arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۰۵ مهر ۱۳۹۰

فاز جدید دورکاری کارمندان وزارتخانه‌های ادغامی آغاز شد

با پایان یافتن فاز ادغام برخی وزارتخانه‌ها، دور جدید برگزاری کلاس‌های توجیهی و سازماندهی‎های جدید دورکاران وزارت تعاون، کار و رفاه به زودی آغاز می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر نوشت:

با پایان یافتن فاز ادغام برخی وزارتخانه‌ها، دور جدید برگزاری کلاس‌های توجیهی و سازماندهی‎های جدید دورکاران وزارت تعاون، کار و رفاه به زودی آغاز می‌شود.

اجرای طرح دورکاری در وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی یکسالی است که با تصویب هیئت وزیران در بخشهای مختلف دولتی مطرح و در برخی نیز اجرایی شده است.

 بر اساس این ایده که کمی بعد به مصوبه تبدیل شد، گروه هایی از نیروهای شاغل در دستگاه های دولتی می توانند روزهایی از هفته را در منازل خود سپری کرده و وظایف خود را از آنجا پیگیری کنند.

اهداف دورکاری

همچنین این افراد می توانند از امکاناتی که توسط سازمان مربوطه مانند اینترنت، کامپیوتر، تلفن و سایر ملزومات ارائه می کند طبق ضوابط در منازل خود استفاده کنند که نحوه استفاده از هر نوع تجهیزات اداری در منازل دورکاران بر عهده مدیران واحدهای مختلف است.

علاوه بر موارد ذکر شده دستگاه های دولتی تضمین کرده اند که نه تنها طرح دورکاری منجر به اخراج تدریجی کارکنان نخواهد شد، بلکه در حقوق و مزایای فعلی آنها نیز تاثیر منفی نخواهد داشت و در مواقعی هم بنا به تشخیص مدیران مربوطه امکان افزایش نیز خواهد داشت.

کاهش حجم ترافیک به ویژه در کلانشهرها، کاهش هزینه های مربوط به حمل و نقل، استفاده بیشتر دورکاران از فضای منازل و ماندن در کنار خانواده ها در ساعات طولانی تر به واسطه اجرای طرح دورکاری و مسائلی از این دست؛ به عنوان مهم ترین اهداف مصوبه اجرای دورکاری دولت مطرح شده است.

با این حال طی یکسال گذشته به غیر از چند دستگاه از جمله وزارت کار و امور اجتماعی سابق به عنوان پیشنهاد دهنده این ایده، سایر دستگاه ها اقدامات چشمگیری در این بخش نداشته اند و در برخی نیز مانند وزارت تعاون و رفاه سابق اساسا اجرایی نشده است.

توقف مقطعی دورکاری

شاید بتوان وزارت سابق کار و امور اجتماعی را به عنوان تنها دستگاهی دانست که این مصوبه دولت را در مورد حدود 60 درصد از کل کارکنان ستادی خود به مرحله اجرا درآورده است. هرچند طی ماه گذشته و با ادغام وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی دورکاران این وزارتخانه نیز برای حضور در محل اداره خود فراخوان شده اند.

عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی در ارتباط با توقف اجرای مصوبه دورکاری، گفت: هرچند از ابتدا نیز قرار نبود تا نیروها برای همیشه دورکار باشند و در ساعات و روزهایی از هفته باید در محل کار خود حاضر می شدند اما وقفه ایجاد شده مقطعی خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: پس از ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه لازم بود تا نیروهای خود را برای انجام امور ستادی در اختیار داشته باشیم، بنابراین دورکاران را برای حضور در محل های کار خود فراخواندیم.

شیخ الاسلامی تاکید کرد: بزودی و پس از طی مراحل اول ادغام 3 وزارتخانه تعاون، کار و رفاه، برنامه ریزی جدیدی برای دورکاران انجام خواهیم داد و اجرای این طرح از سر گرفته می شود.

رضایتمندی کارکنان

یکی از دورکاران حاضر در فاز اول اجرای این طرح در وزارت کار و امور اجتماعی سابق در گفتگو با مهر ضمن اظهار رضایت از دورکاری حدود یکساله خود در منزل، گفت: وضعیت مناسبی بوده است و مشکل خاصی وجود نداشت.

وی تصریح کرد: از اجرای دوباره این طرح و بازگشت دوباره به منازل استقبال می کنیم و منتظر هستیم تا بزودی برای نحوه دورکار شدن نیروها برنامه جدیدی ارائه شود.

همچنین از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسب اطلاع شد که برای اجرای فاز جدید دورکاری در این وزارتخانه، طی روزهای گذشته برخی کلاس های توجیهی برای کارکنان برگزار شده است و طی آن کارکنان مشمول دورکاری فرم هایی را در این زمینه تکمیل و ارائه کرده اند.

یکی از کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با مهر بیان داشت: در مورد دورکاری و نحوه کار در منازل یک کلاس توجیهی برای ما برگزار کردند و عنوان شد که از هفته آینده دورکاری ما آغاز خواهد شد.

دورکاری چرخشی

این نیروی شاغل در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: در کلاس ها اعلام کردند که از حقوق و مزایای کارکنان دورکار چیزی نسبت به زمانی که در محل اداره حضور دارند کسر نخواهد شد.

وی بیان داشت: در کلاس ها مطرح شد که باید روزهایی را در اداره حضور داشته باشیم و مابقی روزها را نیز از خانه ها کار را دنبال کنیم. البته هر 3 ماه یکبار به صورت چرخشی روزهای حضور در اداره تغییر می کند با این حال تاکید شد که هر روز صبح باید به اداره اصلی آمادگی برای انجام کارها گزارش شود.

در کلاس های توجیهی برگزار شده برخی از کارکنان وزارتخانه های سابق رفاه و تعاون نیز حضور دارند و بزودی گروه هایی از آنها نیز مشمول طرح دورکاری خواهند شد.
نظرات بینندگان