروش بنزین در سطح جایگاههای، میزان استفاده از بنزین آزاد با نرخ 700 تومانی هم در سطح مجاری های عرضه کشور افزایش قابل توجه ای یافته است.
از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه 10.5 تا 11 میلیون لیتر بنزین آزاد در سطح کشور عرضه شده که نرخ فروش این فرآورده نفتی با نرخ آزاد در روزهای پایانی شهریور به حدود 15 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
با واریز 60 لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای مهر ماه به کارتهای هوشمند سوخت، فروش بنزین آزاد با سقوطی چند میلیون لیتری مواجه شده است.

شمارش معکوس برای خداحافظی با بنزین 100 تومانی
در حال حاضر بیش از 200 میلیون لیتر بنزین با نرخ یارانه ای 100 تومانی در کارتهای هوشمند سوخت ذخیره سازی شده است که پیش بینی می شود این ذخیره به زودی به طور کامل مورد استفاده قرار بگیرد.
با به اتمام رسیدن ذخیره بنزین 100 تومانی کارتهای هوشمند سوخت علاوه بر دو نرخی شدن عرضه این فرآورده پرطرفدار در سطح جایگاههای کشور زمینه برای افزایش فروش بنزین 700 تومانی فراهم می شود.
علاوه بر این استفاده از CNG هم در سالجاری با افزایش قابل توجه 20 درصدی در سطح کشور مواجه شده است به طوری که با وجود افزایش قیمت این حامل انرژی به 300 تومان به ازای هر متر مکعب اما استفاده از این سوخت پاک کماکان با استقبال خودروهای دوگانه سوز مواجه شده است.
ز ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه بیش از 17 میلیون متر مکعب CNG در سطح دوهزار و 762 جایگاه به فروش رسیده است که با بهره برداری از جایگاههای جدید مصرف این حامل انرژی به مرز 20 میلیون متر مکعب خواهد رسید.
نظرات بینندگان