arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

رویترز: ناتو افزایش ماموریت آموزشی در عراق را بررسی می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مواجهه با درخواست های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، افزایش ماموریت آموزشی این سازمان در عراق را بررسی می کند.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات هایی که به نام آنها اشاره نشده است، گزارش داد: آمریکا بار دیگر متحدان اروپایی اش را در ناتو برای اجرای ماموریت بلندمدت آموزشی و مشاوره ای در عراق، تحت فشار قرار داده است.
رویترز به نقل از پنج دیپلمات ارشد ناتو افزود: «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با ارسال نامه ای به مقر ناتو در ژانویه (دی – بهمن)، خواستار ماموریت رسمی این سازمان در عراق با فرماندهی دائمی یا نیمه دائمی آن برای به عهده گرفتن آموزش نظامیان عراق شد.
به نوشته رویترز؛ واشنگتن پس از سه سال جنگ با داعش خواستار ایجاد اطمینان درباره این مساله است که این شبه نظامیان بار دیگر ظهور نمی کنند. در حالی که ناتو تاکنون نیروهای آموزشی در عراق داشته، اما تعداد آنها کمتر از 20 نفر بوده است.
به نوشته این خبرگزاری، انتظار می رود وزیران دفاع ناتو هفته آینده در بروکسل درباره این درخواست آمریکا مذاکره کنند و احتمالا در نشستی در ژوئیه (تیر ماه97) در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.
دیپلمات های مذکور گفتند: متیس در این نامه به بسیاری از جزییات اشاره ای نکرده، اما توسعه آکادمی های نظامی عراق و تهیه دکترین نظامی برای وزارت دفاع این کشور را پیشنهاد کرده است. دیگر پیشنهادهای مطرح شده توسط دیپلمات ها، شامل خنثی سازی بمب و تعمیر تجهیزات و خودروهای زرهی مربوط به دوره شوروی سابق و آموزش پزشکی است.
یک دیپلمات ارشد ناتو که نامش فاش نشده است، در این زمینه گفت: آمریکا خواستار نقش ناتو در عراق است که البته شامل نقش رزمی نمی شود، اما دربرگیرنده ماموریتی بلندمدت است.
این دیپلمات با اشاره به درگیری های طولانی در افغانستان و نقش ناتو در تامین مالی و آموزش های نیروهای افغان گفت: شمار اندکی از متحدان ما، چنین چیزی را می خواهند.
رویترز نوشت: «جانی مایکل» سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از اظهار نظر درباره نامه متیس به ناتو خودداری کرد، اما گفت: دولت (آمریکا) به دنبال راه هایی برای مقابله بهتر متحدانمان با سازمان های تروریستی است.
یک مقام ناتو نیز گفت که این ائتلاف چگونگی افزایش فعالیت های آموزشی این سازمان را بررسی می کند.
دیپلمات های مذکور همچنین گفتند: مقامات ارشد دفاعی ناتو، مجموعه ای از گزینه ها را درباره ماموریت عراق در اختیار وزیران (دفاع ناتو) قرار خواهند داد و «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو درباره این مساله با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق که از چنین ماموریتی حمایت می کند، مذاکره کرده است.
رویترز افزود: تلاش آمریکا، بخشی از درخواست ترامپ از کشورهای هم پیمان غربی واشنگتن برای فراتر رفتن از وظیفه دفاع از کشور خود و کمک به ریشه کنی شبه نظامی گری تکفیری است.
ترامپ، مه (اردیبهشت ماه) گذشته در نشستی در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، با به تمسخر گرفتن متحدانش، هشدار داد: اگر ناتو اقدام بیشتری برای توقف شبه نظامیان بکار نبندد، اروپا با حملات (تروریستی) بیشتری مواجه خواهد شد.
مقامات آمریکایی در آن زمان گفتند: ناتو ممکن است فرماندهی ائتلاف تحت امر آمریکا علیه داعش را همچون ماموریت تحت امر این کشور در افغانستان در سال 2003، برعهده بگیرد.
به نوشته رویترز، آمریکا، تصور می کند که تجربه طولانی ناتو در افغانستان، این سازمان را در موقعیت بسیار مناسبی برای کمک به تقویت نیروهای عراق بعد از بازپس گیری اراضی این کشور از اشغال داعش، قرار داده است.
اما متحدان اروپایی آمریکا نگران آن هستند که وارد ماموریت بی پایان خارجی دیگری شوند که هزینه بر است و علاوه بر منفور بودن آن در داخل این کشورها، احتمالا خطرناک نیز خواهد بود.
ائتلاف ناتو که 29 کشور در آن عضویت دارند، سال گذشته (2017) با پیوستن به ائتلاف (ادعایی) به فرماندهی آمریکا برای جنگ با داعش در عراق موافقت کرد، اما فرانسه و آلمان تاکید کردند که این اقدام عمدتا نمادین بوده است.
رویترز افزود: هنوز اندازه و گستره ماموریت احتمالی ناتو معلوم نیست، اما به گفته دیپلمات ها، اعضای ناتو در ماموریت تازه این سازمان باید به منظور راضی کردن ترامپ، افزایش چشمگیری داشته باشد. آنها می توانند در مراکز آموزشی منطقه ای در خارج از بغداد نیز مشارکت داشته باشند.
یکی دیگر از دیپلمات ها خاطرنشان کرد: اعضای ناتو از انتقاد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016خود در خصوص «منسوخ» شدن ناتو به خاطر این که اقدام چندانی در مبارزه با تروریست ها نمی کند، آگاه هستند. وی گفت: ناتو با برعهده گرفتن نقش جدید خود می تواند، ارتباطش را با این موضوع نشان دهد.
رویترز در گزارش خود افزود: ماموریت رسمی ناتو می تواند به معنای منابع مالی بیشتر، نیروهای زیادتر و ایجاد ساختاری برای حفظ آنها در میدان جنگ برای مدتی طولانی تر باشد. مساله این است که آیا نیروهای آموزشی نظامی، به مراقبت نیاز دارند یا نه، و چه کسی چنین وظیفه ای را عهده دار خواهد شد.
دیپلمات ها گفتند: عراق باید رسما ماموریت ناتو را درخواست کند که این امر احتمالا به پیروزی العبادی در انتخابات مه (اردیبهشت ماه 97) بستگی دارد، چرا که نامزدهای رقیب وی که تحت حمایت ایران هستند، مخالف حضور نیروهای آمریکایی در این کشورند.
آنها افزودند: فشارهای بیشتری وجود دارد، زیرا ناتو هنوز نتوانسته به خواسته مشابهی برای اجرای ماموریت آموزشی و مشاوره ای برای دولت تحت حمایت سازمان ملل متتحد در لیبی تن دهد، زیرا گروه های رقیب هنوز بر این کشور تسلط دارند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان