arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۶

ساآکاشویلی سه سال از سفر به اوکراین منع شد

سازمان مرزبانی اوکراین «میخاییل ساآکاشویلی» رئیس جمهوری سابق گرجستان و رهبر مخالفان دولت اوکراین را سه سال از سفر به این کشور منع کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان مرزبانی اوکراین «میخاییل ساآکاشویلی» رئیس جمهوری سابق گرجستان و رهبر مخالفان دولت اوکراین را سه سال از سفر به این کشور منع کرد.

به گزارش ایرنا، روسلان چرنولوتسکی وکیل مدافع ساآکاشویلی روز چهارشنبه این خبر را به رسانه ها داد و گفت که این حکم غیرقانونی است و علیه آن شکایت خواهیم کرد.
'میخائیل ساآکاشویلی' رئیس جمهوری سابق گرجستان و استاندار سابق استان اودسا (در جنوب اوکراین) 23 بهمن ماه در کی یف بازداشت و با هواپیمایی روانه ورشو، پایتخت لهستان شد.
بعد از آن بود که دولت اوکراین رسما اعلام کرد که ساآکاشویلی به ورشو اخراج شده و از لحاظ حقوقی دیگر حق بازگشت به خاک اوکراین را ندارد.
دلیل بازداشت سریع و انتقال او به خارج، در این بود که نیروی انتظامی اوکراین هر زمانی که قصد بازداشت او را داشت با انبوهی از مخالفان مواجه می شد که به پلیس یورش می بردند.
وی در لهستان به خبرنگاران گفته است که قصد دارد به اوکراین بازگردد و از طرفداران خود در این کشور خواستار ادامه اعتراضات تا برکناری پترو پوروشنکو از مقام رئیس جمهوری اوکراین و انتخاب رئیس جمهوری جدید شده است.
ساآکاشویلی پیشتر نیز با وجودی که اعلام شده بود حق ورود به اوکراین را ندارد با دادن پیش خبری مبنی بر ورود زمینی به اوکراین، با حمایت هوادارانش مقابل دیدگان پلیس وارد کشور شد.
گفته می شود او هم اکنون در هلند است و از این کشور، جنبش «حرکت جدید» از گروه های مخالف دولت اوکراین را رهبری می کند.
تا پیش از سال 1991، گرجستان و اوکراین جزو اتحاد جماهیر شوروی بودند اما پس از استقلال، ساآکاشویلی فعالیت سیاسی خود را در گرجستان ادامه داد و موفق شد به مقام ریاست جمهوری (2004 تا 2013) نیز برسد.
وی پس از آن به اوکراین رفت و به مدت دو سال (2014 تا 2016) فرماندار اودسای اوکراین بود.
ساآکاشویلی فردی غربگرا و طرفدار گسترش ناتو است و در زمان ریاست جمهوری در گرجستان تلاش زیادی کرد تا این کشور عضو ناتو شود هر چند که هیچگاه این اتفاق رخ نداد.

نظرات بینندگان