arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰

هر ساعت 9 جنین در ایران سقط می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر نوشت:

سقط جنین درایران، آمار مشخصی ندارد، اما آخرین آماری که از سقط‌ جنین در کشور منتشر شده، مربوط به سال 77 است.

با این حال، مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی و مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس از افزایش 10 درصدی سقط جنین در ایران نسبت به دهه گذشته خبر می‌دهد: "با توجه به عدم آموزش مهارت‌های زندگی، سقط جنین در دهه حاضر نسبت به دهه گذشته 10 درصد افزایش یافته است. ضعف آموزش‌های پیشگیری در رسانه‌ها، گران بودن امکانات پیشگیری غیر از وازکتومی و توبکتومی که در بسیاری از مراکز پزشکی دولتی به طور رایگان انجام می‌شود موجب رشد سقط جنین در میان افراد مختلف جامعه بوده است."

اما دکتر محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت و جمعیت خانواده، مدارس وزارت بهداشت می‌گوید آخرین آماری که از سقط‌جنین در کشور منتشر شده، مربوط به سال 77 است. که این بررسی نشان داد هر سال حدود 90 هزار جنین در کشور به‌صورت قانونی و غیرقانونی سقط می‌شدند؛ یعنی به‌طور متوسط هر روز 221 جنین و هر ساعت 9 جنین.»

وی با بیان اینکه 10 تا 15 درصد بارداری‌ها به سقط منجر می‌شود، می‌گوید: "بررسی‌ها نشان می‌دهد، از 90 هزار سقط در سال،80 هزار سقط، غیر‌قانونی انجام شده است و به‌طور تخمینی، می‌توان گفت در حال حاضر سالانه 120 هزار سقط غیرقانونی در کشور انجام می‌شود."
اما حتی دست پزشکی قانونی نیز از آمار سقط‌جنین‌های غیرقانونی خالی است. به گفته رییس پزشکی قانونی منطقه مرکزی تهران، فقط آمار سقط‌ جنین‌های قانونی و سقط‌های غیرقانونی که منجر به فوت می‌شوند، در پزشکی قانونی ثبت می‌شود. آمارهای این سازمان نشان می‌دهد در سال 89، 4 هزار و 202 مورد مجوز سقط صادر شده که نسبت به سال پیش از آن 18.8 درصد افزایش داشته است.

چه کسانی حق سقط دارند؟

امیر عباس غفاری رییس انجمن ژنتیک پزشکی کشور می‌گوید: مجوز قانونی سقط جنین‌های معلول قبل از چهارماهگی صادر می‌شود و اگر تا قبل از چهارماهگی بارداری تشخیص داده شود که جنین مشکل ژنتیکی یا معلولیت دارد، با رضایت مادر مجوز قانونی ختم حاملگی صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود برخی از بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها در جنین که صدمه‌هایی را متوجه مادر می‌کند، سقط را مجاز می‌کند ادامه می‌دهد: این قانون «سقط‌درمانی» نام دارد.

وی می‌گوید: سقط ‌درمانی با تشخیص قطعی 3 پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به‌علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن باعث حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد، قبل از ولوج روح (4ماه) با رضایت زن، مجاز است و مجازات و مسوولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود، متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

چرا سقط؟

اسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه معمولا جنین‌هایی که در مراکز غیرقانونی سقط می‌شوند، حاصل یک بارداری ناخواسته‌اند بنابراین باید از این نوع بارداری پیشگیری کرد، توضیح می‌دهد: بسیاری از این سقط‌ها با مرگ‌ومیر مادران همراه هستند و عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارند، بنابراین زوجین باید از روش‌های پیشگیری از بارداری مطمئن استفاده کنند.

به گفته دکتر مطلق، اگر زوجی تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند، باید اطلاعات خود را در مورد روش‌های جلوگیری از بارداری افزایش دهند. دکتر مطلق در مورد برنامه وزارت بهداشت برای مقابله با سقط‌های غیرقانونی که سلامت مادران را به خطر می‌اندازد، فقط به آموزش‌ روش‌های جلوگیری از بارداری اشاره می‌کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
0
0
خوب در جامعه امر به معروف زیاد شده اما نهی از منکر فراموش شده و انجام نمیگیره در نتیجه قتل و کشتار جنین افزایش چشمگیری پیدا کرده
نظرات بینندگان