arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰

عرضه سیب و هلوی ایرانی به نام ترکیه در دنیا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که واگذاری مسئولیت بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی عذر و بهانه‌ای برای واردات بی‌رویه این محصولات برجا نمی‌گذارد، گفت: متأسفانه محصولات کشاورزی به قیمت مناسب و در زمان لازم از کشاورزان خریداری نمی‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلال محموزاده‌ در گفت‌و‌گو با خانه ملت با بیان این که طرح انتزاع مسئولیت‌های بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی در دست بررسی است، افزود: در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس دیگر وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند بگوید مقصر واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی نیست.


نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی از عدم اجرای ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی انتقاد کرد و گفت: این قانون از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شده اما متأسفانه رعایت نمی‌شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات محصولات کشاورزی را صادر می‌کند.

وی با بیان این که در طرح انتزاع مسئولیت‌های بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی، موضوع واردات و صادرات محصولات خارجی نیز گنجانده شده است، تصریح کرد: ویژگی مثبت این موضوع آن است که وزارت جهاد کشاورزی از میزان تولید هر محصول آگاهی دارد و بر همین اساس می‌تواند میزان نیاز واقعی به واردات را تخمین بزند و در نتیجه از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس هشتم درباره مشکل به فروش نرفتن برخی از میوه‌ها به علت مازاد تولید آن محصول، بیان کرد: عدم اجرای صحیح قانون خرید تضمینی و ضعف شدید در صنایع تبدیلی و تکمیلی این مشکل را بارزتر کرده است.

محمودزاده یادآور شد: متأسفانه محصولات کشاورزی به قیمت مناسب و در زمان لازم از کشاورزان خریداری نمی‌شود و وجود ضعف در صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز موجب شده مازاد محصولات کشاورزی از بین برود.

فعالیت صنایع تبدیلی با یک سوم ظرفیت

وی با بیان اینکه عدم اجرای بسته‌های حمایتی پس از هدفمندی یارانه‌ها موجب شرایط نامساعدتری برای صنایع تبدیلی و تکمیلی شده است، گفت: متأسفانه این شرایط سبب شده صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم با بیان اینکه در درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی نیز ضعف شدیدی وجود دارد، تصریح کرد: این نقطه ضعف موجب شده تا هلو و سیب ایران به شکل عمده به کشور ترکیه برود و این کشور پس از بسته‌بندی شکیل به نام خود محصول ایران را در بازارهای جهانی عرضه می‌کند.  

نظرات بینندگان