arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

ظریف: آمریکایی ها تا حدی مانع اجرای تعهدات اروپایی ها در برجام شده اند

وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی ها نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده اند بلکه تا حدی مانع اجرای تعهدات اروپایی ها شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظریف: آمریکایی ها تا حدی مانع اجرای تعهدات اروپایی ها در برجام شده اندمحمدجواد ظریف در گفت و گو با خانه ملت ، درخصوص پیگیری اجرای برجام افزود: از آنجایی که ما به تمام وظایف مان در برجام عمل کرده ایم، جمهوری اسلامی همیشه در بحث برجام مدعی بوده و طرف های مقابل در جایگاه پاسخگویی قرار داشته اند.


وزیر امور خارجه همچنین با اشاره سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران درباره محورهای این سفر اظهار داشت: ما با همه کشورهایی که گفت‌وگو می کنیم محورهای مشترک داریم، روابط دوجانبه داریم، روابط اقتصادی و سیاسی و پارلمانی داریم و بحث های منطقه ای و بین المللی را دنبال می کنیم، تقریبا هر دو وزیر خارجه ای که کنار هم می نشینند درباره این موضوعات بحث می کنند.


ظریف ادامه داد: با آقای لودریان نیز همین بحث ها را خواهیم داشت، سال ها است که با اتحادیه اروپا روی اینگونه مسائل صحبت می کنیم و بعضا توانسته ایم همکاری هایی نیز انجام دهیم، بعضا در مسائل منطقه ای همکاری هایی داشته باشیم و به صلح امنیت کمک کرده ایم.


عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به برخی سوء استفاده هایی که از طرف برخی محافل اروپایی صورت می گیرد، عنوان کرد: این سوءاستفاده ها با توجه به اینکه آمریکا خواسته ای داشته و کسی مسئله ای را مطرح می کند، ایجاد شده است.


ظریف عنوان داشت: ما بارها اعلام کرده ایم اگر طرف های اروپایی برای گفت‌وگو با ما و روشن شدن مشکلات منطقه ای آماده کار جدی باشند، آماده کار جدی هستیم.


وزیر امور خارجه بیان داشت: کما اینکه جمهوری اسلامی درخصوص یمن پیشنهاد 4 ماده ای داده و اروپایی ها از سه سال قبل از این پیشنهاد مطلع بوده اند، اما متاسفانه تجاوز علیه یمن ادامه دارد و اعتقاد داشتیم باید حل بحران یمن از راه حل صلح آمیز پیگیری شود و پیشنهاد 4 ماده ای را مطرح کردیم.



**طرح حل بحران یمن در تمام مذاکرات دو جانبه
ظریف بااشاره به رفتار عربستان در زمینه بحران یمن گفت: از زمان شروع بحران یمن، رژیم عربستان تصور می کرد که ظرف دو یا سه هفته می تواند پیروزی نظامی بدست آورد و دنبال راه حل صلح آمیز نبود، اما ما که دنبال راه حل صلح آمیز بودیم در جلسات مختلف حضور پیدا کرده و در مذاکرات دو جانبه با کشورها به همه می گفتیم که لازم است آنها نیز فعال شوند تا به بحران یمن پایان دهیم.


وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: همه این بحث ها را قبلا با اروپایی داشتیم و باز هم این موضوعات را دنبال خواهیم کرد واین کار به معنی این نیست که ما وارد حوزه دیگری از مذاکره شده ایم این ها بحث هایی بوده که همواره با کشورهای اروپایی داشته و خواهیم داشت.


ظریف با اشاره به اجلاس اخیر بروکسل بیان داشت: اصل بحث ما این بود که چرا به تعهدات خود کامل عمل نمی کنند چرا برخی فشارهای آمریکا بر سیستم بانکی اروپایی ها وجود دارد و چرا نتواسته اند سیستم بانکی را از فشار آمریکا مصون کنند.

**درخصوص برجام ایران مدعی است
عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: اطمینان داشته باشید وقتی ما درباره برجام صحبت می کنیم ما مدعی هستیم و طرف مقابل پاسخگو است.


ظریف با اشاره به اینکه رسانه رویترز ادعا کرده است در حاشیه اجلاس مونیخ، مذاکره ایران با چهار کشور اروپایی درخصوص مسائل منطقه ای صورت گرفته است، توضیح داد: ما از دهه 70 شمسی با اروپا گفت‌وگوهای انتقادی، جامع، سطح بالا در همه موارد و حتی در خصوص مسائل منطقه ای داشته ایم.

**اروپا می تواند در حل بحران یمن نقش سازنده تری داشته باشد
وزیر امور خارجه گفت: ما برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران یمن پیشنهاد 4 ماده ای ارائه کرده ایم و از آن زمان با اروپایی ها مشورت می کنیم و اعتقاد داشته ایم و داریم اروپا می تواند نقش سازنده تری داشته باشد، ما اعتقاد داریم که اروپا نباید صرفا پشت سر متجاوز قرار بگیرد و از رژیمی که علیه مردم یمن حرکت می کند، حمایت و سلاح های غربی برای بمباران مردم و شهروندان عادی یمنی را دراختیار آنها قرار دهد.


ظریف تاکید کرد: همواره گفته ایم این روش اروپایی ها سازنده نیست و باید روش خود را عوض کنند و به روش های صلح آمیز روی بیاورند. لازم است آنها درباره یمن فعال تر وارد شوند و اگر می خواهند واقعا در مورد یمن فعال تر وارد شوند و به آتش بس کمک کنند و ما هم دراین زمینه با اروپایی ها همکاری می کنیم.


وزیر امور خارجه همچنین عنوان داشت: مذاکره درباره یمن نه به ما و نه به اروپایی ها ربطی ندارد، مذاکره مربوط به مردم یمن است؛ ما باید زمینه آتش بس و گفت‌وگوی داخلی بین یمنی ها را برای رسیدن به راه حل سیاسی را فراهم کنیم.


این عضو کابینه دولت تصریح کرد: در این زمینه همواره با اروپایی ها گفت‌وگو داشته ایم اما اینکه برخی سعی کردند این را تبدیل به تلاشی توسط اروپایی ها برای پاسخ دادن به ادعا و خواسته های آمریکا کنند، حتما موضوع غیر واقعی و حرکت تبلیغاتی سیاسی است.


ظریف تاکید کرد: اگر اروپایی ها بخواهند برای صلح در یمن کار کنند و برای پایان دادن به بمباران مردم یمن و برای رساندن کمک های انسانی کمک کنند، جمهوری اسلامی حاضر است در حد امکانات خود کمک و مشورت دهد و راه حل خود را ارائه دهد، اما اگر بخواهند وارد بازی سیاسی و تبلیغاتی شوند باید این بازی را به تنهایی ادامه دهند.


وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه فرانسه با سفر به ایران به دنبال پیگیری نگرانی هایش است، گفت: گفت‌وگوی سیاسی، گفت‌وگو درباره اختلافات است، گفت‌وگو در مورد حوزه های تفاهم نیست ؛ در حوزه ای که با هم اتفاق نظر داریم نیاز به گفت‌وگو نیست و فقط می توانیم از یکدیگر تقدیر کنیم.


ظریف ادامه داد: در همه مذاکرات درباره بحث هایی صحبت می شود که اختلاف نظر داریم، ما همیشه درباره برجام مدعی هستیم. ما مطرح می کنیم، چرا اروپا نتواسته در برابر آمریکا بانک های خود را مصون کند تا با ایران مراودات داشته باشند؛ البته آنها هم پاسخ هایی دارند اما این پاسخ ها را قانع کننده ندانسته و موضوعات را پیگیری کرده ایم.

**اروپایی ها توضیح دهند که چرا منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده اند
وزیر امور خارجه در مورد حمایت اروپایی ها از تروریست ها در خاک خودشان و منطقه عنوان کرد: ما مدعی هستیم که آنها منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده اند، آنها تبلیغات وسیعی در زمینه فعالیت موشکی ایران دارند اما این بحث ها در حد شعار سیاسی است. اگر بخواهند آن را عملیاتی کنند و منظورشان را از بحث موشکی مطرح کنند، باید پرسید آیا منظورشان توان دفاعی است؟ و باید درباره صدها میلیارد دلار سلاحی که خودشان به منطقه می فروشند و منطقه را انبار باروت کرده اند پاسخ دهند.


وزیر امور خارجه تاکید کرد: این موضوعات در تمام گفت‌وگو مطرح می شود، این گفت‎وگوها سابقه چند دهه ای دارد و معلوم است در این زمینه ها خیلی به تفاهم نرسیده است.

نظرات بینندگان