arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۰۵ مهر ۱۳۹۰

توسعه پدربزرگ گوگل در زیرزمین دانشگاه

"ماسیمو مارکیوری" برنامه نویسی است که در سال 1995 الگوریتمی را نوشت و آن را به "لری پیج" و "سرگی برین" داد تا آنها برپایه این الگوریتم قلب مرکزی گوگل را توسعه دهند از این رو، روزنامه لارپوبلیکا مصاحبه ای را با این دانشمند انجام داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : "ماسیمو مارکیوری" برنامه نویسی است که در سال 1995 الگوریتمی را نوشت و آن را به "لری پیج" و "سرگی برین" داد تا آنها برپایه این الگوریتم قلب مرکزی گوگل را توسعه دهند از این رو، روزنامه لارپوبلیکا مصاحبه ای را با این دانشمند انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "ماسیمو مارکیوری"، الگوریتمی را اختراع کرد که پایه و اساس گوگل است و آن را به "لری پیج" و "سرگی برین" داد که این الگوریتم را به یک شرکت جهانی تبدیل کنند.

وی همچنین مولف استاندارد جهانی حریم شخصی برای وب (P3P) و یکی از ایده پردازان "زبان هستی شناسی وب" (OWL)، پژوهشگر موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام. آی. تی) و یکی از اعضای کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) به ریاست "سر تیم برنرز لی"، پدر وب است.

این برنامه نویس که متولد 1970 است در سال 1995 در زمانی که در دانشگاه پادوا در ایتالیا دانشجوی دکتری بود الگوریتم موتور جستجوی Hyper Search را ارائه کرد. برپایه این الگوریتم، بنیانگذاران گوگل الگوریتم Page Rank را توسعه دادند که به قلب بزرگترین موتور جستجوی دنیا تبدیل شد.

"ماسیمو مارکیوری" در سال 2004 برنده جایز TR100 تکنولوژی ریوو، نشریه وابسته به "ام. آی. تی" شد. این جایزه همه ساله به 100 پژوهشگر نوآور جوان در سراسر دنیا اعطا می شود.

روزنامه ایتالیایی "لارپوبلیکا" مصاحبه ای را با این مخترع و دانشمند انجام داده است که مشروح آن را در زیر می خوانید:

پروفوسور، درباره Hyper Search بگویید.
 
- سال 1995 بود. در عصر ژئولوژیکی که در آن از اینترنت به عنوان ابزاری جدید حرف زده می شد من این الگوریتم را در زیرزمینهای دانشگاه پادوا و با استفاده از تنها رایانه ای که در اختیار دانشجویان دکتری بود توسعه دادم. در آن عصر کسی ما را درک نمی کرد و آنهایی هم که از موتور جستجو استفاده می کردند معدود بودند. این موتور جستجو چیزی جدید بود که تنها بر روی یک صفحه منفرد متوقف نمی شد و می توانست همزمان سایر صفحات وب را که با آن یک صفحه مرتبط بودند ارائه کند. از خود پرسیدم چه چیزی به درد وب می خورد. این کار حتی برای استادان نیز عجیب و بیشتر شبیه به یک بازی بود. در آن زمان حتی دوره های آموزش وب نیز تنها به تعداد انگشتان یک دست بودند.
 
بعد چه کردید؟
 
- پس از اینکه Hyper Search را توسعه دادم آن را در کنفرانس جهانی شبکه جهانی وب در کالیفرنیا معرفی کردم. در آنجا شخصیتهای مهمی حضور داشتند. لری پیج هم بود که در آن زمان مثل من دانشجو بود اما در استنفورد. لری پیج خیلی زود فهمید که Hyper Search می تواند تمام موتورهای جستجوی آن دوره را شکست دهد. بنابراین پس از کنفرانس آمد و با من حرف زد و مدت زمانی طولانی را باهم گذارندیم. در پایان به من گفت: "به استنفورد بر می گردم تا ببینم چطور می شود یک موتور جستجوی در مقیاس وسیع ساخت."
 
و اینگونه گوگل متولد شد... .
 
- دقیقاً
 
متاسف نیستید از اینکه با آنها کار نکردید؟ داریم از جستجوگری حرف می زنیم که 143 میلیارد دلار می ارزد!
 
- برین و پیج همیشه منشای این ایده را به رسمیت شناخته اند و همیشه نام من را ذکر کرده اند. از این مسئله بسیار خوشحالم. در آن دوره، تنها یک موتور جستجو وجود داشت و من علاقه ای نداشتم این پروژه را تمام کنم. چیزهای زیاد دیگری برای انجام دادن بود. آن کار دیگر برای من تمام شده بود و می خواستم کار دیگری را شروع کنم.
 
 
ماسیمو مارکیوری در کنار تیم برنرز لی، پدر وب

امروز رابطه شما با پسرخوانده تان، "گوگل" چطور است؟
 
- گوگل موتوری است که منهم از آن استفاده می کنم و می بینم که به طور مداوم در حال نوآوری است. گوگل امروز دیگر تنها یک موتور جستجو نیست بلکه چیزهای زیادی دیگری دارد. چیزی که من دوست ندارم جنبه تجاری آن است. تبلیغات بر روی اینترنت، رفتاری است که برای مردم پرونده سازی می کند و این چیزی است که من نمی توانم با آن کنار بیایم. اما این جنبه تنها ویژه گوگل نیست و سایر جستجوگرها نیز برای ارائه تبلیغات از اطلاعات کاربران خود استفاده می کنند.
 
به نظر شما شبکه به کجا می رسد؟
 
- درحال حاضر من بخشی از تحقیقاتم را به موتورهای جستجو اختصاص داده ام. در این بخش مدتهاست که بر روی یک روش ثابت درجا می زنیم. به طوریکه شما سئوال خود را با چند کلمه از جستجوگر می پرسید و این موتور به شما پاسخی ارائه می دهد که به عنوان پاسخ درست مد نظر قرار می گیرد. کافی است! در زندگی واقعی اینطوری نمی شود کار کرد. در زندگی واقعی، تعامل وجود دارد. در ابتدا انسان خود را با فناوری سازگار کرد و امروز، برعکس، فناوری باید با انسان سازگار شود. 
 
اصطلاح "وب هوشمند" به چه معنی است؟
 
موتور جستجو باید در خدمت انسان باشد. باید کانالی به سوی دو راه باشد. درحالی که امروز یک کانال تک هجایی است. این نوعی گفتگوی به سبک سقراط است که در پایان آن سرانجام باید به یک راه حل صحیح برسیم. اما برای رسیدن به این نتیجه به زمان و یک توان محاسباتی بالا نیاز است. وب هوشمند زمانی عمل خواهد کرد که بتواند در کسری از ثانیه به نتایجی برسد که برپایه عادات ما است.
نظرات بینندگان