arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶

نشست تاریخی سران دو کره اواخر آوریل برگزار می‌شود

کره جنوبی اعلام کرد سران دو کره در پایان آوریل در نشستی تاریخی در منطقه غیرنظامی میان دو کشور دیدار می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشست تاریخی سران دو کره اواخر آوریل برگزار می‌شودبه گزارش خبرگزاری فرانسه، کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد سران دو کره در پایان آوریل در نشستی تاریخی در منطقه غیرنظامی میان دو کشور دیدار می‌کنند و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز از تلاش‌هایی که در این خصوص ادامه دارد، استقبال می‌کند.

 

کره جنوبی اطمینان داد پیونگ یانگ برای بررسی مسئله خلع سلاح هسته‌ای که مدتی طولانی از خطوط قرمز کره شمالی به شمار می‌رفت، اعلام آمادگی کرده است.

 

رئیس جمهور آمریکا فورا از این پیشرفت غیرمنتظره استقبال کرد. او به «پیشرفت‌های احتمالی» اشاره و از «تلاش‌های جدی» طرف‌های دخیل در این پرونده استقبال کرد.

 

بنابر اعلام دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، رژیم کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، برای «گفتگویی صریح» با آمریکا به منظور بررسی مسئله خلع سلاح هسته‌ای و تعلیق همه آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی در طول مدت مذاکرات آماده است.

 

کره شمالی که با مجموعه مجازات‌هایی مواجه است که شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال کرده است، همواره اعلام کرده بود توسعه برنامه هسته‌ای این کشور قابل مذاکره نیست.  

 

به گفته چانگ اوی-یونگ مشاور مون جائه-این، رئیس جمهور کره جنوبی که روز دوشنبه مدتی طولانی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفتگو کرد هم اکنون رهبر کره شمالی برای به تحرک انداختن این پرونده حساس «در صورتی که تهدید‌های نظامی علیه کره شمالی از بین برود و در صورتی که امنیت نظام کره شمالی تضمین شود»، آمادگی دارد.

 

بنابر اعلام کره جنوبی، نشست میان دو کره پایان ماه آوریل در روستای پانمونجوم، در منطقه غیرنظامی که دو کره را از همدیگر جدا می‌کند، برگزار خواهد شد.

 

در صورتی که کره شمالی این خبر را تایید کند، این سومین نشست میان دو کشور خواهد بود. دو نشست قبلی در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ برگزار شد.

 

چانگ اوی-یونگ افزود پیش از این دیدار، کیم جونگ اون و مون جائه-این تلفنی باهم گفتگو و سپس خط ارتباطی فوری «برای خنثی کردن تنش‌های نظامی برقرار خواهند کرد».

 

دونالد ترامپ در واکنش به این موضوع صبح امروز در توییتی اعلام کرد «برای نخستین بار در طول سال ها، همه طرف‌های مربوطه به تلاشی جدی مبادرت کردند»، اما ترامپ درباره احتمال برقراری گفتگو‌های مستقیم میان واشنگتن و پیونگ یانگ سکوت را نشکست.

 

رئیس جمهور آمریکا که از زمان به قدرت رسیدن، حملات شخصی خود را علیه رهبر کره شمالی چند برابر کرده است، افزود «شاید این‌ها امید‌هایی دروغی باشد اما آمریکا آماده است در جهتی که اتخاذ شده است به طور کامل متعهد شود».

 

مذاکرات روز دوشنبه میان کیم جونگ اون و فرستاده کره جنوبی بیش از چهار ساعت به طول انجامید. رودونگ سینمون، روزنامه ارگان حزب کارگران کره شمالی کل صفحه نخست خود را به این دیدار اختصاص داده و تیتر زده بود «کیم جونگ اون فرستاده‌های ویژه رئیس جمهور کره جنوبی را به حضور پذیرفته است».

 

عکس اصلی این روزنامه رهبر کره شمالی را با پنج مقام هیئت کره جنوبی نشان می‌دهد.

 

رئیس جمهور کره جنوبی تلاش کرد از بازی‌های المپیک زمستانی برای کاستن از تنش‌های هسته‌ای میان دو کره استفاده کند.کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی هنگامی که برای حضور در بازی‌های المپیک آمده بود، از جانب برادرش دعوت نامه‌ای نیز برای یک نشست سران میان دو کشور در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی به همراه آورده بود.  

 

رئیس جمهور کره جنوبی برای دست یافتن به تعادلی دشوار، روز سه شنبه خاطر نشان کرد باید با کره شمالی گفتگو کرد اما باید اتحاد با واشنگتن را نیز تقویت کرد.

 

او همچنین گفت: «ما باید با کره شمالی درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره گفتگو کنیم اما در همان حال باید انرژی خود را برای توسعه موثر توانمندی‌های خود به منظور مقابله با تهدید‌های هسته‌ای و بالستیک کره شمالی صرف کنیم».  

 

رئیس جمهور کره جنوبی با اشاره به این موضوع که باید مشارکت نظامی با آمریکا را «همچنان مستحکم»‌کرد، افزود ماموریت دیپلماتیک کره جنوبی در کره شمالی ثابت می‌کند که «می توانیم با تلاش‌های خود به خلع سلاح هسته‌ای و صلح دست یابیم».

 

فرستادگان کره جنوبی روز چهارشنبه قرار است برای دادن گزارش سفر خود به واشنگتن سفر کنند. آمریکا به تازگی مجازات‌های جدید یک جانبه‌ای را علیه کره شمالی اعمال کرده است که به گفته ترامپ سخت‌ترین مجازات‌های آمریکا به شمار می‌رود

نظرات بینندگان