arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶

استقرار هزار نیروی پاکستانی در عربستان / وزیر دفاع پاکستان به سنا احضار شد

وزیر دفاع پاکستان در دفاعیات خود درباره استقرار نیرو در عربستان اعلام کرد، استقرار ۱۰۰۰ نیروی نظامی در عربستان نقض مصوبه پارلمان علیه مشارکت در عملیات‌های جنگی در یمن نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع پاکستان در دفاعیات خود درباره استقرار نیرو در عربستان اعلام کرد، استقرار ۱۰۰۰ نیروی نظامی در عربستان نقض مصوبه پارلمان علیه مشارکت در عملیات‌های جنگی در یمن نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خرم دستگیر، وزیر دفاع پاکستان دوشنبه در سنای کشورش گفت: نیروهای مذکور به آموزش و ارائه مشاوره به نیروهای عربستانی مشغول می‌شوند و این کار طبق یک توافق دوجانبه است و شامل عملیات جنگی نمی‌شود.

عربستان سعودی به دنبال جلب حمایت نظامی پاکستان برای مداخله آن در یمن است؛ جایی که ریاض از مارس ۲۰۱۵ رهبری یک ائتلاف برای جنگ با حوثی‌ها را به دست گرفته است.

پارلمان پاکستان سال پیش به اتفاق آراء مصوبه‌ای را تصویب کرد که تاکید دارد اسلام‌آباد نمی‌تواند نیروی جنگی برای ائتلاف تحت رهبری عربستان اعزام کند. وزیر دفاع پاکستان گفت، نیروهای کشورش انبوهی از تجارت جنگی و مبارزه با تروریسم دارند که می‌تواند برای نیروهای عربستانی مفید باشد.

در همین حال رضا ربانی، رئیس سنای پاکستان نسبت به دفاعیات این مقام پاکستانی ابراز تردید کرد و او را هدف انتقاد قرار داد. وزیر دفاع پاکستان در سخنانش درباره همکاری میان ریاض-اسلام‌آباد و شرایط مشارکت که طبق آن نیروهایی به عربستان اعزام می‌شوند، شفاف‌سازی کرد. به گفته او، ۱۶۰۰ نیروی پاکستانی اکنون در عربستان مستقر شده‌اند و ۱۰ هزار نیروی سعودی اکنون تحت آموزش در پاکستان قرار دارند.

او تاکید کرد، ظرف چند ماه آتی بیش از ۱۰۰۰ نیرو در عربستان مستقر می‌شوند و مجموع نیروهای پاکستانی مستقر را به ۲۶۰۰ تن می‌رساند. خرم دستگیر با اشاره به روابط برادرانه میان این دو کشور مسلمان، گفت: نیروهای مسلح عربستانی حتی سال گذشته در رژه روز دفاع در پاکستان حضور داشتند.

در همین حال رئیس سنای پاکستان اظهارات او را "ناکافی" دانست و تاکید کرد: این سخنان برای راضی کردن پارلمان کافی نیست و سوالات بسیاری ایجاد می‌کند.

رضا ربانی پرسید: این نیروها کجا مستقر می‌شوند؟ آیا استقرار آنها درون شهرهاست یا در مرزها؟ شرایط و بندهای این توافق چیست؟

وزیر دفاع پاکستان در پاسخ گفت: این تصور که نیروهایمان وارد جنگ یمن خواهند شد، صحیح نیست و ما قوانین مشخصی برای همکاری داریم. استقرار کنونی و آتی هم طبق مفاد همین توافق خواهد بود. نیروهای پاکستانی مهارت‌های جدیدی را به بهای جنگ کنونی با ترور آموخته‌اند و به نیروهای سعودی علیه چالش‌هایی که این پادشاهی با آن مواجه است، آموزش می‌دهد.

رئیس سنای پاکستان جمعه وزیر دفاع کشورش را برای توضیح درباره اعزام نیرو به عربستان احضار کرد. به گفته یکی از سناتورها، تصمیم برای اعزام نیرو به دنبال دیدار رئیس ارتش پاکستان با سفیر عربستان در پاکستان انجام می‌شود.

نظرات بینندگان