arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶

هاآرتص فاش کرد: اسرائیل برای مقابله با ایران از معارضان سوری حمایت تسلیحاتی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد: اسرائیل برای مقابله با ایران حمایت خود از گروه‌های شورشی سوری را افزایش داده است که در این میان هفت گروه معارض به طور مستقیم از آن مهمات و اسلحه دریافت می‌کنند.

روزنامه هاآرتص فاش کرد که رژیم صهیونیستی برای عقب راندن ایران در منطقه حمایت‌هایش از گروه‌های معارض سوری را افزایش داده است و اکنون هفت گروه از آنها را تسلیح می‌کند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، پیشرفت‌های اخیر حکومت اسد در عرصه میدانی و کاهش حضور آمریکا در منطقه سبب شده است تا اسرائیل تغییراتی اساسی در سیاست‌هایش در بلندی‌های جولان ایجاد کند.

تنش‌های اخیر در مرز اراضی اشغالی و سوریه عمدتا هوایی بوده است اما با توجه به تحولات در جنگ داخلی سوریه تغییرات واقعی در میدان در بلندی‌های جولان در حال به وقوع پیوستن است.

حکومت اسد که دست برتر را در جنگ در سوریه دارد، اکنون تمرکز خود را روی مناطق تحت کنترل معارضان در شرق دمشق و شمال استان ادلب قرار داده است.

نیروهای دولتی سوریه همچنین به تدریج حضور خود را در جنوب سوریه از جمله در بلندی‌های جولان تقویت می‌کنند.

توافق کاهش تنش که در نوامبر گذشته میان روسیه، آمریکا و اردن به امضا رسید، شامل وعده‌ای برای دور نگه داشتن گروه‌های وابسته به ایران از مرزهای اراضی اشغالی بود. اسرائیل خواهان این است که این نیروهای وابسته به ایران دست کم 60 کیلومتر تا جبهه، آن سوی شرق جاده دمشق ـ درعا باشند. اما این توافق آنها را تنها پنج کیلومتر از جبهه نبرد میان دولت و معارضان دور نگه می‌دارد.

هاآرتص در ادامه گزارش خود نوشت: مقامات ارتش اسرائیل بر این باورند که بشار اسد به زودی برای باز پس گرفتن کنترل بر تمام منطقه جولان و مرزهای اسرائیل اشغالی گام بر خواهد داشت. اسرائیل نیز در ماه‌های اخیر حملات هوایی را علیه تاسیسات و اهداف متعلق به نیروهای وابسته به ایران و به علاوه محموله‌هایی که سلاح برای حزب‌الله لبنان می‌بردند، انجام داده است.

الیزابت مورکوف، تحلیلگری که زمان زیادی را صرف وقایع سال‌های اخیر سوریه کرده و با شبه نظامیان زیادی گفت‌وگو کرده است به نقل از معارضان سوری گفت که حمایت‌های سوری از گروه‌های معارض در سوریه تغییرات قابل توجهی داشته است و در حال حاضر دست کم هفت گروه از سازمان‌های شورشی در بلندی‌های جولان از اسرائیل مهمات و تسلیحات و همچنین پول دریافت می‌کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان