arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

بازار گوشی‌های هوشمند در چین کساد شد / پایان 9 سال سیطره هواوی، شیائومی، ویوو و اوپو

پس از یک دوره نسبتا طولانی پر رمق در بازار تولید تلفن های همراه هوشمند در چین ، به نظر می رسد این کشور با یک دوره ‏رکود رو به رو شده است . دوره ای که با رشد اقتصادی چین در تناقض خواهد بود . ‏
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از یک دوره نسبتا طولانی پر رمق در بازار تولید تلفن های همراه هوشمند در چین ، به نظر می رسد این کشور با یک دوره ‏رکود رو به رو شده است . دوره ای که با رشد اقتصادی چین در تناقض خواهد بود . ‏

به گزارش «انتخاب» به نقل از اینگجت ، طی تقریبا یک دهه بازار تولید تلفن همراه در چین با موفقیت هایی عمده رو به رو شد . ‏بسیاری از برندهای تولید کننده تلفن همراه چینی مثل هواوی و شیوآمی ،جایگاه خود را بین مخاطبان به دست آوردند و با فروش ‏چشمگیر و صادرات بالا، روندی رو به رشد را برای اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی در چین به ارمغان آوردند . ‏

اما پس از آن روزها چین به مرور در سراشیبی سقوط افتاد . بر اساس آمارهای وزارت دارایی این کشور ، از سال 2017، ‏محموله های گوشی هوشمند چین که به دیگر کشورها صادر شده است ، میزان 4.9 درصد کاهش را تجربه کرده است .اما روند ‏رو به افول صادرات موبایل های هوشمند چینی از سال 2009 آغاز شد . روندی که به اعتقاد کارشناسان بازار ناشی از عدم ‏همخوانی ابداعات موبایل های چینی با انتظارات بازار است . ‏

در واقع به اعتقاد کارشناسان ، موبایل های چینی قادر نیستند موج های فروش راه بیندازند ، شاید این موضوع ناشی از عدم بلوغ ‏برندهای چینی در برابر برندهای کارکشته خارجی باشد . برندهایی مثل سامسونگ یا اپل سال هاست با مخاطبان بین المللی ‏همراهند و به عبارتی دقیق تر نبض مخاطبان جهانی را در دست دارند . ‏

بخش عمده ای از رشد سریع موبایل های چینی طی سالهای گذشته مرهون طبقه متوسط رو به رشد چین است . طبقه ای که به ‏لطف آن ها بازارهای داخلی چین موفق به خرید و فروش موبایل های وطنی شدند . اما شاید همین بازار اولیه داخلی است که باعث ‏شده تعدادی از برندهای تولید کننده موبایل در چین درجا زده و ذائقه مخاطب بین المللی را نشناسند . ‏

اما این کاهش به طور عمده برای برندهایی مثل هواوی ، شیائومی ، ویوو ، و اوپو رخ داده و لزوما برندهای کوچک و ناشناخته را ‏درگیر نکرده است . بر اساس آمارها نرخ حمل و نقل موبایلی در چین طی سال جاری تا 31 درصد کاهش را تجربه کرده است . ‏

در این میان یک نکته کلیدی و ظریف نیز وجود دارد برخی از محموله های هواوی تا 19 درصد ، برخی محموله های شیوآمی ‏نیز تا 32 درصد رشد داشته اند . اما علت چیست ؟ به نظر می رسد محموله های سخت افزاری یا محموله هایی که ضمانتنامه ‏های معتبر دارند و تحت بیمه های معتبر پکن صادر می شوند، خواهان بالاتری دارند تا محموله های عادی . بنابراین شواهد نشان ‏از این دارند ، که سوابق کلی چین در صادرات اجناس نسبتا ضعیف به برخی کشورها در چگونگی فروش محصولات این کشور ‏در حوزه تکنولوژی بی تاثیر نیست . ‏

نظرات بینندگان