arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

خالق بیت‌ کوین محکوم به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار غرامت شد

کریگ رایت استرالیایی که پیش‌تر ادعا کرده بود همان خالق بیت‌کوین (Bitcoin) یعنی ساتوشی ناکاموتو است، محکوم به پرداخت چند میلیارد دلار غرامت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خالق بیت‌ کوین محکوم به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار غرامت شد

کریگ رایت استرالیایی که پیش‌تر ادعا کرده بود همان خالق بیت‌کوین (Bitcoin) یعنی ساتوشی ناکاموتو است، محکوم به پرداخت چند میلیارد دلار غرامت شده است.

به گزارش انتخاب؛ رایت که توسط دیوید کلیمن تحت پیگرد قانونی قرار گرفته، کسی است که به نظر می‌رسد در خلق این ارزهای رمزنگاری‌شده با رایت مشارکت داشته است. کلیمن سال ۲۰۱۳ درگذشت؛ اما ایرا برادر کلیمن ادعا می‌کند که رایت به نحوی ذخیره بیت‌کوین شریک سابق خود را بالا کشیده است.

بر اساس گزارش مادربرد، رایت و کلیمن یا از ابتدا در خلق بیت‌کوین نقش داشته‌اند یا مدتی پس از اینکه این پلتفرم به وجود آمده با یکدیگر آغاز به همکاری کرده‌اند. در نتیجه آن‌ها از همان ابتدا به ابزار معدن‌کاوی ارز دیجیتال دسترسی داشته‌اند، این موضوع آن‌ها را قادر ساخته تا از این فرصت استفاده کنند و مقداری ارز دیجیتال معدن‌کاوی کنند و از این راه پول خوبی به جیب بزنند. به نظر می‌رسد این دو شخص چیزی در حدود ۱.۱ میلیون BTC یا بیشتر را کنترل کرده‌اند، اگرچه پرواضح است که هیچ‌کس از این ارقام و اعداد اطمینانی ندارد.

پرونده مدت کوتاهی بعد از مرگ کلیمن در سال ۲۰۱۳، روی رفتارهای رایت تمرکز می‌‌کند، و رایت متعاقبا با پدربزرگ کلمین تماس می‌گیرد، رایت همچنین به دلیل ادعای فریبکارانه‌ مبنی بر اینکه دیوید کلیمن مالکیت و کنترل مؤسسه W&K (شرکتی که کلیمن تأسیس کرده بود) را به او سپرده، متهم به تقلب می‌شود. همان‌طور که ایر کلیمن نیز پیش‌تر نگران بود رایت از این موضوع با نشان دادن برخی اسناد و مدارک فریب‌کارانه که با امضای جعلی نیز همراه شده بودند در دادگاه دفاع می‌کند.

دادگاه تجدید نظر ادعا می‌کند که بیت‌کوین مورد منازعه و هرگونه مالکیت معنوی مرتبط با آن چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد. همچنین ادعا می‌کند رایت یک‌بار پذیرفته که امضاهای استفاده شده در اسناد به وسیله‌ی کامپیوتر جعل شده‌‌ بودند. این سند همچنین سابقه مشکلات رایت با مقامات مالیاتی استرالیایی را که شامل موارد مهمی است را نیز برجسته می‌کند.

رایت خود به عنوان یک شخصیت ناشناس در جامعه بیت کوین محسوب می‌شود، او در سال ۲۰۱۶ ادعا کرد که ساتوشی ناکاموتو است. رایت برای اثبات ادعای خود نمایندگانی از رسانه‌های BBC، اکونومیست و GQ را به یک جلسه دعوت می‌کند، او در این جلسه مدارکی را تهیه کرده بود که نشان می‌داد خالق بیت‌کوین است، البته این موضوع توسط بنیاد بیت کوین گوین اندرسن نیز تأیید شد. پس از آنکه رایت خود را ناکاموتو معرفی کرد، بسیاری از رسانه‌ها ادعای وی را دروغی بیش نخواندند. چند روز بعد از آن، رایت از ادعای خود عقب‌نشینی می‌کند و می‌گوید دلایل کافی برای اثبات اینکه ناکاموتو بوده ارائه نداده است.

در مراحل بعدی، رایت به دلیل زیر سؤال رفتن مدرک دکترای کامپیوترش تحت بررسی شدید قرار گرفت. اعتبارسنجی‌های مدرک Ph.D. او مشکوک به نظر می‌رسید و شرکت‌هایی که ادعا می‌کرد با آن‌ها کار کرده هرگز با او کار نکرده بودند. دستاوردهای او در پروفایل لینکداین متعاقبا پاک شدند و در نهایت سؤال‌ها درباره‌ی اینکه او خالق بیت‌کوین بوده یا خیر بی‌جواب ماند.

نظرات بینندگان