arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۰

کلينتون: تصميم اسرائيل غيرسازنده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه بيست و هفتم سپتامبر گفته است تصميم اسرائيل برای گسترش شهرک سازی در شرق بيت المقدس (اورشليم) اقدامی غيرسازنده برای احيای مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطينی ها است.

تنها چند روز پس از آن که محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، در خواست رسمی برای عضويت کامل کشور فلسطين به پايتختی بيت المقدس شرقی را به دبيرکل سازمان ملل تسليم کرد، دولت اسرائيل روز سه شنبه مجوز ساخت يک هزا رو ۱۰۰  واحد مسکونی را در کرانه باختری صادر کرد.

به گزارش رويترز، هيلاری کلينتون گفته است: «ما باور داريم اعلام صبح امروز دولت اسرائيل در خصوص صدور مجوز برای ساخت (۱۱۰۰) منزل مسکونی در شرق اورشليم برای تلاش های ما در راستای احيای مذاکرات مستقيم بين دوطرف، غيرسازنده است.»

هيلاری کلينتون که دريک کنفرانس خبری صحبت می کرد، افزود:«همان طور که می دانيد، ما تاکنون از هردو طرف خواسته ايم تا از هرگونه اقدامی که باعث از بين رفتن اعتماد، از جمله شاید به ویژه در اورشليم خودداری کنند و از هر حرکتی که می تواند به مثابه اقدامی تحريک آميز قلمداد شود، بپرهيزند.»

قرار است که خانه سازی ها تازه در «جيلو» ساخته شوند. اين منطقه که درجنگ سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائيل در آمد و سپس اسرائيل آن را به اورشليم (بيت المقدس) ضميمه کرد.

روز جمعه  اتحاديه اروپا، آمريکا، روسيه و سازمان ملل متحد، گروه موسوم کمیته چهار جانبه، از اسرائيل و تشکيلات خودگردان فلسطين خواستند تا درمدت زمانی يک ماه آينده مذاکرات صلح را از سر بگيرند .

در همين زمينه، صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينی، درباره تصمیم اسرائیل به گسترش شهرک سازی گفته است این اقدام  به مثابه يک هزار و صد «نه» به در خواست  کمیته چهار جانبه برای احيای مذاکرات متوقف شده صلح است.

نبيل ابو رضينه، سخنگوی محمود عباس، نيز گفته است: «اسرائيل با ادامه سياست گسترش شهرک سازی اراده جامعه بين المللی را به چالش کشيده است.»

ريچارد ميرون، سخنگوی رابرت سيری، نماينده سازمان ملل برای صلح خاورميانه، گفته است: اقدام اسرائيل بسيار نگران کننده است.

وی اضافه کرده است: «گسترش فعاليت شهرک سازی چشم انداز از سرگيری مذاکرات صلح  و همچنين دستيابی به راه تشکيل دو دولت را تضعيف می کند.» 

فلسطينی ها خواهان ايجاد يک دولت در کرانه باختری  و نوار غزه به پايتختی بيت المقدس شرقی( اورشليم شرقی) هستند و می گويند شهرک سازی می تواند به نفی حقوق آنها منجر می شوند
نظرات بینندگان