arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

میانمار: تخریب روستاهای روهینجاها برای از بین بردن شواهد نیست

یک مقام میانماری مسوول امور بازسازی در ایالت راخین امروز (دوشنبه) گفت، تخریب بقایای روستاهای مسلمان نشین روهینجایی با بولدوزر در واقع راه را برای اسکان مجدد آوارگان مهیا می‌کند و اقدامی جهت تخریب شواهد قساوت‌ها نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میانمار: تخریب روستاهای روهینجاها برای از بین بردن شواهد نیست

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک هفته گذشته با استناد به تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد میانمار دست کم ۵۵ روستا در راخین را که دو مورد از آنها پیش از ورود بولدوزرها به آنجا دست نخورده بودند، تخریب کرده است.  

این گروه تاکید کرد، تخریب‌های مذکور می‌ تواند به حذف شواهد قساوت‌های نیروهای امنیتی میانمار در آنچه سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا از آن به عنوان کمپین پاکسازی قومی علیه اقلیت‌های مسلمان روهینجایی یاد کرده‌اند، ختم شود.

سرکوب های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجایی موجب شد تا ۶۸۸ هزار تن از آنان از روستاهایشان گریخته و به سمت مرز بنگلادش حرکت کنند و بسیاری از آنان هم شاهد بودند که سربازان و پلیس میانمار دست به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاها زده‌اند.  

یانمار اکثر اتهامات را رد کرده و خواستار مدارک بیشتری از این سوء رفتارها شده است و همزمان مانع دسترسی روزنامه نگاران مستقل، ناظران حقوق بشری و بازرسان سازمان ملل متحد به مناطق بحران زده می‌شود. 

آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار ماه اکتبر "اتحادیه سرمایه گذاری برای کمک های بشردوستانه، اسکان مجدد و توسعه" را تشکیل داد تا واکنش داخلی را رهبری کند. رئیس این نهاد می‌گوید روستاها با بولدوزر هموار شدند تا اسکان مجدد آوارگان در نزدیکترین محل به خانه های سابق آنها ممکن شود.

او در واکنش به انتقاداتی درباره تخریب شواهد به خبرنگاران گفت: قصد از بین بردن مدارک را نداریم. هدفمان این است که اطمینان حاصل کنیم ساختن ساختمان هایی برای آوارگان بازگشته به سادگی امکان پذیر است. همچنین میانمار تمام تلاش خود را می‌کند تا مطمئن شود بازگشت آوارگان طبق توافقی که نوامبر با بنگلادش به امضا رسید منصفانه، شرافتمندانه و امن خواهد بود.

برچسب ها: روهینجا
نظرات بینندگان