arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۸۹

کاتوزیان: اقای احمدی نژاد! تبانی علیه دولت، توهم است

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به نامه رئیس جمهور به نمایندگان مجلس گفت: انتشار این نامه بر خلاف منویات رهبری است چرا که ایشان بارها به سران سه قوه تاکید کردند که این قبیل مسائل را در بین خود حل کنند و به سطح مردم نکشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به نامه رئیس جمهور به نمایندگان مجلس گفت: انتشار این نامه بر خلاف منویات رهبری است چرا که ایشان بارها به سران سه قوه تاکید کردند که این قبیل مسائل را در بین خود حل کنند و به سطح مردم نکشند.

حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه نامه آقای احمدی نژاد بیش از آنکه جنبه حقوقی داشته باشد سیاسی است، افزود: متاسفانه ایشان می کوشد مجلس، قوه قضائیه و مجمع تشخیص را به عنوان سه نهاد مهم کشور در برابر مردم قراردهد و به نوعی اعلام کند که این سه مجموعه با هم تبانی و قانون اساسی و نظر رهبری انقلاب را نادیده می گیرند.

وی با بیان اینکه این نامه بر خلاف منویات رهبری است،اظهار داشت: دلیل این امر این است که رهبر انقلاب بارها به سران سه قوه تاکید کردند که این قبیل مسائل را در جای دیگر - نه در بین مردم- حل کنند.

کاتوزیان گفت: به لحاظ قانونی هم مرجع حل اختلاف سه قوه رهبری انقلاب است و اگر آقای احمدی نژاد گله مندی داشتند می بایست در قالب نامه موضوع را به رهبری طرح می کردند تا از طریق ایشان این اختلافات رسیدگی می شد.

رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به تشکیل کمیته حل اختلاف قوا با دستور رهبری در چند ماه گذشته، افزود: 15 جلسه در این زمینه تشکیل شد و نتایج هم به رهبر انقلاب منعکس شد. ضمن اینکه تاکید رهبری انقلاب بر این است که مسائل اختلافی قوا در بین مردم بازگو نشود اما حالا که ایشان نامه نوشتند و رئیس و نمایندگان مجلس از سوی ایشان متهم شدند ما وظیفه داریم از کیان مجلس دفاع کنیم.

وی با اشاره به بندی از نامه رئیس جمهور که در آن بر قانون گرایی تاکید شده، گفت: اگر اصل بر قانون گرایی باشد آقای احمدی نژاد در موارد مختلف قانون را زیر پا گذاشته است.

وی با اشاره به اجرایی نشدن قانون مترو که در مجلس مصوب شده، گفت: در شرایطی که مردم بعد از اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها علاقممند هستند از مترو استفاده کنند، اما حجم مشکلات مترو زیاد است در حالی که ما در مجلس قانونی را تصویب کردیم تا برای مترو پول داده شود، اما در وضعیت فعلی به دلیل پرداخت نشدن پولی که در دولت در صندوق ذخیره ارزی دارد، مردم در رفت و آمد خود با مترو مشکل دارند.

کاتوزیان تصریح کرد: اگر قرار بر اجرا قانون است باید همه قانون اجرا شود و نمی توان آن را به خوب و بد تقسیم کرد. ضمن اینکه مرجع تشخیص قانون، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است و اگر قانونی در این شورا تصویب شد باید اجرایی شود ولو اینکه قوه مجریه آن را قبول نداشته باشد یا نپسندد، در این موارد است که قانون گرایی مشخص می شود.

کاتوزیان در ادامه به مواردی دیگر از تخلفات دولت چون پرداخت یک میلیارد دلار اضافه به صداو سیما، عدم واریز 10 میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی در بودجه سال 89 به صندوق ذخیره ارزی، نحوه اجرای قانون اصل 44،منحل کردن 27 شورای عالی و تشکیل کمیته ویژه تدابیر اقتصادی اشاره کرد و گفت: تشکیل شورای تدابیر ویژه اقتصادی چه مبنای قانونی دارد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت وگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه مجلس در همه امور کشور حق دخالت دارد، گفت: قانون اساسی در این زمینه صراحت دارد که مجلس در همه امور کشور حق دخالت دارد و اگر نتوانست نظرشورای نگهبان را تامین کند، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می شود و مجمع تشخیص هم در برخی اوقات نظر مجلس را تصویب می کند. این بدان معناست که مجلس در همه امور کشور حق دخالت دارد.

وی با اشاره به موضوع بانک مرکزی گفت: چگونه است که مجلس در مورد وزیر می تواند رای اعتماد بدهد و استیضاح کند اما درباره رئیس بانک مرکزی که همه پول کشور در اختیار اوست حق دخالت و اظهار نظر ندارد. ضمن اینکه تا جایی که ما مطلع هستیم رهبری انقلاب هم به استقلال بانک مرکزی معتقد هستند.

کاتوزیان در این زمینه تصریح کرد: اعتقاد ایشان هم براین است که بانک مرکزی باید در دست نظام و حکومت باشد وشیوه اداره آن هم موضوعی است که باید در مجمع تشخیص بررسی شود.

وی گفت: پیش داوری آقای احمدی نژاد در این باره خلاف قانون اساسی،تندروی و نوعی برخورد احساسی است که جوابگوی مشکلات کشور نیست.

وی در پاسخ به این اینکه برخی معتقدند این نامه نوعی بیان مشکلات دولت با افکارعمومی است، گفت: اگر آقای احمدی نژاد به دنبال دردل با افکار عمومی هم است نمی تواند قوای دیگر را متهم کند، با این شیوه شالوده اجتماع به هم می ریزد.

وی با بیان اینکه در شرایطی که ما در حال اجرا کردن قانون هدفمند کردن یارانه ها هستیم و در اجرای همین قانون هم دولت تخلف دارد اما با این حال مجلس حمایت می کند، اظهار داشت: به همین دلیل دولت باید شرایط کشور را آرام نگه دارد اما با این اقدام، یک معرکه جدید راه انداخته اند که خلاف منویات رهبری انقلاب هم است.

وی با اشاره به غیبت رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص، گفت: رهبری بارها به ایشان تاکید کردند که در جلسات مجمع و شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت کنند.

به گفته وی در زمان درخواست دولت برای استرداد برنامه پنجم توسعه هم رهبری انقلاب به رئیس جمهور اعلام کردند که نامه استرداد خود را پس بگیرند ولی ایشان قصد انجام این کار را نداشتند. اگر قرار به تبعیت از رهبری است این تبعیت در شعار نیست و باید در عمل این موضوع را نشان داد.

وی ادامه داد: آقای احمدی نژاد در نامه خود مجمع تشخیص مصلحت و ریاست آن را زیر سوال می برند و به گونه ای موضوع را طرح می کنند که گویی تبانی بین ارکان نظام علیه دولت وجود دارد در حالی که این توهم است و توهم را نباید به میان مردم کشید.این وضعیتی است که نخبگان اجتماعی از ان ناراحت هستند.

وی با بیان اینکه هر قوه ای باید به مسائل خود بپردازد گفت: دولت اعلام کرده قصد داشته در سال جاری نرخ بیکاری را تک رقمی کند اما بانک مرکزی در پائیز امسال به صورت غیر رسمی اعلام کرد نرخ بیکاری در کشور 14 درصد است در حالی که این رقم در زمستان افزایش هم می یابد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پرداخت نشدن سهم 30 درصدی بخش صنعت بعد از قانون هدفمند کردن یارانه ها و اینکه این رقم هنوز پرداخت نشده است، گفت: دولت باید به این امر بپردازد.

کاتوزیان گفت: خود قانون هدفمند کردن یارانه ها کار مهمی است که دولت باید همه همت خود را مصروف آن کند و نوشتن این گونه بیانه ها و انتشار موضوعات اختلاقی قوا بین مردم، قانون هدفمندی یارانه ها را دچار اختلال می کند.در مجموع مجلس انتظارش از رئیس جمهورخیلی از بالاتراز انتشار این قبیل بیانه ها است ما معتقدیم ایشان باید قوه مجریه را فعال تر کند و به موضوع تولید و صنعت ، بهداشت و کشاورزی بیشتر رسیدگی کند.
نظرات بینندگان