arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

هاشمی: شهرداری بطور شفاف از انتصاباتش دفاع کند

محسن هاشمی می‌گوید: تهران را می توان حداکثر با 30 هزار نفر مدیریت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هاشمی: شهرداری بطور شفاف از انتصاباتش دفاع کند

محسن هاشمی می‌گوید: تهران را می توان حداکثر با 30 هزار نفر مدیریت کرد.

به گزارش «انتخاب»، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در گفت و گو با روزنامه شرق گفت: رویکرد کلی مدیریت شهری در دوره جدید تبدیل تهران به شهر زندگی است که لازمه این رویکرد کاهش معضلات اصلی تهران بخصوص ترافیک و آلودگی هوا و سایر آلاینده ها به حد قابل تحمل، ساماندهی آسیب های اجتماعی و توسعه انسان محور شهر می باشد. براساس این رویکرد شهرفروشی وتراکم فروشی بی رویه متوقف شده است و در فاز نخست بنای مدیریت شهری، پایبندی به طرح تفصیلی و جلوگیری از نقض آن می باشد.

او افزود: در دهه گذشته سهم منابع پایدار در بودجه شهرداری تهران بین سه تا 24 درصد بوده است . یعنی متوسط حدود هشتاد و پنج درصد بودجه شهرداری از منابع ناپایدار یعنی شهرفروشی و واگذاری املاک وفضاهای سبز شهری و واگذاری داراییها تامین شده است که بایست در این رویکرد تجدید نظر گردد،

به گفته هاشمی، در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده یک چهارم بودجه از منابع پایدار تامین گردد که البته کافی نیست وبایست این رقم با تامین منابعی از قبیل دریافت عوارض ارزش افزوده و سهم دولت در سیستم حمل ونقل عمومی افزایش یابد.

رییس شورای شهر تهران اظهار داشت: تهران متاسفانه گران اداره می شود، اداره چنین شهری با 70 هزار پرسنل و هزاران مدیر هزینه سنگینی دارد و می توان حداکثر با 30 هزار نفر شهر را مدیریت کرد تا هزینه سنگینی به شهروندان تحمیل نشود.

او ادامه داد: هزینه های سنگین مدیران، تشریفات و دخالت در کارهایی که جزو وظایف شهرداری نیست باعث شده است که بودجه جاری شهرداری از مرز ده هزار میلیارد تومان نیز عبور کند که باید کاهش یابد تا مجبور به گران کردن هزینه زندگی در شهر برای شهروندان نباشیم.

هاشمی گفت: رویکرد مدیریت شهری، عادلانه کردن و منصفانه کردن هزینه زندگی در تهران است، هم اکنون خانواده ای که در جنوب شهر زندگی می کند و بهره آنچنانی از زیرساخت ها، فضای سبز، معابر ندارد و زباله ای چندانی تولید نمی کند و سرانه ای کمتر از یک خودرو دارد ، متناسب با خانواده ای که در شمال شهر زندگی کرده، زباله زیاد تولید می کند، چند خودرو دارد و از فضاهای شهری استفاده می کند، نمی پردازد ، در حالیکه عدالت وانصاف اقتضا می کند مشارکت در هزینه های شهر به اندازه برخوردار بودن از امکانات شهری باشد.

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: زلزله ای با شدت حدود هفت ریشتر و در مقیاس تخریبی قوی، در تهران در شرایط فعلی یک تا دومیلیون مصدوم و آسیب دیده برجای خواهد گذاشت

هاشمی افزود: البته در کوتاه مدت با استفاده از سیستمهای هشدار و مقاوم سازی های حیاتی می توان این میزان تلفات را به کمتر از سیصد هزار نفر کاهش داد و در دراز مدت با سرمایه گذاری قابل توجه تاب آوری تهران در زلزله را به سطح شهرهایی نظیر توکیو رساند.

بخش عمده تبادلات اقتصادی کشور در تهران انجام می شود و مطابق با آمارهای رسمی، درامد سرانه اهالی تهران، حدود دو برابر متوسط کشور است که بخش عمده این درامد طبیعتا هزینه می شود، این می تواند بزرگترین منبع درامد وموتور محرکه توسعه شهری در تهران باشد،

اگر سیاستهای تسهیل کسب وکار، مهیا کردن فرصتها و ایجاد مانع برای زیرزمینی شدن کسب وکار در تهران فراهم شود ، هم امکان ایجاد اشتغال فراهم شده و هم استانداردهای شهری ارتقا خواهد یافت، کسب وکارهای زیرزمینی در تهران عمدتا در بافتهای فرسوده بخش قدیمی رخ می دهد که امکان تکرار فاجعه ای مانند پلاسکو در آن فراوان است .

از حدود هشتصد مدیر شهرداری فقط 150 نفر که در رده های ارشد بوده اند جابجا شده اند، نظر دادن مصداقی در مورد انتصابات بهتر است بدنبال معیارهای مشخص وشفافی برای انتصابات باشیم، یک اصل وجود دارد که از تغییر مدیران تا زمانی که افراد شایسته تری بکار می گماری، بپرهیز.

یا معیار دیگری می گوید باید خواست ودیدگاه مردم در تحول در مدیریت شهری در انتصابات دیده شود. مساله سوم برخورد با متخلفان و مقصران خطاهای سیستم قبلی و عدم حفظ آنان است.

بنابراین ما باید مدلی داشته باشیم که از یکسو از تغییرات اتوبوسی، فله ای وجناحی بپرهیزد و از سوی دیگر تحول را در بدنه مدیریتی شهری جاری وساری سازد، البته اجرای این رویکرد دشوار است، چرا که ملاحظات وتوصیه ها معمولا برخلاف معیارها عمل می کند. لازم است شهرداری بطور شفاف از انتصاباتی که انجام داده دفاع کند.

نظرات بینندگان