arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۰

دلیل غیبت و دیده نشدن مشایی در دیدارهای نیویورکی رئیس جمهور چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسفندیار رحیم مشایی کجاست؟ این سوالی است که در کنار هر دیدار رئیس جمهور در آمریکا و غیبت وی به ذهن خطور می کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبر، بعد از آنکه همراهی اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی رئیس دفتر و معاون اجرایی دفتر رئیس جمهور به نیوریورک با حاشیه های روبرو شد و علی عباسپور نماینده تهران در گفت وگو با خبرانلاین بدون نام بردن از کسی، خاطر نشان کرد که «اصلا قرار نبود برخی افراد با رئیس​جمهور به آمریکا بروند.» حالا غیبت معنادار رئیس دفتر رئیس جمهور در ملاقات ها، گفت و گوهای محمود احمدی نژاد در نیویورک به یکی از سوالات سیاسیون و رسانه های ایرانی بدل شده است. اوج این رخداد در زمان سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل بود که هیچ نشانی از مشایی در جایگاه مخصوص هیات ایرانی نبود.

مشایی کجا بود؟
مشایی که در همه سفرهای خارجی و داخلی از همراهان رئیس جمهور بوده و در گفت و گو ها و دیدارهای وی یکی از چهره های اصلی در کنار احمدی نژاد است تا زمان تنظیم این گزارش در هیچ یک از 21 دیدار و گفت و گوی رئیس جمهور با رسانه های خارجی دیده نشده است.

جستجو در عکس های برنامه های رئیس جمهور از روی پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نشان می دهد که در هیچ یک از عکس های این دیدارها خبری از تصاویر رئیس دفتر رئیس جمهور نیست.

مجموعه دیدارها و گفت وگو های رئیس جمهور بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در ادامه می آید:

 تاریخ

 برنامه

28شهریور

توقف کوتاه مدت در موریتانی و دیدار با مقامات این کشور

29شهریور

ورود به نیویورک

30شهریور

دیدار با رییس جمهور بولیوی

دیدار با رییس جمهور کومور

دیدار با نخست وزیر سنت وینسنت و گرنادنیس

مصاحبه با چارلی رز خبرنگار شبکه PBS آمریکا

دیدار با رییس جمهور لبنان

مصاحبه با هفته نامه تایمز

مصاحبه با شبکه ABC آمریکا

دیدار با فعالان و رهبران گروهای ضد جنگ

دیدار با رییس جمهور سریلانکا

دیدار با نخست وزیر پادشاهی سوازیلند

دیدار با وزیر مشاور نیکاراگویه

31شهریور

مصاحبه با شبکه بین المللی الجزیره

مصاحبه با شبکه بین المللی RT روسیه

مصاحبه با شبکه جام جم

1 مهر

سخنرانی در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل

دیدار با مدیران رسانه های آمریکایی

نشست اختصاصی با مدیران ارشد خبرگزاری آسوشیتدپرس

دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا

دیدار با رییس جمهور عراق

2 مهر

کنفرانس خبری با رسانه ها و مطبوعات بین المللی

دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد

دیدار با نخست وزیر هند

«توصیه به ملاقات نکردن با آدم های بحث برانگیز»
دو روز بعد از آغاز سفر رئیس جمهور به نیویورک بود که روزنامه کیهان در خبری به نقل از هوشنگ امیراحمدی که از وی به عنوان «دلال رابطه با آمریکا» یاد می شود، نوشت: «جو بر علیه آقای رحیم مشایی بسیار سنگین است. واقعیت این است که یک نیروهایی درون دولت، جو را علیه آقای مشایی ایجاد کرده اند و اگر من جای آقای مشایی باشم، با احتیاط به نیویورک می روم و با احتیاط برمی گردم و کاری نمی کنم که بهانه دست کسی بدهم.

وی پیشنهادی را هم به مشایی داده و تصریح کرد «پیشنهاد من به آقای مشایی این است که با آدم هایی که «جنجالی و بحث برانگیز» هستند، ملاقات نکند. من ملاقات با ایرانی ها را عادی می دانم، ولی خب عده ای هم هستند که منافعی دارند و از این ملاقات ها می خواهند سودی ببرند. من اگر جای آقای مشایی باشم، بسیار حساس خواهم بود و بی جهت بهانه نمی دهم.»

 گمانه ها درباره یک غیبت
اظهارات رئیس جمهور درباره رابطه با آمریکا و تکرار مکرر این نکته که «ما اصل را در برقراری رابطه می دانیم و معتقدیم فقدان ارتباط به زیان دو طرف است» برخی سیاسیون داخل را به این ظن انداخته است که شاید در پشت پرده مذاکراتی در حال جریان است.

شاید از همین روز بود که احمد توکلی  چهره منتقد اصولگرای دولت اول مهر ماه در اظهاراتی با بیان اینکه برخی رفتارها در برابر آمریکا مغایر با مصحلت و عزت کشور است،تاکید کرد:«خدا کند اگر قرار باشد روزی با آمریکا «مذاکره یا معامله‌ای» صورت بگیرد کسانی سرکار باشند که قدر ملت ایران و ارزش نظام و انقلاب اسلامی را بدانند نه کسانی که در سخن رادیکال‌ند و در عمل دارائی‌های ما را در دیپلماسی خارجی ارزان عرضه می کنند.» 

بازگشت رئیس جمهور و هیات همراه احتمالا بار دیگر اسفندیار رحیم مشایی را ناخواسته در راس اخبار روز قرار دهد. آیا در پشت پرده خبری هست؟


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهزاد
|
PHILIPPINES
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
0
0
پارسال که برای خرید سیسمونی مشرف شده بودن نیویورک
امسال هم خب بچه قد کشیده
لباساش اندازش نیست....
نظرات بینندگان