arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

علی صوفی: با نادیده گرفتن رانت خواری‌ها از سوی اصلاح‌طلبان، مردم آنها را پس می‌زنند

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات گفت: نقطه ضعف اصولگرایان، رویکرد معطوف به قدرت و نقطه قوت اصلاح‌طلبان، رویکرد معطوف به خواست مردمی است، اگر اصلاح‌طلبان بخواهند از فساد و رانت‌خواری ایجاد شده چشم‌پوشی کنند و نقد درونی را کنار بگذارند، مردم از آنها روی‌گردان می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی صوفی: با نادیده گرفتن رانت خواری‌ها از سوی اصلاح‌طلبان، مردم آنها را پس می‌زنند

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات گفت: نقطه ضعف اصولگرایان، رویکرد معطوف به قدرت و نقطه قوت اصلاح‌طلبان، رویکرد معطوف به خواست مردمی است، اگر اصلاح‌طلبان بخواهند از فساد و رانت‌خواری ایجاد شده چشم‌پوشی کنند و نقد درونی را کنار بگذارند، مردم از آنها روی‌گردان می‌شوند.

به گزارش انتخاب؛ علی صوفی در ارتباط با ضرورت توجه به نقد درونی جریان‌های سیاسی به ویژه جریان اصلاحات، اظهار کرد: نقد درونی یا انتقاد از خود از الزامات و ضرورت‌های تداوم یک کار تشکیلاتی، سازمانی و سیاسی است. حتی سیستم‌هایی که غیرسیاسی هم هستند مرتب خودشان را ارزیابی کرده، نتیجه‌ای به دست می‌آورند و باز آن نتیجه را پس از مدتی ارزیابی می‌کنند. اگر اشکالی وجود داشته باشد آن را اصلاح می‌کنند و اگر در آینده نتیجه مثبت‌شان با توجه به گذر زمان احتیاج به تغییراتی داشت آن تغییرات را اعمال می‌کنند.

وی ادامه داد: نظام هستی به اصول و قوانین مشخصی تشکیل شده است، اما در علوم انسانی موضوعات و قوانین ثابتی وجود ندارد و با توجه به تغییر جوامع موضوعات پایه‌ای علوم انسانی نیز دستخوش تغییرات می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به فراز و فرودهای جریان اصلاح‌طلب در جامعه سیاسی ایران، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در شرایطی هستند که عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور دچار مشکلات فراوانی شده است. اثرات آسیب‌های این عرصه‌ها به آنها هم رسیده است. اصل این است که با آسیب‌هایی که دیده‌اند خود را بازسازی کنند.

وی یادآور شد: عده‌ای از اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند رویکرد جذب و کسب قدرت را در پیش بگیرند. این رویکرد مقابل رویکرد حق‌طلبانه است. آنها خواستند تا در یک مبارزه سیاسی قدرت‌طلبانه کارهایشان را پیش ببرند و دلیل‌شان هم این بود که چون اصلاح‌طلبان را در عرصه قدرت راه نمی‌دهند باید با اصولگراهای معتدل ائتلاف کرد و کارها را پیش برد.

صوفی در همین رابطه افزود: این در حالی است که در عرصه اجتماعی چیزی جز حق‌خواهی و حق‌طلبی وجود ندارد؛ چرا که مردم حقوقی دارند و می‌خواهند به این حقوق‌شان دسترسی پیدا کنند، بنابراین به جریانی رای می‌دهند و آن را حمایت می‌کنند که پاسدار حقوق آنها باشند.

وی با بیان اینکه مردم از رویکردهای هشت ساله اصولگرایان در دولت‌های احمدی‌نژاد پشیمان شده بودند و از این رو به اصلاح‌طلبان رای دادند، گفت:‌ همان روی‌گردانی که برای اصولگرایان رخ داد ممکن است برای اصلاح‌طلبان هم اتفاق بیفتد. مردم عقد اخوتی با جریان سیاسی خاصی نبسته‌اند و فقط عملکرد سیاستمداران را بررسی می‌کنند و بر اساس آن رای و نظرشان را اعلام می‌کنند.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات اظهار کرد: در بخشی از سطوح مدیریتی کشور زد و بندهایی طی سالیان مختلف شکل گرفته است که اگر افراد بخواهند امروز در قدرت حضور داشته باشند یا باید نسبت به آن زد و بندها چشم‌پوشی کنند و یا باید قبول کنند که به زودی از آن عرصه دور می‌شوند. این پروسه دقیقا پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان است؛ چرا که اگر بخواهند شرایط ناگوار فساد و رانت‌خواری را نادیده بگیرند به زودی توسط مردم کنار گذاشته می‌شوند.

وی در ادامه این گفت‌وگو یادآور شد که امروزه مردم از طریق وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی به سرعت از موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مطلع می‌شوند و فسادها و رانت‌خواری‌ها برایشان محرز می‌شود.

صوفی سپس گفت: اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در عرصه ثروت و قدرت باقی بمانند و از طرفی نخواهند پرچم حق‌طلبی را بالا ببرند باید قبول کنند که به زودی مردم آنها را کنار می‌گذارند. حضرت امیر (ع) فرموده‌اند که جاهل کسی است که در افراط و تفریط زندگی می‌کند. اصلاح‌طلبان باید مواظب باشند در دام افراط و تفریط نیفتند. نباید از فسادهای رخ داده دفاع کرده و نقدی به آن نکنند. از طرف دیگر هم نباید دست به تخریب جریان اصلاحات بزنند و باعث شوند که طرف مقابل از این تخریب به نفع خود استفاده کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تبیین واکنش دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در مواجهه با فساد درونی، اظهار کرد: وقتی یکی از نیروهای جریان مقابل دچار فساد می‌شود این جریان یا سکوت می‌کند و یا از آن شخص دفاع می‌کند و تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا آن فرد از جمع‌شان خارج نشود. از آنجایی که امروزه هیچ چیزی از چشم مردم دور نمی‌ماند،‌ مردم این وضعیت را می‌بینند، نارضایتی خود را اعلام می‌کنند و به سوی جریان اصلاحات روی می‌آورند.

وی ادامه داد: اگر اصلاح‌طلبان هم همانند اصولگرایان بخواهند از فسادها و رانت‌خواری‌هایی که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب ممکن است دچارش شوند چشم‌پوشی کنند مردم از آنها هم روی‌گردان می‌شوند.

صوفی گفت: بنابراین چاره این است که اصلاح‌طلبان معیاری برای چنین وضعیتی در نظر بگیرند. این معیار باید از جنس حق‌طلبی باشد. چنانچه خطایی صورت گرفت مقابل آن بایستند و از قانون بخواهند با فرد مذکور برخورد کند. از طرف دیگر هم مواظب باشند تا از فضای نقد خارج نشده و به فضای تخریب نروند؛ چرا که حتما جریان مقابل‌شان از آن فضای تخریب علیه‌شان استفاده می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی چند دهه گذشته ضعف اصولگرایان این بوده که رویکردشان تنها به قدرت بوده است و فقط زمانی به مردم توجه می‌کنند که به رای‌شان نیاز داشته باشند؛ اما در مقابل این جریان، اصلاح‌طلبان قدرت را برای قدرت نمی‌خواهند، بلکه رویکردشان معطوف به خواست مردمی است. اما جریان اصلاحات طی یک فرآیندی دارد نقطه قوت خود را که درست مقابل نقطه ضعف جریان اصولگرا قرار دارد را از دست می‌دهد بنابراین باید جلوی این تغییر رویکرد را با نقدهای درون اصلاحات بگیریم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان