arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

خودتان را "هلاک" نکنید!

یک فیزیوتراپیست از همه افرادی که در امر خانه‌تکانی مشارکت دارند، بویژه زنان خانه‌دار خواست تا برای کمی نظافت بیشتر خود به خود آسیب نرسانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر مرتضی عزیزیان در گفت وگو با خبرنگار  ایسنا، آسیب مهره‌های کمر و شانه را یکی از شایعترین آسیب‌های خانه تکانی عنوان کرد و افزود: متاسفانه هرساله در روزهای پایان سال و با شروع خانه تکانی شاهد افزایش آسیب‌های کمر و شانه در زنان هستیم.



وی افزود: عمده علت مراجعه زنان در روزهای پایانی سال درد کمر و شانه و آسیب های مهره ‌کمر و دیسک کمر است که بر اثر کار زیاد و بی وقفه و یا بلندکردن اجسام سنگین هنگام خانه تکانی حادث شده است.



عزیزیان تصریح کرد: متاسفانه زنان خانه‌دار که عمدتا در طول سال تحرک چندانی نداشته و ورزش انجام نمی‌دهند، در روزهای پایانی سال بی وقفه کارهای خانه تکانی را انجام می‌دهند و این امر موجب شده احتمال آسیب کمر و شانه و بویژه دیسک کمر آنها بالا برود.



وی افزود: افراد باید کارهای خانه تکانی را تقسیم بندی کرده و در بازه‌های مختلف زمانی انجام دهند و حتما در امر خانه تکانی همه افراد خانه باید مشارکت داشته و کارها را یک نفر انجام ندهد.



عزیزیان توصیه کرد: کارهای سنگین خانه تکانی باید به بعدازظهر موکول شود، زیرا صبح بدن هنوز گرم نشده و به اصطلاح خشک است و توانایی انجام کارهای سنگین را نداشته و احتمال آسیب وجود دارد.



این فیزیوتراپیست در خصوص حمل اجسام سنگین بصورت تک نفره هشدار داد و افزود: بسیاری آسیب‌های کمر و دیسک مربوط به حمل اجسام سنگین است و این اجسام باید توسط چند نفر جابجا شوند.



وی افزود: همچنین هنگام حمل این اجسام افراد باید از خم شدن خودداری کرده و باید بنشینند و به همراه جسم سنگین بلند شوند تا کمر آنها دچار آسیب نشود.



عزیزیان در ادامه شکستگی مچ دست را هم یکی از آسیب‌های شایع روزهای خانه تکانی عنوان کرد  وافزود: متاسفانه این آسیب به دنبال لیز خوردن بر سطح کف آلود سرامیک و کف آشپزخانه اتفاق می‌افتد که در این زمینه زنان خانه دار باید دقت بیشتری داشته باشند.



این فیزیوتراپیست در خصوص استفاده از چهارپایه نامناسب نیز هشدار داد و افزود: بهتر است کارهایی که نیاز به بالارفتن از چهارپایه دارد به مردان و افراد با آمادگی جسمانی بالاتر سپرده شود و حتما قبل از استفاده از ایمنی پله و چهارپایه اطمینان حاصل کرد.



عزیزیان در پایان تاکید کرد: خانه تکانی و کمی نظافت بیشتر ارزش این را ندارد که افراد سلامت خود را به خطر بیندازند و خود را  برای کمی نظافت بیشتر هلاک کنند و توصیه می‌شود خانه تکانی به طور مختصر و طی بازه زمانی مناسب انجام شود. 



انتهای پیام

نظرات بینندگان