arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۰

عاقبت‌به‌خیری برای جنجالی‌ترین قرارداد گازی ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمدابراهیم نکونام در گفت‌وگو با خانه ملت  با اظهار خوش‌بینی برای حل مناقشه قرارداد کرسنت گفت: کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، اسناد این قرارداد را بررسی می‌کنند و کارشناسان این کمیسیون با در نظر گرفتن کرامت و جایگاه و حفظ حقوق ملت ایران، مفاد این قرارداد را جزء به جزء مطالعه می‌کنند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان مجلس به‌ویژه در کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، بر اجرایی شدن قرارداد کرسنت و احقاق حقوق حقه ملت ایران تأکید دارند و از دیدگاه آنان، به جریان انداختن این قرارداد مبتنی بر حفظ شأن، جایگاه و کرامت ایرانیان ضروری است.

رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس هشتم، با بیان احتمال این‌که قرارداد کرسنت در چارچوب کرامت ملت ایران اجرا شود، تأکید کرد: پیش‌بینی من از سرنوشت این قرارداد، این است که دو طرف معاهده در چارچوب حفظ کرامت و حقوق ملت ایران به تفاهم می‌رسند و این قرارداد اجرایی خواهد شد.

رحمانی‌فضلی: پرونده کرسنت در حال پیگیری است

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، هم در تاریخ ۲۱ شهریورماه امسال در حاشیه نشست خبری خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار خانه ملت درباره آخرین وضعیت قرارداد پرحاشیه کرسنت گفت: این قرارداد، نمونه‌ای از معاهده‌هایی است که در بسته شدن آن قانون نادیده گرفته شده و نتیجه آن هم، این شده است که هنوز با گذشت سال‌ها از انعقاد آن، درباره این پرونده درگیری و مشکل داریم، اما باید اعلام کنم که پرونده کرسنت همچنان در حال پیگیری است.

کرسنت؛ قراردادی که عقیم ماند

نخستین قرارداد گازی ایران برای حضور در بازار خلیج فارس در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۱) میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت کرسنت پترولیوم امارات متحده عربی برای صدور سالانه پنج میلیارد مترمکعب گاز منعقد شد.

در مجموع، این قرارداد، ارسال ۱۱۶ میلیارد مترمکعب گاز ترش (فرآوری نشده) تولیدی از لایه گازی میدان سلمان (ساسان) را در مدت ۲۵ سال به شیخ‌نشین شارجه تضمین می‌کرد، اما پس از اعتراض ایران به قیمت گاز پیشنهاد شده در قرارداد، تاکنون از اجرای قرارداد جلوگیری شده است.

پایین بودن نرخ فروش گاز طبیعی به این شرکت اماراتی و برخی مشکلات دیگر، موجب شد که قرارداد کرسنت به یکی از جنجالی‌ترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت ایران تبدیل شود، به‌طوری که حتی برخی از مسئولان از احتمال فسخ این قرارداد گازی خبر دادند و برخی هم نام «کرسنت چای» را برای آن برگزیدند.

کرسنتی‌ها، گاز ایران را در راهروهای لاهه جست‌وجو می‌کنند

با گذشت نزدیک به یک دهه از امضای این قرارداد، نامشخص بودن وضعیت قراردادی و زمان تحویل گاز موجب شد که شرکت اماراتی برای پیگیری ادعاهای خود، پرونده واردات گاز از ایران را برای قضاوت به مراجع بین‌المللی ارسال کند.

مرداد ماه سال گذشته، جواد اوجی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از منتفی شدن قرارداد کرسنت خبر داده و گفته بود که برای فروش گاز به کشورهای همسایه یک قیمت و فرمول واحد تعیین شده است و همه مذاکره‌ها بر اساس این فرمول که مبنای محاسبه آن، قیمت نفت‌خام و برخی فرآورده‌های نفتی است، تعیین می‌شود؛ هم‌اکنون مسائل قراردادی و حقوقی این قرارداد صادرات گاز هم در امور حقوقی نهاد ریاست جمهوری در حال پیگیری است و سیاست وزارت نفت فروش مستقیم گاز به دولت امارات است.

ارزان‌فروشی یا تخلفات گسترده مالی

اگرچه پایین بودن قیمت گاز ایران در قرارداد کرسنت، اعتراض بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت، ولی توافق شرکت اماراتی برای پنج برابر کردن قیمت گاز ارسالی به شارجه نیز موجب نشد گره کور این قرارداد در ایران باز شود و خبر سوءاستفاده‌ها و تخلف‌های مالی گسترده در انعقاد این قرارداد، آینده صادرات گاز ایران به امارات را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.
نظرات بینندگان