arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰

سرنوشت عجیب بعضی از بازوبندهای پهلوانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تماشاگر نوشت:

تصاحب بازوبند پهلوانی‌ افتخاری بزرگ و ارزشمند بود که به مرد مطلق میدان کشتی پهلوانی ( نفر اول میدان نبرد و اخلاق) تعلق می‌گرفت. براساس این سنت که از قرن هفتم هجری به این سو، آثار تاریخی‌اش موجود بوده و به مرور تکامل یافته، این بازوبند به پهلوان هر سال به شکل امانت اهدا می‌شد و اگر پهلوان موفق می‌شد از «پهلوان اولی‌اش» در 3 سال دفاع کند، بازوبند از آن بود و بازوبند چرمی دیگر منقوش به آثار اسلیمی و ختایی و نگین‌های فیروزه و عقیق برای آوردگاه بعدی ساخته می‌شد.

پهلوانان گذشته به رسم مولای‌شان علی (ع) پس از نماز مغرب و عشا به دیدار مستمندان می‌رفتند و آنچه به آن‌ها برای پرداختن به فقرا توسط متمولان سپرده می‌شد، به محتاجان می‌رساندند و چنین بود که هرکس گرفتار می‌شد سراغ این پهوانان می‌آمد که اتفاقاً گروهی از ایشان در بازار بوده و خود نیز از متمولان بودند.

اما طی سال‌های گذشته اتفاقات و جریاناتی عجیب و غریب و بی‌سابقه در این سنت «اعطای بازوبند پهلوانی» افتاده که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم

دو پهلوان و دو بازوبند

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ کشتی پهلوانی 3 سال پیش اتفاق افتاد، بدین شکل که در دی‌ماه 1387 دو بازوبند پهوانی به دو کشتی‌گیر کشورمان در دو مراسم و محل جداگانه اهدا شد، بدون اینکه حتی این دو با هم روبه‌رو شده باشند.

در یک سو با حضور جمعی از مسئولان سیاسی و ورزشی گیلان، بازوبند پهلوان برتر ورزش کشور با دستان حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری بر بازوی فردین معصومی نقش بست و در سوی دیگر طی مراسم ثبت آیین ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، بازوبند پهلوانی سال 1387 توسط محمود احمدی‌نژاد بر بازوی امین‌رشید لمیر بسته شد. بدین ترتیب بازوبند پهلوانی برای نخستین بار در طول تاریخ دو تا شد تا سنت‌ها تغییر کند.

اهدای بازوبند به رئیس‌جمهور!

معمولاً طبق سنت و آین کشتی پهلوانی، بازوبند نفر برتر این رشته توسط مسئولان و مقامات به پهلوان اهدا می‌شده و می‌شود، اما در دوره حضور علی سعیدلو در سازمان ورزش، برای محمود احمدی‌نژاد در ورزشگاه آزادی مراسمی تدارک دیده شد که در آن برای دومین سال دو بازوبند اهدا شد؛ یکی به رئیس‌دولت دهم و دیگری به یک کشتی‌گیر به‌عنوان پهلوان سال!

هدیه بازوبندبه استاندار

و اما یکی دیگر از عجیب‌ترین موضوع‌ها درخصوص اهدای بازوبند پهلوانی را فردین معصومی، کشتی‌گر سنگین‌وزن اهل ماسال گیلان رقم زد. معصومی، قهرمان و پهلوان ارزشمند کشتی آزاد ایران تیرماه سال گذشته طی مراسمی، بازوبند پهلوانی خود را به استاندار گیلان هدیه کرد!

وی در هنگام دریافت بازوبند از دستان حجت‌الاسلام ناطق نوری گفته بود: «می‌خواهم بازوبند پهلوانی کشتی را به روستای خود در شهر ماسال ببرم تا در‌آنجا  به یادگار گذاشته شود» او بازوبند پهلوانی را به استاندار گیلان هدیه کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
rostam
|
SWITZERLAND
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۴
0
1
استاندار بیشتر به دردش میخورده داداش!!!!
نظرات بینندگان