arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

رقابت های انتخاباتی در ایتالیا شدت گرفت

رم - ایرنا - رقابت میان جناح های مختلف در آستانه انتخابات پارلمانی در ایتالیا شدت گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا از رم، در حالی که تنها 4 روز به برگزاری انتخابات سیاسی ( روز یکشنبه 4 مارس - 13 اسفند) برای هجدهمین پارلمان ایتالیا مانده است، جناح های سیاسی در این کشور به شدت به رقابت با یکدیگر پرداخته اند.
'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر ایتالیا در جریان یک مصاحبه تلویزیونی، در پاسخ به این سوال که «اگر شما نامزد حزب دموکراتیک برای احراز مقام نخست وزیری باشید، آیا این حزب از شانس بیشتری برای کسب پیروزی برخوردار خواهد بود؟»، اظهار کرد «علاقه ای به بازیِ نام کاندیدای نخست وزیری ندارم. بعلاوه در قانون انتخاباتی ما تعیین نامزد نخست وزیری پیش از انتخابات پیش بینی نشده و در واقع در قانون اساسی نیز ماده ای دال بر این امر وجود ندارد. به هرحال حزب دموکراتیک نامزدهای بسیاری برای احراز مقام نخست وزیری در اختیار دارد. مهم این است که حزب نقش راهبری خود را در دوره آتی قانونگذاری نیز حفظ کند.
نخست وزیر ایتالیا در همایش حزب دموکراتیک نیز با اشاره به شایعات مبنی بر اختلافات وی با 'متئو رنتزی' دبیرکل دموکرات ها تصریح کرد : سعی کردند با برگ اختلافات درونی در حزب دموکراتیک بازی کنند و برخی نیز از این بازی حمایت کردند. من و 'رنتزی' در این بازی شرکت نمی کنیم و به فکر اختلاف با یکدیگر نیز نبوده و نیستیم.
'سیلویو برلوسکونی' رهبر حزب فورتسا ایتالیا نیز در جریان همایشی رسماً اعلام کرد: 'آنتونیو تایانی' رئیس پارلمان اروپا نامزد مناسب ائتلاف راست میانه برای مقام نخست وزیری است و اینکه من برای تأیید این نامزدی، منتظر پاسخ مثبت ایشان هستم.
این در حالیست که رئیس پارلمان اروپا در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی 'دی ولت' تأکید کرد : مایلم همچنان رئیس پارلمان اروپا باقی بمانم. این امر برای ایتالیا مهم است.
وی به هرحال فرضیه جابجایی احتمالی خود به کاخ نخست وزیری ایتالیا را منتفی ندانسته و افزود : در آن صورت از هیچ تلاشی برای کار در جهت منافع اروپا کوتاهی نخواهم کرد.
این در حالی که 'لوئیجی دی مایو' نامزد جنبش پنج ستاره برای احراز مقام نخست وزیری اسامی هیئت وزیران دولت پیشنهادی خود (شامل 17 وزیر) را از طریق پست الکترونیکی به کاخ ریاست جمهوری ارسال کرد. وی در جریان مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی 'لاسِته' نیز اسامی برخی از وزرای احتمالی دولت خود را اعلام کرد.
نخست وزیر ایتالیا این اقدام جنبش پنج ستاره را مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت : در جشنواره پیشنهادات غیر واقع گرایانه و معجزه آسا، اکنون برای نخستین بار شاهد تشکیل یک دولت سایه پیش از برگزاری انتخابات نیز هستیم. معمولا نیرویی که در انتخابات شکست می خورد دولت سایه معرفی می کند، در حالیکه اینجا دولت سایه پیش از برگزاری انتخابات تشکیل و معرفی شده است.
رنتزی نیز ضمن «بی کفایت و فاقد هرگونه صلاحیت» توصیف کردن 'دی مایو'، عنوان کرد : از قرار معلوم او متحمل جهش ژنتیکی شده و مدت هاست فقط از پست و مقام و صندلی ریاست صحبت می کند.
گفتنی است که پس از انتخابات پارلمانی روز 8 و 9 مارس نمایندگان جدید منتخب در محلس سنا و نمایندگان مستقر خواهند شد. روز 23 مارس نیز نخستین نشست برای انتخاب رئیس جدید پارلمان برگزار خواهد شد و پس از اینکه روسای مجلس سنا و نمایندگان انتخاب شدند و گروه های پارلمانی نیز تشکیل شد، نخست وزیر نیز در اواخر ماه مارس و اوایل آوریل (فرودین ماه) استعفا خواهد داد و مشاوره برای تشکیل دولت جدید آغاز می شود.
بیش از 50 میلیون رای دهنده ایتالیایی برای انتخاب هجدهمین پارلمان این کشور پای صندوق های رای فراخوان شدند. رای گیری این دوره از پارلمان ایتالیا برای نخستین بار از طریق سیستم موسوم به 'روزاتلوم' برگزار می شود، که تلفیقی از سیستم های تناسبی و اکثریت است. برای شرکت در رای گیری مجلس نمایندگان (630 نماینده) حداقل سن 18 سال و برای مجلس سنا (320 سناتور) حداقل 25 سال است این انتخابات از ساعت 7 صبح به وقت محلی (9:30 به وقت تهران) آغاز و تا ساعت 23 ادامه خواهد داشت.
بر اساس آخرین نظرسنجی ها، جناح راستگرای میانه، متشکل از احزاب 'فورتسا ایتالیا '، 'پیوند شمال '، 'برادران ایتالیا' و 'ما با ایتالیا' از بالاترین میزان محبوبیت (37.4 درصد ) برخوردار است و به دنبال آن جناج چپگرای میانه (27.4 درصد محبوبیت) متشکل از احزاب دموکراتیک' ، 'آزاد و برابر'، 'اروپای بیشتر'، 'مدنی پوپولار' و 'با یکدیگر' و جنبش پنج ستاره که به تنهایی 29.4 درصد محبوبیت را داراست. سایر احزاب نیز مجموعا از 8.5 درصد محبوبیت برخوردار هستند.
نخست وزیر ایتالیا پیشتر یادآورشد: هیچ گونه ریسکی در مورد وجود داشتن مواضع ضد اروپایی و پوپولیستی برای دولتی که پس از انتخابات 4 مارس آینده در ایتالیا بر سرکار بیاید، وجود نخواهد داشت.
دوره هفدهم قانونگذاری ایتالیا در پایان سال 2017 توسط رئیس جمهوری منحل شد و پس از آن احزاب و تشکل های سیاسی به رقابت های انتخاباتی پرداختند. از آنجایی که 'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر از مقام خود استعفا نداده و از سوی پارلمان نیز رای عدم اعتماد نگرفته است، دولت کنونی ایتالیا به منظور تضمین ثبات کشور تا زمان تشکیل پارلمان زمام امور را با تمامی اختیارات مربوطه در دست دارد.
اروپام**461**3404
نظرات بینندگان